$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

간호대학생의 학업성취도와 우울, 불안 및 그릿과의 관계
The Relationship between Nursing Students' Academic Achievement, Depression, Anxiety and GRIT 원문보기

韓國學校保健學會誌 = The Journal of the Korean society of school health, v.33 no.3, 2020년, pp.156 - 163  

신은희 (상지대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose: This study was conducted to identify the relationship between academic achievement, depression, anxiety, and grit in nursing students. Methods: Data were collected through structured questionnaires, and the study subjects were 93 students who agreed to participate in the study. The collecte...

주제어

표/그림 (4)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 본 연구는 간호대학생들의 학업성취도, 우울, 불안 및 그릿 정도를 파악하고 각 변수 간의 상관성을 분석하여 간호대학생들의 학업 성취도를 높일 수 있는 방안 마련의 기초자료를 제공하기 위해 시행되었다.
  • 본 연구는 간호대학생의 학업성취도에 영향을 미치는 요인으로 우울, 불안 및 그릿을 알아보고 이들 간의 관계를 파악하기 위한 서술적 상관관계 연구이다.
  • 이에 본 연구에서는 간호대학생을 대상으로 우울, 불안 및 그릿과 학업 성취도를 확인하고자 하며, 각 개념 간의 관련성을 확인하여 학업 성취도와 우울, 불안 및 그릿과의 관계를 파악하고자 한다. 이러한 결과들을 통해 간호대학생의 학업성취도 와 관련되는 요인들을 보다 명확히 파악하여 향후 이를 통한 간호대학생의 학업성취도 향상에 기여할 수 있는 방안을 찾고 자 시도되었다.
  • 현재까지 대학생 또는 간호대학생들의 우울 또는 불안이 학 업 성취도에 미치는 영향에 관한 연구는 다수 보고되었고, 학업 스트레스를 완화시키는 요인에 관한 연구로 학업적 자기효 능감[21], 자기 주도성[22] 등이 제시되었으나 이들 연구는 각 변인 간 전반적 높고 낮음과 관계를 연구하는 단계로 개인이 설정한 목표의 성취를 위한 장기적인 노력과 투지의 측면을 반영한 내적 자원은 반영되지 않았다. 이에 본 연구는 간호대학 생의 학업성취도에 영향할 수 있는 주요 정서적 문제인 우울, 불안의 정도를 확인하고, 이러한 요인과 함께 그릿과 학업성 취도와의 관계를 파악하여 간호대학생의 학업성취도에 관련하는 요인을 분석하고자 하였다.
  • 이에 본 연구에서는 간호대학생을 대상으로 우울, 불안 및 그릿과 학업 성취도를 확인하고자 하며, 각 개념 간의 관련성을 확인하여 학업 성취도와 우울, 불안 및 그릿과의 관계를 파악하고자 한다. 이러한 결과들을 통해 간호대학생의 학업성취도 와 관련되는 요인들을 보다 명확히 파악하여 향후 이를 통한 간호대학생의 학업성취도 향상에 기여할 수 있는 방안을 찾고 자 시도되었다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (29)

  1. Lee EH. Life stress and depressive symptoms among college students: testing for moderating effects of coping style with structural equations. The Korean Journal of Health Psychology. 2004;9(1):25-52. 

  2. Jung MH, Shin MA. The relationship between self-esteem and satisfaction in major of nursing students. Journal of Korean Academic Society of Nursing Education. 2006;12(2):170-177. 

  3. Yang SH. A study on the relationship between self-concept and the mental health of nursing students in Junior college in some area. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2001;10(3):376-390. 

  4. Roh MS, Jeon HJ, Kim H, Han SK, Hahm BJ. The prevalence and impact of depression among medical students: a nationwide cross-sectional study in South Korea. Academic Medicine. 2010;85(8):1384-1390. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181df5e43 

  5. Eisenberg D, Golberstein E, Gollust SE. Help-seeking and access to mental health care in a university student population. Medical Care. 2007;45(7):594-601. https://doi.org/10.1097/MLR.0b013e31803bb4c1 

  6. Kim JW, Han DH, Lee YS, Min KJ, Park JY, Lee KS. The effect of depression, anxiety, self-esteem, temperament, and character on life satisfaction in college students. Journal of Korean Neuropsychiatry Association. 2013;52(2):150-156. https://doi.org/10.4306/jknpa.2013.52.3.150 

  7. Park HJ, Jang IS. Stress, depression, coping styles and satisfaction of clinical practice in nursing students. The Journal of Korean Academy Society of Nursing Education. 2010;16(1): 14-23. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2010.16.1.014 

  8. Shiaki N, Shono M, Kitamura T. Effects of coping styles and stressful life events on depression and anxiety in Japanese nursing students: a longitudinal study. International Journal of Nursing Practice. 2009;15(3):198-204. https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2009.01745.x 

  9. Suliman WA, Halabi J. Critical thinking, self-esteem, and state anxiety of nursing students. Nurse Education Today. 2007;27(2):162-168. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.04.008 

  10. Shin SH. The effect of academic stress and the moderating effects of academic resilience on nursing students' depression. The Journal of Korean Academy Society of Nursing Education. 2016;22(1):14-24. https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.14 

  11. Han SC. The mediating effects of academic self-efficacy on the relationship between grit and academic achievement of university students [master's thesis]. Chonbuk: The Chonbuk National University; 2017. p. 31-35. 

  12. Sohn YW. Expert, their rule. Seoul: Samtoh; 2005. p. 29-57. 

  13. Ericsson KA. Attaining excellence through deliberate practice: insights from the study of expert performance. In: M. Ferrari, editor. The Educational psychology series. The pursuit of excellence through education. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers; 2002. p. 21-55. 

  14. Duckworth AL, Peterson C, Matthews MD, Kelly DR. Grit: perseverence and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology. 2007;92(6):1087-1101. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087 

  15. Ericsson KA, Ward P. Capturing the naturally occurring superior performance of experts in the laboratory: toward a science of expert and exceptional performance. Current Directions in Psychological Science. 2007;16(6):346-350. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2007.00533.x 

  16. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates; 1988. p. 109-144. 

  17. Kang HC. Effect size and sample size calculation using G-power. Seoul: Freeacademy; 2019. p. 93-95. 

  18. Shin KR. Depression among Korean women. Journal of Korean Academy of Nursing. 2001;31(3):391-400. https://doi.org/10.4040/jkan.2001.31.3.391 

  19. Yook SP, Kim ZS. Clinical study on the Korean version of Beck Anxiety Inventory: comparative study of patient and non-patient. Korean Journal of Clinical Psychology. 1997;16(1):185-197. 

  20. Lee SR. Effect of grit, deliberate practice and contingencies of self-worth on academic achievement [master's thesis]. Seoul: Yonsei University; 2014. p. 42-105. 

  21. Joo YJ, Lee JW, Cho SY. Moderating effects of academic self-efficacy and task-value between academic stress and achievement in cyber university. Journal of Lifelong Learning Society. 2012;8(1):73-92. https://doi.org/10.26857/JLLS.2012.04.8.1.73 

  22. Kim SH, Kim YS, Yim HR. The moderating effect of self-directedness on the relationship between high school students academic stress and depression. Korean Journal of Youth Studies. 2013;20(10):339-368. 

  23. Kim GH, Kim HJ. The effect of therapeutic recreation program on the depression and elf-esteem in nursing students. Journal of Korean Academy of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2006;15(4):500-507. 

  24. Kim EY, Yang SH. Effects of clinical learning environment on clinical practice stress and anxiety in nursing students. Journal of Korean Academy of Nursing Administration. 2015;21(4): 417-425. https://doi.org/10.11111/jkana.2015.21.4.417 

  25. Kim EH. Relationship of anxiety, empathy, ego-resilience and clinical competency in nursing students. The Journal of the Korea Contents Association. 2018;18(8):326-337. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.08.326 

  26. Lee YK, Kim HL. The relationship of ego resilience and involvement with the experience of anxiety and perceived stress in nursing students. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society. 2014;15(4):1953-1962. https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.4.1953 

  27. Lee SJ, Park JY. The effects of grit and stress on nursing student's adjustment to college life. Journal of Digital Convergence. 2018;16(2):269-276. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.2.269 

  28. Lee HI. Correlations among self-esteem, depression and academic achievement in nursing college students. Journal of Korean Academy of Public Health Nursing. 2008;22(1):97-107. 

  29. Slick SN, Lee CS. The relative levels of grit and their relationship with potential dropping-out and university adjustment of foreign students in Korea. International Conference on Convergence Technology. 2014;4(1):649-651. https://doi.org/10.14400/JDC.2014.12.8.61 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로