$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

마이크로러닝 콘텐츠 기반 비교과 프로그램이 대학생의 학습몰입, 학습의욕에 미치는 영향
Effects on Micro-learning Contents on University Students' Learning Flow and Learning Motivation based on Extracurricular Program 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.6, 2023년, pp.973 - 980  

곽찬미 (경상국립대학교 교육혁신처) ,  이동엽 (경상국립대학교 교육학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 대학생들을 대상으로 한 마이크로러닝 콘텐츠 기반 비교과 프로그램의 효과를 일반적 특성에 따라 분석하였다. 거점 국립대학 G대학교 소속 학생 600명을 대상으로 설문을 실시하였고, 학습몰입과 학습의욕을 학습효과 측정의 주요 지표로 사용하였다. 학습효과 측정 도구의 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach's α 계수 분석을 실시하였다. 성별과 전공계열에 따른 학습몰입, 학습의욕의 차이를 분석하기 위하여 독립표본 t-검정을 통해 결과를 분석하였고. 학년에 따른 학습몰입, 학습의욕에 대한 차이를 분석하기 위하여 집단 간 일원분산분석(ANOVA)을 통해 측정하였다. 연구 결과에 따르면 성별과 학년은 마이크로러닝 콘텐츠 기반 프로그램 참여에는 유의한 영향을 미치지 않았으나, 전공계열에 따라 학습몰입과 학습의욕이 다르게 나타났다. 이를 바탕으로 향후 프로그램은 전공계열에 따라 적절한 환경과 자극을 제공해야 할 것으로 나타났다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study analyzed the effects of a Micro-learning content-based extracurricular program among university students based on their general characteristics. A survey was conducted on 600 students affiliated with G University, a major national university. Learning immersion and learning motivation wer...

주제어

표/그림 (10)

참고문헌 (23)

  1. Y.J. Cho, "(The) relationship between perceived?usefulness and learning persistence in micro?learning : the mediating effect of student?engagement and the moderating effect of learning?presence", Master's thesis, Chung-Ang University,?2021. 

  2. H.J. So, & H.R. Lee., "Analysis and Implications of?the Research Trend on Microlearning", The?Korean Society of Science & Art(KSAF), 2021. 

  3. J. Kim, & K.S. Song., "EEG based Cognitive Load?Measurement for e-learning Application", Korean?Journal of Cognitive Science, 2009.?10.19066/cogsci.2009.20.2.002 

  4. Y.M. Kim., "A study on the effects of the?extracurricular programs on the university?students' educational performances, satisfaction?with education, and key competency : Focusing on?the case of ACE+ program in a university",?Doctoral dissertations, Sungkyunkwan University. 

  5. E.J. Kim, "Learning Organization on Positive?Psychological Capital, Work Engagement, and?Innovative Behavior", Andragogy Today:?Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing?Education (IJACE), Vol.21 No.2, pp. 89-113, 2018. 

  6. E.J. Park, "Influence of Interaction with?Gamification, Micro-learning based Content in?K-MOOC and Learning Motivation on Flow?Learning Intention", Master's thesis, Cyber?Hankuk University of Foreign Studies, 2020. 

  7. Hug. T, "Micro learning and narration: exploring?possibilities of utilization of narrations and?storytelling for the design of "micro units" and?didactical micro-learning arrangements", In fourth?Media in Transition conference. 5, 6-8, 2005. 

  8. National Institute for Lifelong Education,?"K-MOOC Micro Lecture Development?Guidelines", pp. 1-44, 2021. 

  9. R.W. Jang, "(The) effect of interaction and?academic self-efficacy on continuous use intention?through student engagement in MOOCs", Master's?thesis, Chung-Ang University, 2021. 

  10. Bartkus, K. R., Nemelka, M., & Gardner, P, "?Clarifying the meaning of extracurricular activity:?A literature review of definitions", American?Journal of Business Education, 5, 693-703., 2012.?https://doi.org/10.19030/ajbe.v5i6.7391 

  11. W.Y. Baek, & H.N. Jung, "An analysis of the?effect of the extra-curriculum activities and?teaching method on college educational?performance" The Korean Society for rhe?Economics and Finance of Education, vol.21, No.1,?pp. 261-284 (24 pages), 2012. 

  12. J.I. Kim, "The Influence of Motives to Participate?in Extracurricular Program and Personal?Environmental Factors on Continuous?Participation Intention: Taking program?usefulness, expectation of learning transfer and?learning emotion as parameters", Doctoral?dissertations, Konayang University, 2021. 

  13. Y.J. Kim, "Gender analyses of factor structures?and latent means of undergraduate students'?perceptions on the effectiveness of extracurricular?programs", Doctoral dissertations, Konkuk?University, 2021. 

  14. J.H. Lee, "Analysis of the structural relationships?among self-determination motivation to learn,?metacognition, self-directed learning ability,?learning flow, and school achievement", Korean?Journal of Education Research, vol.48, No.2, pp.?67-92 (26 pages), 2010. 

  15. H.J. Kim, "(The) structural relationship among?teacher-student relationships, learning motivation?and learning flow", Doctoral dissertations,?Sookmyung Women's University, 2012. 

  16. L.B. Seok, "The Structure of Learning Flow:?Scale, Character, Condition, Involvement",?Doctoral dissertations, Kyungpook National?University, 2007. 

  17. H.J. Park, "A Study on the Effects of Learning?Flow and Internet Addiction on Learning?Motivation and Attitude", Mater's thesis, Konkuk?University, 2008. 

  18. Y.B. Shin, "The Effects of Self-efficacy on?children's Motivation of Learning and their?Academic Achievement", Doctoral dissertations,?Korea National University of Education, Master's?thesis, 1995. 

  19. S.Y. Park, " (An) Analytic Study on the?Learning Motivativation Process of Technical?High School Students", Master's thesis, Seowon?University, 1999. 

  20. I.S. Yu, "A Veriferification for the Mediated?Effectiveness of Organizational Immersion in?Relations of self-directedness and Learning Flow?from the Adult Learners in korea National Open?University", Master's thesis, Ajou University,?2013. 

  21. S.H. Kang, "The impact of a lifelong?learning-centered university on a learner's career?planning, in terms of learning engagement and?employability, can be significant", Master's thesis,?Ajou University, 2015. 

  22. Y.Y. Kim, "Development and validation of the?learning flow scale forAKDLZ high school?students" Master's thesis, Pusan National?University, 2016. 

  23. H.J. Kim, "the influence of instruction styles on?the learning motivation and dance persistence of?dance majors", Master's thesis, Ewha Women's?University, 2016. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로