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퍼지 AHP를 이용한 자율주행차량의 운행 위험도 평가 모델 개발 연구
A Study on the Development of Driving Risk Assessment Model for Autonomous Vehicles Using Fuzzy-AHP 원문보기

韓國ITS學會 論文誌 = The journal of the Korea Institute of Intelligent Transportation Systems, v.22 no.1, 2023년, pp.192 - 207  

김시원 (아주대학교 일반대학원 교통공학과) ,  권재경 (아주대학교 일반대학원 교통공학과) ,  황재성 (아주대학교 교통연구센터) ,  이상수 (아주대학교 교통시스템공학과) ,  이철기 (아주대학교 교통시스템공학과)

초록
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Lv.4 자율주행의 상용화를 위하여 안전한 도로환경과 자율주행차량이 안전하게 운행할 수 있는 구체적인 정의가 필요되고, 미래 교통안전 문제에 대비하기 위해 자율주행차량의 안전한 운행 여부를 판단할 수 있는 위험도 평가모델이 요구된다. 자율주행차량의 운행 위험요소를 선정 및 등급화를 수행하였으나, 자율주행차량의 사고 발생 원인과 운행 자료 구득에 어려움이 있어 자율주행 분야 전문가 설문조사를 활용하여 정성적 자료로 의사결정방법을 적용하였다. 의사결정자의 애매모호한 언어적 표현, 불확실함을 정량적 수치로 변환하는 퍼지-계층화 분석법을 통해 다기준 의사결정에 있어 기존의 계층화 분석법(AHP)의 단점을 보완할 수 있었다. 상위·하위속성들의 가중치 도출 과정을 거쳐, 물리적 인프라인 도로선형이 자율주행차량의 운행 위험도에 가장 중요한 위험요소로 분석되었다. 또한, 자율주행차량의 운행 위험도 범례를 통하여 평가 대상지 5곳에 대한 자율주행차량 운행 위험 여부를 도출하였다.

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Commercialization of level-4 (Lv.4) autonomous driving applications requires the definition of a safe road environment under which autonomous vehicles can operate safely. Thus, a risk assessment model is required to determine whether the operation of autonomous vehicles can provide safety to is suff...

주제어

참고문헌 (16)

  1. California Department of Motor Vehicles, https://dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/, 2022.11.14. 

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  4. Kim, D. K., Hwang, J. S., Lee, J. H. and Lee, C. K.(2021), "Study on the Development of Road Safety?Judgment Indicators to Establish of Installation Criteria of Safety Facility", The Journal of the?Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol. 20, no, 6, pp.192-202. 

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  6. Kim, J. H. and Kee, S. C.(2020), "A Research on the ODD and OEDR Guidelines Based on the?Demonstration Case of Autonomous Driving in Sejong City", Transactions of Korea Society of?Automotive Engineers, vol. 28, no. 10, pp.659-668. 

  7. Kim, J. Y. and Park, B. J.(2022), "A Study of LiDAR's Detection Performance Degradation in Fog?and Rain Climate", The Journal of the Korea Institute of Intelligent Transport Systems, vol. 21,?no, 2, pp.101-115. 

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  10. Lee, D. U. and Kim, Y. S.(2003), "A Study on the Decision Making Model for Construction Projects?using Fuzzy-AHP and Fuzzy-Delph", Construction Engineering and Management, vol. 4, no. 1,?pp.81-88. 

  11. Lee, S. H., Kim, D. Y. and Kim, S. H.(2002), "A Fuzzy Evaluation Method of Traveler's Path Choice?in Transportation Network", Journal of Korea Society of Transportation, vol. 20, no. 1, pp.65-76. 

  12. Lyou, B. W.(2018), "Legal Responsibility of Autonomous Vehicle Accident", The Law Research?institute of Hongik Univ, vol. 19, no. 1, pp.44-47. 

  13. National Geographic Information Institute of Korea, http://map.ngii.go.kr/ms/pblictn/preciseRoadMap.do/, 2022.11.28. 

  14. National Highway Traffic Safety Administration(2018), A Framework for Automated Driving System?Testable Cases and Scenarios, pp.30-39. 

  15. Schoettle, B.(2017), Sensor fusion: A comparison of sensing capabilities of human drivers and highly?automated vehicles, University of Michigan, pp.1-11. 

  16. Son, M. J.(2008), "The Development of a Practicability Evaluation Model on VE Proposals using the?Scenarios Planning and the Fuzzy Analytic Hierarchy Process: Focused on BTL Educational?Facilities", Seoul City University, vol. 4, no. 1, pp.36-43. 

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