$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

도구로서 인공지능과 교과로서 인공지능에 대한 중등 수학 교사의 인식 탐색
Secondary Mathematics Teachers' Perceptions on Artificial Intelligence (AI) for Math and Math for Artificial Intelligence (AI) 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.37 no.2, 2023년, pp.159 - 181  

심영훈 (한국교원대학교 교육대학원) ,  김지현 (한국교원대학교 교육대학원) ,  권민성

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 초점 집단 면담(FGI)을 활용하여 인공지능에 대한 중등 수학 교사의 인식을 도구로서 인공지능과 교과로서 인공지능으로 나누어 분석하였다. 도구로서 인공지능 중 수학 교수 및 학습 도구 측면에서 수학 교사들은 인공지능을 활용하면 다양한 유형의 수학 수업이 가능할 것이라는 긍정적인 의견을 제시하였으나 학생들의 수학적 사고 과정의 면밀한 파악 및 학생들과 정서적 상호작용에 있어 인공지능 활용에 한계를 제시하였다. 도구로서 인공지능 중 수학 평가 도구로서의 측면에서 수학 교사들은 인공지능을 활용하면 문항 출제 및 채점을 용이하게 할 수 있다는 긍정적인 의견이 있었던 반면, 논술형 문항 채점에서는 교사의 개입이 필요하다는 의견이 있었다. 교과로서 인공지능 측면에서 수학 교사들은 <인공지능 수학> 교과의 도입 취지와 학습의 필요성에는 공감하였으나 이를 가르치기 위한 교사의 준비와 교수 학습 및 평가 자료가 다소 부족한 실정이라고 응답하였다. 따라서 본 연구를 통해 중·고등학교 수학에서도 맞춤형 인공지능 학습 도구가 개발되어야 하고, 교사들의 평가를 도울 수 있는 인공지능 평가 도구를 개발 및 보급할 필요가 있으며, <인공지능 수학> 교과에 대한 교사의 이해를 높일 수 있는 전문성 향상 프로그램과 학생들에게 의미 있는 학습을 도울 수 있는 컨텐츠 위주로 교과 내용을 구성할 필요가 있음을 시사한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to explore secondary mathematics teachers' perceptions on Artificial Intelligence (AI). For this purpose, we conducted three focus group interviews with 18 secondary in-service mathematics teachers and analyzed their perceptions on AI for math and math for AI. The second...

주제어

표/그림 (2)

참고문헌 (32)

  1. Ministry of Science and ICT. (2019). National Strategy for Artificial Intelligence(AI). MSIT.? 

  2. Ministry of Education. (2020a). The 3rd comprehensive plans for mathematics education. MOE.? 

  3. Ministry of Education. (2020b). Mathematics curricuum.. Proclamation of the Ministry of Eduction #2020-236[Annex 8.].? 

  4. Kwon, O., Lee, K., Oh, S., & Park, J. (2021). An analysis of 'related learning elements' reflected in <Artificial Intelligence?Mathematics> textbooks. Communications of Mathematical Education, 35(4), 445-473.? 

  5. Kwon, S., & Kyun, S. (2018). Pre-service early childhood teachers' recognition of artificial intelligence and artificial?intelligence teachers. Global Creative Leader, 8(4), 87-102.? 

  6. Kim, S., & Kim, H. (2019). A research on mathematics teachers' perceptions of mathematics education. The Mathematical?Education, 58(3), 423-442.? 

  7. Kim, Y., & Choi, H. (2022). Kindergarten teachers' perception of early childhood AI education. The Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(6), 163-178? 

  8. Kim, C., & Jeon, Y. (2021). The core concepts of mathematics for AI and an analysis of mathematical contents in the <AI?Mathematics> textbook. Journal of the Korean School Mathematics, 24(4), 391-405.? 

  9. Kim, T., & Han, S. (2020). A study on elementary and secondary teachers' perceptions on AI education. The Journal of?Education, 40(3), 181-204.? 

  10. Kim, H., Park, C., Jeong, S., & Ko, H. (2018). A view on complementary relation of human teacher and AI teacher in?future education. Journal of Education & Culture, 24(6), 181-204.? 

  11. Na, G., Park, K., & Park, Y. (2016). Examining SENKs' and teachers' recognition about mathematics teaching and learning.?The Journal of Educational Research in Mathematics, 26(1), 63-77.? 

  12. Na, G., Park, M., Park, Y., & Lee, H. (2018). A study on mathematical descrptive evaluation: Focusing on examining the?recognition of mathematics teachers and searching for supportive way. School Mathematics, 20(4), 635-659. 

  13. Ryu, M., & Han, S. (2018). The educational perception on artificial intelligence by elementary school teachers. Journal of?The Korean Association of Information Education, 22(3), 317-324? 

  14. Park, M. (2020). The trends of using artificial intelligence in mathematics education. Korean Journal of Elementary?Education, 31(supplement), 91-102.? 

  15. Shin, D. (2020). An analysis prospective mathematics teachers' perception on the use of artificial intelligence(AI) in?mathematics education. Communications of Mathematical Education, 34(3), 215-234.? 

  16. Shin, D. (2022). Mathematics teachers' professional development through artificial intelligence. Journal for Philosophy of?Mathematics Education, 4(1), 33-50.? 

  17. Oh, S., & Kim, H. (2021). The effects of instructional design for high school mathematics class using artificial intelligence?applications: Focusing on academic achievement and affective area. Journal of Korean Association for?Educational Information and Media, 27(2), 401-422.? 

  18. Yoon, T., & Jung, J. (2021). A comparative study of recognition on AI-embedded instruction between Korean english?teachers and Non-Korean english teachers. Studies in Linguistics, 58, 295-319.? 

  19. Lee, E., & Cho, J. (2015). A study on mathematics teachers' beliefs about their use technology experiences: Focused group?interviews. The Mathematical Education, 54(2), 99-117.? 

  20. Lee, J., & Huh, N. (2018). A study on the relationship between artificial intelligence and change in mathematics education.?Communications of Mathematical Education, 32(1), 23-36.? 

  21. Yim, Y., Ahn, S., Kim, K., Kim, J., & Hong, O. (2021). The effects of an AI-based class support system on student?learning: Focusing on the case of toctoc math expedition in Korea. Korean Journal of Elementary Education,?32(4), 61-73.? 

  22. Jang, H., & Nam, J. (2021). The use of artificial intelligence in elementary mathematics education -Focusing on the math?class support system "Knock-knock! Math Expedition"-. Korean Journal of Elementary Education,?31(Supplement), 105-123. 

  23. Jang, H., KIm, S., & Lim, W. (2019). An analysis of the differences in the perception of elementary and secondary?teachers of english learning platform based on artificial intelligence. The Journal of Learner-Centered?Curriculum and Instruction, 19(22), 1143-1170.? 

  24. Choi, I. (2022). Exploring teaching and learning methods using artificial intelligence (AI) in the mathematics classroom:?Focusing on the development of middle school statistic scenarios. Journal of the Korean School Mathematics,?25(2), 149-174.? 

  25. Choi, J. (2013). A study of the effectiveness of mathematics taecher's training program focused on the construction of test?items. Journal of Educational Research in Mathematics, 23(2), 193-212.? 

  26. Han, H., Kim, K., & Kwon, H. (2020). The analysis of elementary school teachers' perception of using artificial intelligence?in education. Journal of Digital Convergence, 18(7), 47-56.? 

  27. Hong, S. & Choi, I. (2020). The concept and use of artificial intelligence(AI) in school education. (ORM 2020-21-3).?Korea Institute for Curriculum and Evaluation. 

  28. Chan, K. S., & Zary, N. (2019). Applications and challenges of implementing artificial intelligence in medical?education: integrative review. JMIR Medical Education, 5(1), e13930. 

  29. He, J., Baxter, S. L., Xu, J., Xu, J., Zhou, X., & Zhang, K. (2019). The practical implementation of artificial?intelligence technologies in medicine. Nature Medicine, 25(1), 30-36. 

  30. Onwuegbuzie, A. J., Dickinson, W. B., Leech, N. L., & Zoran, A. G. (2009). A qualitative frameworkVfor?collecting and analyzing data in focus group research. International Journal of Qualitative Methods,?8(3), 1-21. 

  31. Krueger, R. A. (2014). Focus groups: A practical guide for applied research. Sage publications. 

  32. Wartman, S. A., & Combs, C. D. (2019). Reimagining medical education in the age of AI. AMA J ournal of?Ethics, 21(2), 146-152. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로