$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

'바닥 꾸미기' 과제를 이용한 수학적 모델링 과정에서 초등수학영재의 메타인지 분석
An Analysis of Metacognition of Elementary Math Gifted Students in Mathematical Modeling Using the Task 'Floor Decorating' 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.37 no.2, 2023년, pp.257 - 276  

윤수미 (서울인수초등학교) ,  장혜원 (서울교육대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

수학적 모델링이란 실세계 문제 상황을 이해하고 이를 수학적인 방법으로 변환하여 수학적 모델을 토대로 실세계 문제 상황을 해결해나가는 일련의 과정이라고 할 수 있다. 선행연구를 통해 수학적 모델링을 활용한 수업의 학습 효과가 밝혀짐에 따라 우리나라에서도 효과적인 수학적 모델링 수업을 위한 다양한 연구가 이루어지고 있다. 본 연구는 초등수학영재의 수학적 사고 양식에 따라 수학적 모델링 과정에서 나타나는 메타인지적 특성을 분석함으로써 수학적 모델링 지도 과정에서의 시사점을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 S시 소재 대학부설과학영재교육원 초등수학 영재학생 39명을 대상으로 수학적 사고 양식 검사를 진행하여 검사 결과에 따라 시각적, 분석적, 혼합적 모둠으로 분류하고 각 사고 양식이 가장 뚜렷하게 드러나는 3개 모둠(총 12명)의 수학적 모델링 과정에서 나타나는 메타인지 특성을 분석하였다. 분석 결과, 모델링 단계와 모둠 특성에 따라 메타인지 요소가 다르게 나타나는 것을 확인하였으며, 이와 같은 분석 결과에 기초하여 수학적 모델링 지도 과정에서의 교수학적 시사점을 도출하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Mathematical modeling can be described as a series of processes in which real-world problem situations are understood, interpreted using mathematical methods, and solved based on mathematical models. The effectiveness of mathematics instruction using mathematical modeling has been demonstrated throu...

주제어

표/그림 (11)

참고문헌 (38)

  1. Ministry of Education (2022). Mathematics curriculum 2022-33 [Book 8]. Ministry of Education.? 

  2. Ministry of Education (2023). The fifth master plan for promotion of gifted education. Ministry of Education.? 

  3. Ko, C., & Oh, Y. (2015). The effects of mathematical modeling activities on mathematical problem solving and?mathematical dispositions. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 19(3), 347-370.? 

  4. Kim. M., Hong, J., & Kim, E. (2009). Exploration of teaching method through analysis of cases of mathematical modeling?in elementary mathematics. The Mathematical Education, 48(4), 365-385.? 

  5. Kim, S. (1992). A study on metacognition in mathematics education. Journal of the Korea Society of Educational Studies?in Mathematics, 2(2), 95-104.? 

  6. Kim, Y., & Kim, S. (1996). A study on the concept of metacognition in mathematics education. Journal of Educational?Research in Mathematics, 6(1), 111-123.? 

  7. Do, J. (2018). Aspects of meta-affect in collaborative mathematical problem-solving processes [Doctorial dissertation, Seoul?National University of Education].? 

  8. Park, K., et al. (2015). A Study on the development of the 2015 revised mathematics curriculum draft II. BD1512005.? 

  9. Park, J. (2017). Fostering mathematical creativity by mathematical modeling. Journal of Educational Research in?Mathematics, 27(1), 69-88.? 

  10. Sin, S., & Ryu, S. (2014). The relationship between mathematically gifted elementary students' math creative problem?solving ability and metacognition. Education of Primary School Mathematics, 17(2), 95-111.? 

  11. Shin, E., Shin, S., & Song, S. (2007). A Study on the cases of mathematically gifted elementary students' metacognitive?thinking. Journal of Educational Research in Mathematics, 17(3), 201-220.? 

  12. Shin, E., & Lee, C. (2004). An analysis of metacognition on the middle school students' modeling activity. The Journal of?Educational Research in Mathematics, 14(4), 403-419.? 

  13. An, I., & Oh, Y. (2018). An analysis of mathematical modeling process and mathematical reasoning ability by group?organization method. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 22(4), 497-515.? 

  14. Lee, C., & Yi, A. (2012). An analysis of the middle school students' modelling process. Journal of Research in Curriculum?& Instruction, 16(3), 815-838.? 

  15. Chang, H., Kim, E., Choi, H., & Kang, Y. (2018). Teaching & learning analysis of mathematical modeling in 6th grade?elementary school class using 'amount of milk'. School Mathematics, 20(4), 547-572.? 

  16. Jung, H., & Lee, K. (2021). Promoting in-service teacher's mathematical modeling teaching competencies by implementing?and modifying mathematical modeling tasks. Journal of Educational Research in Mathematics, 31(1), 35-62.? 

  17. Choi, J. (2017). Prospective teachers' perception of mathematical modeling in elementary class. Journal of Educational?Research in Mathematics, 27(2), 313-328.? 

  18. Choi, H. (2022). A case study of lesson design based on mathematical modeling of pre-service mathematics teachers.?Communication of Mathematics Education, 36(1), 59-72.? 

  19. Han, S., & Song, S. (2011). A case study on the metacognition of mathematically gifted elementary students in?problem-solving process. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 15(2), 437-461.? 

  20. Hwang, H. & Kim, S. (2019). A study on the meaning of reflection and meta-cognition in mathematics education.?Communication of Mathematics Education, 33(1), 35-45. 

  21. Artzt, A. F., & Thomas, E. A. (1997). Mathematical problem solving in small groups: Exploring the interplay?of student's metacognitive behaviors, perception, and ability level. Journal of Mathematical?Behavior, 16(1), 63-74. 

  22. Blum, W. (2011). Can modelling be taught and learnt? Some answers from empirical research. In G. Kaiser,?W. Blum, R. Borromeo Ferri, & G. A. Stillman (Eds.), Trends in teaching and learning of?mathematical modelling: ICTMA14. pp.15-30. Springer. 

  23. Blum, W., & Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt?. Journal of?Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-58. 

  24. Borrromeo Ferri, R. (2010). On the influence of mathematical thinking styles on learners' modelling?behaviour. Journal fur Mathematikdidaktik, 31(1), 99-118. 

  25. Borromeo Ferri, R. (2018). Learning how to teach mathematical modeling in school and teacher education.?Springer. 장혜원, 김은혜, 최혜령, 강윤지 (역, 2020). 수학적 모델링, 어떻게 가르칠까?. 경문사. 

  26. Brown, A. N. (1987). Metacognition, executive control, self-regulation, and other more mysterious?mechanisms. In F. E. Weinert & R. H. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation and understanding,?pp.65-116. Lawrence Erlbaum Associates. 

  27. Chan, E. C. M. (2010). Tracing primary 6 students' model development within the mathematical modelling?process. Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(3), 40-57. 

  28. Common Core State Standards Initiative (CCSSI: 2010). Common core state standards for mathematics. 6-8. 

  29. Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring : A new area of cognitive developmental?inquiry. American Psychologist, 34, 906-911. 

  30. Hirsch, C. R., & McDuffie, A. R. (2016). Annual perspectives in mathematics education 2016: Mathematical?modeling and modeling mathematics. National Council of Teachers of Mathematics. 

  31. Lesh, R., & Doerr, H. M. (2003). Foundations of a models and modelling perspective on mathematics?teaching, learning, and problem solving. In R. Lesh, & H. M. Doerr, (Eds.). Beyond constructivism:?A models and modeling perspective on mathematics teaching, learning and problem solving,?Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates. 

  32. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM: 1996). Mathematical modeling in the secondary school?curriculum (3rd ed.). NCTM. 

  33. OECD (2013). PISA 2012 Assessment and analytical framework: Mathematics, reading, science, problem?solving and financial literacy. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en. 

  34. Redmond, T., Brown, R., & Sheehy, J. (2013). Exploring the relationship between mathematical modelling and?classroom discourse. In G. A. Stillman, et al. (Eds.), Teaching mathematical modelling: Connecting?to research and practice. Springer. 

  35. Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving. Academic Press. 

  36. Schoenfeld, A. H. (1987). What's all the fuss about metacognition? In Schoenfeld, A. H. (ed.), Cognitive?Science of Mathematics Education (pp.189-215). Lawrence Erlbaum Associates. 

  37. Shahbari, J. A. (2020). Mathematical thinking styles and the features of modeling process. Scientia in?Educatione, 11(1), 59-68. 

  38. Sokolowski, A. (2015). The effects of mathematical modelling on students' achievement-meta-analysis of?research, IAFOR Journal of Education, 3(1), 93-114. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로