$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

학업성취도 평가를 통한 강의평가 타당성 제고 및 수업태도에 대한 보정을 통한 강의만족도 신뢰성 제고
Improving the Validity of Evaluation through Evaluating Academic Achievement and Enhancing the Reliability of Satisfaction of Teaching through Correction of In-class Attitude 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.4, 2023년, pp.211 - 221  

윤규원 (경상국립대학교 교육학과)

초록

이 연구는 강의평가의 대상에 학업성취도를 추가하여 평가의 타당성을 높이고, 수업태도에 대한 통제정당성을 검증하고 수업태도 보정지수를 개발하여 평가의 신뢰성을 높이기 위한 목적으로 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생의 수업태도는 강의만족도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 수업태도가 긍정적일수록 강의만족도가 높아지고, 수업태도가 부정적일수록 강의만족도가 낮아지는 것으로 나타났다. 둘째, 학생의 수업태도는 학업성취도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 수업태도가 긍정적일수록 학업성취도가 높으며, 수업태도가 부정적일수록 학업성취도가 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 강의만족도는 학업성취도에 유의미한 영향을 미치지 못하는 것으로 확인되었다. 강의만족도가 높다고 해서 강의품질이 높다고 할 수 없으며, 강의만족도가 낮다고 해서 강의품질이 낮다고 할 수 없다는 의미이다. 넷째, 수업태도로 인해 왜곡될 수 있는 강의만족도 결과를 보정하기 위한 강의만족도 보정지수를 개발하였다. 결론적으로 강의만족도외에 학업성취도를 평가대상으로 추가하여 강의평가의 타당성을 제고하고, 강의만족도 보정지수를 적용하여 강의평가의 신뢰성을 제고해야 한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to improve the validity of the evaluation by adding the factor of academic achievement to the subject of evaluation, and to improve the reliability of the evaluation by verifying the legitimacy of control of in-class attitude and developing the correction index of satisf...

주제어

표/그림 (17)

참고문헌 (31)

  1. R. W. Tyler, "Basic principles of curriculum and?instruction", Illinois: University of Chicago?Press, 1949, 

  2. M. H. Kim, "Validity and Reliability of Lecture?Evaluation", Asian Journal of Education, Vol.?No. 3, pp 1-24, 2005. 

  3. J. K. Kim, "Developing a Student Evaluation?Instrument for College Teaching", Journal of the?Korea Academia-Industrial cooperation Society,?Vol. 18, No. 6, pp 187-196, 2017. 

  4. S. I. Han, H. J. Kim, J. Y. Lee, "A Comprehensive?Study of Korean Students Evaluations of?University Teaching", The Journal of Educational?Administration, Vol. 23, No. 3, pp 379-403, 2005. 

  5. R. W. Kim, "Evaluating the lecture evaluation of?Seoul National University", Seoul National?University Press, Apr. 10, 2022. http://www.snunews.com/news/articleView.html?idxno30614 

  6. D. H. Choi, "Looking back on our university's?lecture evaluation system", Postech Press, Sep.?14, 2022, http://times.postech.ac.kr/news/articleView.html?idxno22217 

  7. C. H. Ryu, S. J. Lim, "A Study on the Appropriate?Timing for the Compulsory University Lecture?Evaluation: Focusing on the Case of University?A", Korean Business Education Review, Vol. 37,?No. 1, pp 31-50, 2022. 

  8. Y. J. Yun, "A Study on the Variables Affecting?the Evaluation of Lectures", Korean Journal of?General Education, Vol. 12, No. 5, pp 185-210,?2018. 

  9. D. E. Clayson, D. A. Haley, "Are Students?Telling Us the Truth? A Critical Look at the?Student Evaluation of Teaching", Marketing?Education Review, Vol. 21, No, 2, pp 101-112, 2011 DOI.org/10.2753/MER1052-8008210201 

  10. J. W. Kim. "73.5% of the respondents said, "It?does not serve as a role of communication?between professors and students."", Usline, Aug.?03, 2014, http://www.usline.kr/news/articleView.html?idxno2888 

  11. J. B. Kim, "A Study on Influencing Factors of?Instructor on Student Evaluation of Teaching",?Journal of Consumption Culture, Vol. 20, No. 4,?pp 161-179, 2017. 

  12. B. Uttl, C. A. White, & D. W. Gonzalez, "Meta-analysis of faculty's teaching effectiveness:?Student evaluation of teaching ratings and?student learning are not related", Studies in?Educational Evaluation, Vol. 54, pp 22-42, 2017.?DOI.org/10.1016/j.stueduc.2016.08.007 

  13. J. A. Centra, "Reflective faculty evaluation", San?Francisco: Jossey-Bass, 1993. 

  14. Y. H. Choi, R. Yun, "A Study on Developing?and Validating the Lecture Evaluation Tool -?Focusing on the H University case", Journal of?Korean Association for Educational Information?and Media, Vol. 26, No. 1, pp 25-49, 2020. 

  15. D. L. Kirkpatrick & J. D. Kirkpatrick,?"Evaluating training programs: the four levels".?California: Berrett-Koehler Publishers, 2006.? 

  16. T. J. Seong, "Fundamentals of Education?Evaluation (3rd Edition)", Seoul: Hakjisa, 2019.? 

  17. S. G, Baek, H, J, Shin, "Multilevel Analysis of?the Effects of Student and Course?Characteristics on Student Course Evaluation -?Focused on the Undergraduate Liberal Education?Program -", Journal of Educational Evaluation,?Vol. 21, No. 2, pp 1-24, 2008.? 

  18. S. H. Lee, J. A. Ming, "Effective reaction?evaluation in evaluating training programs.?Purposes and dimension classification". Performance?Improvement, Vol. 38, No. 8, pp 32-39, 1999.? 

  19. K. A. Feldman, "The superior college teacher?from the students' view", Res High Educ, Vol.?5, pp 243-288, 1976. DOI.org/10.1007/BF00991967? 

  20. H. W. Marsh, "Students' evaluations of?university teaching: Dimensionality, reliability,?validity, potential baises, and utility", Journal of?Educational Psychology, Vol. 76, No. 5, pp?707-754, 1984. DOI.org/10.1037/0022-0663.76.5.707? 

  21. C. A. Burdsal & J. W. Bardo, "Measuring?Student's Perceptions of Teaching: Dimensions?of Evaluation". Educational and Psychological?Measurement, Vol. 46, No. 1, pp 63-79, 1986.?DOI.org/10.1177/0013164486461006? 

  22. S. H. Lee, "A Study for Instrument Development?of Course Evaluation in the University Based?Upon the Theory of Instructional Design",?Journal of Educational Technology, Vol. 17, No.?1, pp 81-108, 2001.? 

  23. G. S. Yang, "Meta-research on the influence of?course, instructor, and student characteristics in?student evaluation of teaching at universities",?The Korean Journal of Educational Methodology?Studies, Vol. 26, No. 2, pp 293-322, 2014.? 

  24. E. J. Jung, J. D. Lee, "The Relationship between?Students' Lecture Satisfaction, Positive Self?Concept, and Class Attitude", The Journal of?Korean Teacher Education, Vol. 33, No. 2, pp?447-465, 2016. 

  25. S. S. Cho, "A Case Study on the Effect of?Student Characteristics among the Influential?Factors in the Teaching Evaluation at Universities",?Journal of Engineering Education Research, Vol.?19, No. 6, pp 38-43, 2016. 

  26. H. K. Wachtel, "Student Evaluation of College?Teaching Effectiveness: a brief review", Assessment?& Evaluation in Higher Education, Vol. 23, No.?2, pp 191-212, 1998. DOI.org/10.1080/0260293980230207 

  27. P. Spooren, B. Brockx, & D. Mortelmans, "On?the Validity of Student Evaluation of Teaching:?The State of the Art", Review of Educational?Research, Vol. 83, No. 4, pp 598-642, 2013.?DOI.org/10.3102/0034654313496870 

  28. G. H. Lee, "Can We Trust Students' Rating on?Course in University?: Analysis on the Students'?Ratings of A Professor's Same Courses", The?Journal of Local Education Management, Vol. 21,?No. 1, pp 1-20, 2018. 

  29. S. Y. Oh, "The Study on Adjustment Method?for Influence factor of Course Evaluation Score".?Journal of Educational Evaluation, Vol. 28, No.?4, pp 1225-1254, 2015. 

  30. H. W. Marsh & L. A. Roche, "Making students'?evaluations of teaching effectiveness effective:?The critical issues of validity, bias, and utility".?American Psychologist, Vol. 52, No. 11, pp 1187-1197, 1997. DOI.org/10.1037/0003-066X.52.11.1187 

  31. K. B. Moon, "The Study for problems of course?evaluations in mathematics education", Communi?cations of mathematical education, Vol. 24, No.?4, pp 909-922, 2010. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로