$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 예비유아교사의 성격에 따른 진로탄력성의 차이연구
A Study on Differences in Career Resilience according to the Personality of Pre-service Early Childhood Teachers 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.4, 2023년, pp.77 - 83  

민혜영 (경인여자대학교 유아교육과) ,  송경섭 (경인여자대학교 유아교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 교육의 질을 담당하게 될 141명의 예비유아교사들의 성격에 따른 진로탄력성의 차이를 검증해 보고자 하였다. 직업 환경에 따른 다양한 문제해결 대처능력과 아이디어의 창출 능력을 가늠하는 진로탄력성은 교사-유아상호작용 및 유아교육과정의 성공적인 운영을 위해 매우 중요한 요소라 판단하였다. 연구의 결과는 성격의 유형 중외향성, 성실성 성격의 경우, 평균점수 이상의 집단이 평균이하의 집단에 비해 진로탄력성의 창의성, 유연성, 도전정신, 미래지향성에서 모두 높은 점수를 나타냈으며, 개방성 성격의 경우는 창의성 유연성, 도전정신에서, 친화성 성격의 경우는 유연성, 미래지향성에서 유의미하게 높은 점수를 나타냈다. 신경증 성격의 경우는 반대로 평균점수 이하인 집단이 유연성, 도전정신, 미래지향성에서 높은 점수를 받았다. 예비유아교사들의 긍정적인 성격 형성을 도모하고자 하는 다양한 비교과 프로그램 및 교육과정, 상담 등 포괄적인 프로그램들의 필요성을 시사한 점에 연구의 의의가 있다고 하겠다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study aimed to analyze the personality of 141 pre-service early childhood teachers who will be in charge of the quality of education in the early childhood curriculum and to verify the differences in the career resilience according to the personality types. Career resilirnce, which measures the...

Keyword

표/그림 (5)

참고문헌 (22)

  1. Y.E. Kim, H.S. Lee, "Basic Research on Personality?Education of Pre-service early childhood Teachers?for Child abuse prevention", Journal of Human?development and Interventions, Vol .7, No. 1, pp.?15-32, 2016. 

  2. S. H. Jwa, and S. J. Eom, "The Effect of?Pre-service Early Childhood Teachers' teaching?Ethics and Empathy on Awareness of Children's?Rights", The Journal of the Convergence on?Culture Technology(JCCT), Vol. 9, No. 1, pp.?281-286, 2023. 

  3. E.H. Hwang, "The Effects of Early Childhood?Teachers' Personality Characteristics and Playfulness?on Creative Role Performance", master's thesis?at College of Broadcasting and Correspondence,?2020. 

  4. L.R. Goldberg, "An Alternative Description of?Personality: The big-five Factor Structures",?Journal of Personality and Social Psychology,?Vol. 59, No. 6, pp. 1216-1229, 1990. 

  5. S.R. Shim, "The Effects of Director's Emotional?Leadership and Organizational Culture Perceived?by Early Childhood Teachers on Burnout",?master's thesis at Sook Myung University, 2019. 

  6. S.H. Kim, "The Relationship between Kindergarten?Teachers' Personality Characteristics and?Recognition of Role Performance Competence",?master's thesis at Ewha Women's University,?1999. 

  7. J.Y. Gong, "The Effects of Early Childhood?Teacher's Big 5 Personality Traits and Resilience?on Teaching Strategies for Behavioral problem:?The Mediating Effect of the Teachers' Burnout", master's thesis at Joung Ang University,?2022. 

  8. J.R. Jung, "The Relationship between Personality?Characteristics, Job Satisfaction, and Stress?Coping Methods of Childcare Teachers", Journal?of the Korean Society of Child Care, Vol. 16, No.?4, pp. 51-75, 2016. 

  9. F.F. Flash, "Resilience: How to Bounce back When?the Going gets rough", New York: Hatherleigh?Press, 1997. 

  10. K.R. Kang, S.H. Lee, D.H. Kim, and K.Y. Park,?"Effects of Simulation-based Learning on Stress,?Problem Solving Ability, Self-Efficacy, and?Resilience of College Nursing Students",?International Journal of Advanced Culture?Technology (IJACT), Vol. 10, No. 4, pp 8-18,?2022. 

  11. M. London, "Toward a Theory of Career?Motivation. The Academy of Management Review,?Vol. 8, No. 4, pp. 620-630, 1983. 

  12. M. London, "Overcoming Career Barriers: A?Model of Cognitive and Emotional Processed for?Realistic Appraisal and Constructive Coping", Journal of Career Development, Vol. 24, No. 1,?pp. 25-38, 1997. 

  13. B. Collard, J.W. Epperheimer, D. Saign, "Career?Resilience in a Changing Workplace", Columbus,?Information series No. 366., ERIC Clearing on?Adult, Career and Vacational Education, Columbus,?Ohio, 1996. 

  14. T.Y. Yeom, "Structural Relationships among?Junior College Students' Career Resilience, Social?Support, Self-Efficacy in Career Decision, and?Career Declaration Inaction", doctor thesis at?Keimyung University, 2017. 

  15. H.S. Yoo, "Theoretical Review of the Concept of?Career Elasticity and Implications for Career?Counseling for Adults", Korean Counseling?Association, Vol .14, No. 1, pp. 423-439, 2013. 

  16. A. M. Choi, Y. S. Jin, and J. A. Lim, "A Study?on the Development of a Scale for Career?Elasticity of College students", Future Youth?Journal, Vol. 17, No. 2, pp 65-81, 2019 

  17. P. T. Costa,, and R. R. McMrae, "Normal?Personality Assessment in Clinical Practice: The?NEO Personality Inventory, Psychological?Assessment, Vol. 4, No. 1, pp5-13, 1992. 

  18. K.Y. Lee, "NEO-PI-R Factor Structure and?Maladaptive Group Profile in Koreans", doctor?thesis at Pusan University, 1996. 

  19. J.Y. Lee, "The Direction of Youth Career?Education in Oreparation for the 4th Industrial?Revolution", Korean Society of Career Education,?pp65-91, 2017. 

  20. J.M. Shin, "The Effects of Proactive Personality?on Resilience & Career Resilience of Femail?University Students", master's thesis at?Dongduk Women's University, 2021. 

  21. J.S. Gu, "The Mediating effects of Perceived?Social Support and Career Decision-Making?Self-Efficacy on the Relationship Temperament?and Character with Career Preparation Behaviors?in College Students in the Social Cognitive?Career Theory", master's thesis at Kyungsung?University, 2019. 

  22. J.Y. Lee, "S Students who are in Dance Major's?Five-factor Models affect the Their Maturity of?Career Attitude", master's thesis at Sook Myung?Women's University, 2016. 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로