$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 예비유아교사의 인성이 유아권리인식에 미치는 영향
The Effects of Pre-service Early Childhood Teachers' Personality on Their Perception of Children's Rights 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.4, 2023년, pp.85 - 93  

김지윤 (신한대학교 유아교육과)

초록

본 연구는 서울과 경기도 지역 3개 대학의 4년제 유아교육학과에 재학 중인 예비유아교사를 대상으로 인성이 유아권리 인식에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 설문조사를 실시하였다. 예비유아교사 253부의 설문지를 분석한 내용을 토대로 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사의 인성은 유아권리인식에 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 예비유아교사의 인성이 유아권리인식에 미치는 영향을 분석한 결과, 인성의 요인 중 사회관계 요인이 유아권리인식을 예측하는 요인으로 나타났다. 본 연구는 실증분석을 통해 예비유아교사의 인성이 유아의 권리 보장을 위한 기초가 되는 유아권리인식에 중요한 역할을 하는 요인임을 확인하였다는 점에서 의의가 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the pre-service early childhood teachers' personality on their children's rights perception. The subjects of this study were 253 early childhood education majors in Seoul and Gyeonggi province. The statistical analysis of this study was analyzed using the...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (24)

  1. Y. G. Lee, J. W. Kim, "Relations of Personality?to Teaching Aptitude in Pre-service Early?childhood Teachers," Early Childhood Education?Research & Review, Vol. 20, No. 6, pp. 49-66, December, 2016. 

  2. J. S. Jeon, "Development and Validation of?Personality Self Assessment Scale for Preschool?Teachers,", Unpublished of doctoral dissertation,?SeongKyunKwan University, February, 2011. 

  3. K. M. Lee, E. N. Eom, "Kindergarten Teacher's?Expectation and Self-Assessments of Early?Childhood teachers' Qualities," Early Childhood?Education Research & Review, Vol.9, No.4, pp. 133-152, December, 2005. 

  4. B. R. Lee, J. W. Kang, and J. H. Kim, "A Study?of Directions for the Standard Pre-Service?Education Curriculum for Early Childhood?Teachers", Early Childhood Education Research?& Review, Vol.9, No.1, pp. 53-79, March, 2005. 

  5. Y. J. Yim, "The Effect of the creative?Personality on Emotional Intelligence of Pres-ervice?Early Childhood Teachers Mediated?Effect by the Teaching Motivation", Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction,?Vol.22, No.11, pp.111-124, May, 2022. DOI: 10.37918/KCE.2022.11.137.65 

  6. J. Park, R. W. Cobb, "A Character Development?Program in University based on 49 Character?Qualities," International Journal of Advanced?Culture Technology(IJACT), Vol. 4, No. 4, pp. 51-56, November, 2016. 

  7. Y. E. Kim, "The Development and Effects of a?Personality Education Program for Pre-Service?Early Childhood Teachers to Prevent Child?Abuse", Unpublished of doctoral dissertation,?December, 2009. 

  8. B. J. Kang, J. S. Kim, "Care-giving teacher's?Personalities/emotional labors and their?organization culture and its impact on their?respect of infants and children's rights", Korean?Journal of After-School Child Education, Vol. 11,?No. 2, pp. 77-96, December, 2014. 

  9. I. S. Kang, H. K. Lee, " The Influence of an?Infant Teachers's Personality and Professional?Development on the Implementation of Infant's?Right Respects", The Korean Society for?Holistic Convergence Education, Vol.20, No.4, pp.49-66, December, 2016. 

  10. UNESCO, "All human beings : a manual for?human rights education, Seoul: Human Thinking?Publishing Inc, 2000. 

  11. J. H, Kim, "A study of Early Childhood?Teachers' Perception of Rights of Young?Children and Implementations Status", Journal of?Children's Literature and Education, Vol. 15, No. 3, pp. 343-364, August, 2014. 

  12. H. J. Park, J. K. Kim, "The effects of childcare?teachers' sensitivity, awareness of children's?right and organization culture on the implementation?of childcare respecting rights for?infants", Journal of Korean Council for Children & Rights, Vol. 25, No. 3, pp. 285-304, July, 2021. DOI: 10.21459/KCCR.2021.25.3.285 

  13. B. K. Kim, H. J. Jung, "The effect of Childcare?Teachers' Awareness of the Rights of Infants?and Toddlers and Empowerment on the?Interaction between Teachers and Infants and?Toddlers", Journal of Korean Coaching Research,?Vol. 12, No. 4, pp. 125-144, October, 2019. DOI: 10.20325/KCA.2019.12.4.125 

  14. H. K. Won, S. Y. Cho, "Effect of Kindergarten?Teacher's Motivation and Passion for Teaching?on Awareness of Children's Right, Journal of?Learner-Centered Curriculum and Instruction,?Vol. 18, No. 1, pp. 849-870, January, 2018. DOI: 10.22251/JLCCI.2018.18.1.849 

  15. S. H. Jwa, S. J. Eom, "The Effects of?Pre-service Early Childhood Teachers' Teaching?Ethics and Empathy on Awarenss of Children's?Rights", The Journal of the Convergence on?Culture Technology(JCCT), Vol. 9, No. 1, pp. 281-286, January, 2023. DOI: 10.17703/JCCT.2023.9.1.281 

  16. K. M. Kim, H. J. Lee, "A Study on the?Influences of Childhood Abuse Experiences and?Human Right Sensitivity of Pre-service?Childhood Teachers upon Their Perception of?Children's Rights," Journal of Open Parent?Education, Vol. 10, No. 2, pp. 183-203, June, 2018. 

  17. Y. J. Lee, J. H. Kim, "Analysis of main effects?and interaction effects of child-care teacher's?Personality in the relationship between perception?and practice of child's rights", The Journal of?Korea Association for Early Childhood Education,?Vol. 23, No. 4, pp. 253-272, August, 2018. DOI: 10.20437/KOAECE.23.4.11 

  18. H. J. Cho, "The Relationship between Childcare?Teacher's Personality and Child's Rights?Awareness", The Korean Society for Holistic?Convergence Education, Vol. 23, No. 3, pp. 117-132, September, 2019. DOI: 10.35184/KSHCE.2019.23.3.117 

  19. S. Y. Cho, H. K. Won, "Study on the?Development and Validation of the Scale for?Early Childhood Teachers' Perception of the?Rights of Young Children", Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 16,?No. 11, pp. 1165-1185, November, 2016. DOI: 1.22251/JLCCI.2016.16.11.1165 

  20. E. N. Eom, "The relationships between Pre-service?Childhood Teachers' Personality and?Their Ego resilience, Happiness and Teacher?Efficacy", Journal of Early Childhood Education & Educare Welfare, Vol. 20, No. 1, pp. 53-78, March, 2016. 

  21. J. W. Go, "The effects of personality and?motivation for choosing teaching profession on?teacher efficacy of pre-service teachers", Journal?of Learner-Centered Curriculum and Instruction,?Vol. 19, No. 10, pp. 807-827, May, 2019. DOI: 10.22251/JLCCI.2019.19.10.807 

  22. K. S. Hwang, E. J. Lee, & S. M. Lee. "The?Effect of the Personality on the Teacher?Efficacy of Pre-service Early Childhood Teachers?Mediated by the Teaching Aptitude", Journal of?Future Early Childhood Education, Vol. 28, No. 2, pp. 59-77, May, 2021. DOI: 10.22155/JFECE.28.2.59.66 

  23. K. M. Lee, Y. J. Choi, & S. J. Park,?"Development of Creativity and Personality?Educational Program for Pre-service Early?Chldhood Teachers and Its Effects", Journal of?Children's Media & Education, Vol. 12, No. 2, pp. 73-96, August, 2013. 

  24. Y. G. Lee, I. K. Cho, & C. S. Ryu, "The?connection between the virtues and the subjects?for character education of pre-service early?childhood teachers", Educational Theory and?Practice for infants and Young Children, Vol. 5,?No. 1, pp. 5-26, April, 2020. DOI:10. 20926/ETPIYC.2020.5.1.1 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로