$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

청소년 돌봄역량 측정도구의 개발 및 타당화
Development and Validation of the Scale of Care Competence for Adolescent 원문보기

韓國 家政科敎育學會誌 = Journal of Korean Home Economics Education Association, v.35 no.2, 2023년, pp.111 - 132  

이지선 (논산여자고등학교) ,  최새은 (한국교원대학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 청소년의 돌봄역량을 개념화하고 이에 근거하여 청소년의 돌봄역량을 측정할 수 있는 타당한 측정도구를 개발하여 가정과교육에서 돌봄역량 교육에 대한 명확한 의사소통의 기반을 마련하는데 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 문헌과 선행연구 고찰, 전문가를 통한 내용타당도 검증, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 준거관련 타당도 검증을 실시하였다. 먼저 '돌봄', '역량교육'과 관련한 문헌과 선행연구 고찰을 통해 돌봄의 개념, 역량의 개념을 파악하였다. 돌봄의 대상은 자기, 타인, 공동체로 도출하였으며 역량은 인지적, 정의적, 행동적 영역의 특징을 모두 갖춘 총체성의 특징을 갖는 실천으로 구조화하였다. 이를 토대로 하여 청소년의 돌봄역량 측정도구를 개발하였다. 측정도구 개발은 문항개발, 측정모형수립, 측정모형검증, 모형확정의 4단계로 진행되었다. 청소년 돌봄역량의 측정모형은 가정교과 현장 전문가의 내용타당도 검증과 추출된 문항에 대한 청소년의 응답 자료를 탐색적 요인분석을 함으로써 수립되었다. 청소년의 돌봄역량 측정모형의 신뢰도는 각 요인의 신뢰도 계수 분석, 모형의 전체 신뢰도 분석을 통해 검증되었고, 확인적 요인분석, 공인타당도 분석을 통해 청소년 돌봄역량의 측정모형의 타당도를 검증하였다. 청소년의 돌봄역량 구성요인과 문항은 '타인돌봄 사고' 4문항, '타인돌봄 정서' 7문항, '타인돌봄 행동' 7문항, '자기돌봄' 7문항, '공동체돌봄' 10문항으로 총 5개 요인의 34문항으로 구성된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The objective of this research is to conceptualize care competences for adolescents and to develop a valid measurement tool based on this conceptualization. The primary aim is to establish a solid foundation for effective communication in teaching care competences within the domain of home economics...

주제어

참고문헌 (51)

  1. Baek, M. K. (2015). Development and evaluation of home economics?teaching?learning process plan for the practice of caring?and sharing. Unpublished doctoral dissertation, Graduate?School of Korea National University of Education,?Chung-Buk, Korea. 

  2. Cho, G.-P., & Ju, H. J. (2013). A study of development and validation?of the caring test for juvenile. The Journal of Thinking?Development, 9(3), 185-204. 

  3. Coates, C. (2002). The evolution of measuring caring: Moving toward?construct validity, In J. Watson (Ed.), Assessing and?measuring caring in nursing and health science (pp.?215-241). Springer Publishing Company. 

  4. Engster, D. (2017). 돌봄: 정의의 심장-돌봄윤리와 정치이론- [The?heart of justice: Care ethics and political theory]. (H.-K.?Kim & S. Na, Trans.). Seoul: Parkyeong-sa. (Original?work published 2007) 

  5. Gilligan, C. (1997). 다른 목소리로 [In a different voice]. (R.-J. Herr,?Trans.). Gyeonggi: Dongnyok. (Original work published 1982) 

  6. Graham, H. (1995). Diversity, inequality and official data: Some problems?of method and measurement in Britain. Health & Social?Care in the Community, 3(1), 9-18. 

  7. Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014).?Multivariate data analysis. Pearson Education. 

  8. Held, V. (2017). 돌봄: 돌봄윤리-개인적, 정치적, 지구적 [The?ethics of care: Personal, political, and global]. (H.-K.?Kim & S. Na, Trans.). Seoul: Parkyeong-sa. (Original?work published 2006) 

  9. Joseph, S., Becker, S., Becker, F., & Regel, S. (2009). Assessment?of caring and its effects in young people: Development?of the multidimensional assessment of caring activities?checklist (MACA-YC18) and the positive and negative?outcomes of caring questionnaire (PANOC-YC20) for?young carers. Child: Care, Health and Development, 35(4),?510-520. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2009.00959.x 

  10. Kam, S. W. (2014). The development of standards in evaluating care?practices of elementary school principals. Unpublished?doctoral dissertation, The Graduate School of Ewha?Womans University, Seoul, Korea. 

  11. Kim, C. H. (2017). Development and validation of school physical?education emotion scale. Unpublished doctoral dissertation,?Graduate School of Korea National University of Education,?Chung-Buk, Korea. 

  12. Kim, J. L., & Yang, O. S. (2016). Development of a caring behaviors?scale for young children. Early Childhood Education?Research & Review, 20(3), 135-164. 

  13. Kim, S. D. (2005). 배려의 교육 [Care education]. Seoul: Jangseowon. 

  14. Kim, S. D., Ahn, J. J., & Lee, J. Y. (2014). A study on the development?of caring scale items. Journal of Social Science, 25(1),?81-104. https://doi.org/10.16881/jss.2014.01.25.1.81 

  15. Kim, S.-Y. (2005). Middle school students' sense of consideration:?Factor structure and related variables. Unpublished?master's thesis, Graduate School of Chang won National?University, Gyeongnam, Korea. 

  16. Kim, S. Y. (2016). 구조방정식 모형의 기본과 확장 [Fundamentals?and extensions of structural equation modeling]. Seoul: Hakjisa. 

  17. Kittay, E. F. (2016). 돌봄: 사랑의 노동-여성, 평등, 그리고 의존에?관한 에세이- [Love's labor: Essays on women, equality?and dependency] (H.-K. Kim & S. Na, Trans.). Seoul:?Parkyeong-sa. (Original work published 2013) 

  18. Kline, R. B. (2013). Exploratory and confirmatory factor analysis.?In Y. Petscher & C. Schatsschneider (Eds.), Applied?quantitative analysis in the social sciences. NY: Routledge. 

  19. Ko, M.-S. (2004). An ethic of caring and education of caring. The?Korea Educational Review, 10(2), 37-62. 

  20. Kong, B.-H. (2017). 돌봄의 철학과 미학적 실천 [Philosophy and?aesthetic practice of care]. Seoul: Seoul National?University Publishing and Cultural Center. 

  21. Lee, C. H. (2007). A study to enhance young children's caring?thinking through the community of philosophical inquiry.?Unpublished doctoral dissertation, Dongduk Women's?University, Seoul, Korea. 

  22. Lee, S. J. (2008). A feminine ethical approach for building school?community with caring. The Journal of moral Education,?20(1), 141-168. 

  23. Lee, S. M. (2000). 요인분석의 기초 [Factor analysis]. Gyeonggi:?Kyoyookgwahaksa. 

  24. Lee, Y. S. (2020). The development of the scale of self-caring(SSC)?for elementary school students. The Journal of Korea?Ethics Education, 58, 61-86. https://doi.org/10.18850/JEES.2020.58.03 

  25. Lee, Y. S., & Kim, S. H. (2009). Development of a care scale for?elementary school students. The Korea Journal of?Counseling, 10(4), 2479-2493. https://doi.org/10.15703/kjc.10.4.200912.2479 

  26. Lee, Y. S., & Yoo, S. J. (2014a). An analysis on the elements of?activating happiness education suggested by noddings?reflected in the home economics part of middle school?technology-home economics textbook volume 1 of 2009?curriculum revision. Journal of the Korean Home?Economics Education Association, 26(1), 31-53. 

  27. Lee, Y. S., & Yoo, S. J. (2014b). An analysis on the elements of?activating happiness education suggested by noddings?reflected in the home economics part of middle school?technology-home economics textbook volume 2 of 2009?curriculum revision. Journal of the Korean Home?Economics Education Association, 26(3), 91-112. 

  28. Lim. J. -Y. (2012). A study of nel noddings' view of caring education.?Unpublished doctoral dissertation, The Graduate School?of Sungkyunkwan University, Seoul, Korea. 

  29. Lim, M. (2016). Analysis of the type of linkage between out-of-school?and within-school care and awareness levels of the?concerned people. Unpublished doctoral dissertation,?Graduate School of Chosun University, Gwangju, Korea. 

  30. Lipman, M. (2003). Thinking in education (2nd ed.). Cambridge?University Press. 

  31. Mayeroff, M. (1990). On caring. Harper Collins. (Original work?published 1971) 

  32. Moon, M. K., Kwon, S. H., & Shim, Y. S. (2021). The conceptualization?of physical education psychological competency in middle?school(PEPC-MS) and the development of scale. Korean?Society For the Study of Physical Education, 26(3),?127-143. https://doi.org/10.15831/JKSSPE.2021.26.3.127 

  33. Ministry of Education (2021). 개정 교육과정 「국민참여 설문」 결과 발표 및 사회적 협의 시작 [Announcement of the?results of the revised curriculum National 「Participation?Survey」 and the start of social consultation]. https://blog.naver.com/moeblog/222406099932 

  34. Noddings, N. (2002). The challenge to care in schools an alternative?approach to education (2nd ed.). Teachers College Press. 

  35. Noddings, N. (2003). Happiness and education. Harvard University?Press. 

  36. Noddings, N. (2013). Caring: A feminine approach to ethics &?moral education (2nd ed.). University of California Press.?(Original work published 1984) 

  37. OECD (2018). OECD future of education and skills 2030 「Learning?Compass 2030」 A series of concept notes. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/all-concept-notes/ 

  38. Paik, N., & Ohn, J. (2018). Understanding and designing competency-based curriculum. Seoul: Kyoyookacademy. 

  39. Park, B. C. (1999). Moral educational approaches to an ethic of?care. Unpublished doctoral dissertation, Seoul National?University, Seoul, Korea. 

  40. Park, D. S. (2006). Scale. Gyeonggi: Kyoyookgwahaksa.? 

  41. Park, E. H. (2011). Development and validity of the caring thinking?scale for youth. Unpublished doctoral dissertation,?Graduate School of Myongji University, Seoul, Korea. 

  42. Parker, R. K., & Dittmann, L. L. (1971). Staff training (Vol. 5).?US Government Printing Office. 

  43. Spencer & Spencer (1998). 핵심역량모델의 개발과 활용 [Competence?at work: Model for superior performance]. (B. M. Min,?D. G. Park, J. K. Park & J. C. Jung, Trans.). Seoul: PSI?consulting. (Original work published 1993) 

  44. Tak, J. (2021). Psychological testing (2nd ed.). Seoul: Hakjisa. 

  45. Tronto, J., & Fisher, B. (1990). Toward a feminist theory of caring.?In E. Abel & M. Nelson (Eds.), Circles of care (pp.?36-54). SUNY Press. 

  46. Tronto, J. (1993). Moral boundaries: A political argument for an?ethic of care. Psychology Press. 

  47. Tronto, J. (2014). 돌봄 민주주의: 시장, 평등, 정의 [Caring democracy:?Markets, equality, and justice]. (H. Kim & S. Na, Trans.).?Seoul: Aporia. (Original work published 2013) 

  48. Wang, J., & Wang, X. (2019). Structural equation modeling:?Applications using Mplus. Wiley. 

  49. Wang, S.-S., & Kim, S. (2011). The character education of home?economics education focus on gratitude and caring. Journal?of Korean Practical Arts Education, 17(1), 117-142.?https://doi.org/10.17055/jpaer.2011.17.1.117 

  50. Wang, S.-S. (2016). An exploratory study on the direction of home?economics education associated with the future social?change: Focusing on the new recognition of the characteristic?as the subjects for life and happiness. Journal of Korean?Home Economics Education Association, 28(3), 17-32. https://doi.org/10.19031/jkheea.2016.09.28.3.17 

  51. Yu, I.-Y. (2019). Development and implementation of 'Healthy?couple relationships' curriculum in high school home?economics -Based on backward design-. Unpublished?doctoral dissertation, Graduate School of Korea National?University of Education, Chung-Buk, Korea.? 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로