$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중국의 중학교 통계 교육과정 분석을 통한 통계교육 방안 탐색: 2022 개정 수학과 교육과정을 중심으로
Exploring the Direction of Middle School Statistics Education through a Comparison of Statistical Content between China & Korea: Focused on the Revised 2022 Mathematics Curriculum 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.37 no.3, 2023년, pp.329 - 348  

서보억 (충남대학교) ,  임해미 (공주대학교)

초록

본 연구는 2022년 12월에 고시된 2022 개정 중학교 수학과 교육과정에서 제시한 통계 내용의 안정적인 현장 정착이라는 현실적인 필요성에 의해 수행된 문헌 연구이다. 2022 개정 수학과 교육과정 개정 방향 중의 하나인 통계교육의 변화 요구를 고려하였다. 특별히 본 연구에서는 중국 중학교 수학과 교육과정의 통계 내용을 면밀히 분석하였다. 왜냐하면 10년마다 수학과 교육과정을 개정하는 중국이 우리나라와 동일한 2022년에 새로운 수학과 교육과정을 고시하였기 때문이다. 이에 본 연구는 대한민국의 2022 개정 중학교 수학과 교육과정 통계 내용 및 2022년판 중국 중학교 수학과 교육과정 및 현재 사용 중인 수학교과서 통계 내용에 대한 상호 분석을 통하여, 우리나라의 새로운 교육과정의 방향에 부합된 통계교육 실현을 위한 기초 자료를 제공하는 것을 연구 목적으로 설정하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구를 수행하였다. 첫째, 중국 중학교 수학과 교육과정의 '통계와 확률' 영역 분석을 통해 우리나라 통계교육에 유의미한 시사점을 제공할 수 있는 요소 5가지를 추출하였다. 둘째, 추출된 요소가 반영된 중국의 수학교과서 및 교육과정 부록에 제시된 예시 내용을 분석하였다. 셋째, 분석 결과를 바탕으로 2022 개정 중학과 수학과 교육과정에 따른 통계교육의 이상을 실현하기 위한 교과서 개발, 교실의 교수·학습 방안 및 추후 새로운 수학과 교육과정에 대한 시사점을 도출하였다. 본 연구를 통해 2022 개정 중학교 수학과 교육과정에서 표방하는 방향에 부합된 현장 통계교육의 안착을 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is necessary for the stable settlement of the 2022 revised mathematics curriculum 'data and possibility' area. This study was conducted centering on literature analysis. The purpose of this study is to realize statistics education in line with the 2022 revised mathematics curriculum. This...

주제어

표/그림 (18)

참고문헌 (29)

  1. Ministry of Education (2015). Mathematics curriculum. Notification of the Ministry of Education No. 2015-74 [Vol 8].?Ministry of Education. 

  2. Ministry of Education (2022). Mathematics curriculum. Notification of the Ministry of Education No. 2022-33 [Vol 8].?Ministry of Education. 

  3. Kim, D. W. et al. (2020). An analysis of the current state of the revised 2015 mathematics curriculum and its?implementation in Schools. Research Report BD21010009. Korea Foundation for the Advancement of Science &?Creativity. 

  4. Kim S. H., & Han, S. Y. (2021). Analyzing research questions from pre-service mathematics teachers in statistical?problem solving process. The Mathematical Education, 60(3), 363-386. 

  5. Kim S. H., & Han, S. Y. (2022). Analysis on statistical problem solving process of pre-service mathematics teachers: foc?us on the result interpretation stage. Communications of Mathematical Education, 36(4), 535-558. 

  6. Park, K. M. et al. (2015a). A policy study on the development of the 2015 revised mathematics curriculum draft. Research?Report BD15110001. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 

  7. Park, K. M. et al. (2015a). Research on the development of the 2015 revised mathematics curriculum draft II . Research?Report BD15120005. Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity. 

  8. Suh, B. E. (2015). A Comparative Study on 2011 Reformed Elementary School Mathematics Curriculum Between Korea?and China. Education of Primary School Mathematics, 18(1), 1-16. 

  9. Suh, B. E. et al. (2018). An analytical study on the change of mathematics curriculum. Research report BD 18070008.?Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity. 

  10. Suh, B. E. et al. (2018). Mathematical processes and curriculum competencies in mathematics education. Kyung Moon Sa. 

  11. Lee, K. H. et al. (2022). A study on the development of the 2022 revised mathematics curriculum. Ministry of Education. 

  12. Bargagliotti, A., Franklin, C., Arnold, P., Gould, R., Johnson, S., Perez, L., & Spangler, D. A. (2020).?Pre-K-12 guidelines for assessment and instruction in statistics education II: A framework for?statistics and data science education. American Statistical Association. 

  13. Blazar, D. et al. (2020). Curriculum reform in the Common Core era: Evaluating elementary math textbooks?across six US states. Journal of Policy Analysis and Management, 39(4), 966-1019. 

  14. Chinese Ministry of Education (2019). The national university, middle and primary school textbook construction plan (2019-2022). 

  15. Chinese Ministry of Education (2020). List of Middle School Mathematics Curriculum Violations. Source of?data (search date 2023.2.7.): http://www.moe.gov.cn/srcsite/A06/s3321/202005/t20200509_451674.html. 

  16. Chinese Ministry of Education (2022). 2022 reformed Chinese mathematics curriculum. Beijing Teachers University Press. 

  17. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., & Foy, P.(2012). TIMSS 2011 International mathematics report. Boston College. 

  18. OECD(2014). PISA 2012 Results: What students know and can do - Student performance in mathematics.?Reading and Science (Vol. I, Revised Edition). OECD. 

  19. People's Education Publishing Materials Research Institute (2012a). Compulsory education textbook?mathematics grade 7-1. People's Education Press. 

  20. People's Education Publishing Materials Research Institute (2012b). Compulsory education textbook?mathematics grade 7-2. People's Education Press. 

  21. People's Education Publishing Materials Research Institute (2013a). Compulsory education textbook?mathematics grade 8-1. People's Education Press. 

  22. People's Education Publishing Materials Research Institute (2013b). Compulsory education textbook?mathematics grade 8-2. People's Education Press. 

  23. People's Education Publishing Materials Research Institute (2014a). Compulsory education textbook?mathematics grade 9-1. People's Education Press. 

  24. People's Education Publishing Materials Research Institute (2014b). Compulsory education textbook?mathematics grade 9-2. People's Education Press. 

  25. Sum, E., & Kwon, O. (2016). High school mathematics curriculum in East Asia: Design & trends.?Proceedings of the 2016 Spring Conference of the Korean Society of Mathematical Education, 158-161. 

  26. Taba, H. (1962). Curriculum development: Theory and practice. Harcourt, Brace & World. 

  27. Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. University of Chicago Press. 

  28. Yan, F., & Lu, S. (2022). New Changes in the Curriculum Content of the Mathematics Curriculum?Standards for Compulsory Education(2022 Edition). 天津?范大???(基??育版), 23(4), 19-24. 

  29. Zhu, L. (2022). From "Key Concepts" to "Key Competences":A Comparative Study of Mathematics?Curriculum Standards for Compulsory Education Between 2011 Edition and 2022 Edition. 天津?范大???(基??育版), 23(3), 1-6. 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로