$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

ChatGPT를 활용한 예비교사의 수학수업설계 분석
An Analysis of Pre-service Teachers' Mathematics Lesson Design Using ChatGPT 원문보기

Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.37 no.3, 2023년, pp.497 - 516  

이유진 (대전흥룡초등학교)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 예비교사들의 ChatGPT에 대한 인식과 ChatGPT를 활용하여 구안한 수업설계의 특징을 분석함으로써 ChatGPT를 활용한 교사의 수업설계역량 신장에 대한 가능성을 탐색하는 것이다. 이를 위해 예비교사의 인식을 조사하기 위한 설문조사를 실시하였으며, ChatGPT를 활용하여 작성된 수업설계지를 수학수업의 설계 요소, 대화 및 정보 처리 유형의 관점에서 분석하였다. 그 결과 예비교사들은 ChatGPT 활용에 다소 소극적인 태도를 보이는 것으로 보이며, 교사의 중재 가능성과 ChatGPT의 특성이 ChatGPT 활용에 관한 인식에 영향을 주는 것으로 나타났다. 더불어 예비교사들은 주로 동기유발 활동과 배운 내용을 적용하는 놀이 활동에 ChatGPT를 활용했으며, 개인마다 ChatGPT를 활용하는 수준, 즉 ChatGPT와의 대화 양상과 정보 처리 양상에 차이를 보였다. 이와 같은 연구 결과를 토대로 ChatGPT를 활용한 교사의 전문성 신장 및 교사 교육에 대한 가능성을 탐색하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study is to explore the possibility of enhancing teachers' pedagogical design capacity using ChatGPT. For this purpose, a survey was conducted to investigate preservice teachers' perceptions of ChatGPT, and lesson plans created using ChatGPT were analyzed from the perspectives of...

주제어

표/그림 (13)

참고문헌 (31)

  1. Ko, H. K., Huh, N., & Noh, J. H. (2021). An analysis of in-service teachers' perceived interactivity with AI teachers?through RPP(Role-Play Presentation). The Mathematical Education, 60(3), 321-340. 

  2. Ministry of Education (2022). Mathematics 5-1. Visang Publishing. 

  3. Kim, G. Y., & Jeon, M. H. (2017). Exploring teachers' pedagogical design capacity: How mathematics teachers plan and?design their mathematics lessons. The Mathematical Education, 56(4), 365-385. 

  4. Kim, B. H. (2022). Analysis of perception, requirement for AI education and AI teaching efficacy for secondary pre-service?teacher. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 22(22), 1001-1016. 

  5. Kim, S. Y., & Choi, M. K. (2022). AI-based educational platform analysis supporting personalized mathematics learning,?Communication of Mathematics Education, 36(3), 417-438. 

  6. Noh, J. H., Ko, H. K., Kim, B. S., & Huh, N. (2023). An analysis of the international trends of research on artificial?intelligence in education using topic modeling. Journal of the Korean School Mathematics Society, 26(1), 1-19. 

  7. Par, H. Y., Son, B. E., & Ko, H. K. (2022). Study on the mathematics teaching and learning artificial intelligence platform?analysis. Communication of Mathematics Education, 36(1), 1-21. 

  8. Seo, M. H., & Cho, M. S. (2023). A study on development and effect of high school mathematics contents for artificial?intelligence(AI) capability. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 23(2), 771-790. 

  9. Sunwoo, J. (2022). A study on mathematics lesson design of prospective elementary school teachers by using latent profile?analysis. Journal of Educational Research in Mathematics, 32(2), 103-124. 

  10. Shin, D. J. (2020a). Artificial intelligence in primary and secondary education: A systematic review. Journal of Educational?Research in Mathematics, 30(3), 531-552. 

  11. Shin, D. J. (2020b). An analysis prospective mathematics teachers' perception on the use of artificial?intelligence(AI) in mathematics education. Communications of Mathematical Education, 34(3), 215-234. 

  12. Lee, D. K., Lee, B. G., & Lee, E. S. (2022). Competencies and training tasks for teachers in education using AI. The?Journal of Educational Information and Media, 28(2), 415-444. 

  13. Lee, D. K., & Lee, E. S. (2022). An analysis of educational needs on teacher competencies for education using AI. The?Journal of Educational Information and Media, 28(3), 821-842. 

  14. Choi, I. S. (2022). Exploring teaching and learning methods using artificial intelligence(AI) in the mathematics classroom:?Focusing on the development of middle school statistic scenarios. Journal of the Korean School Mathematics?Society, 25(2), 149-174. 

  15. Agyei, D. D., & Voogt, J. M. (2015). Pre-service teachers' TPACK competencies for spreadsheet integration:?insights from a mathematics-specific instructional technology course. Technology, Pedagogy and?Education, 24(5), 605-625. 

  16. Brown, M. W. (2009). The teacher-tool relationship: Theorizing the design and use of curriculum materials.?In J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann, & G. M. Lloyd (Eds.), Mathematics teachers at work:?Connecting curriculum materials and class-room instruction (pp. 17-36). Routledge. 

  17. Celik, I. (2023). Towards Intelligent-TPACK: An empirical study on teachers' professional knowledge to?ethically integrate artificial intelligence (AI)-based tools into education. Computers in Human?Behavior, 138, 107468. 

  18. Cotton, D. R., Cotton, P. A., & Shipway, J. R. (2023). Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in?the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International.?https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148 

  19. Farrokhnia, M., Banihashem, S. K., Noroozi, O., & Wals, A. (2023). A SWOT analysis of ChatGPT:?Implications for educational practice and research. Innovations in Education and Teaching?International. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2195846 

  20. Jeon, J. H., & Lee, S. Y. (2023). Large language models in education: A focus on the complementary?relationship between human teachers and ChatGPT. Education and Information Technologies.?https://doi.org/10.1007/s10639-023-11834-1 

  21. Kasneci, E., Sessler, K., Kuchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023).?ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education.?Learning and Individual Differences, 103, 102274. 

  22. Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)?.?Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70. 

  23. Kohnke, L., Moorhouse, B. L., & Zou, D. (2023). ChatGPT for language teaching and learning. RELC?Journal. https://doi.org/10.1177/00336882231162868 

  24. Lee, D., & Yeo, S. (2022). Developing an AI-based chatbot for practicing responsive teaching in?mathematics. Computers & Education, 191, 104646. 

  25. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher?knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. 

  26. OpenAI. (2022, November 30). ChatGTP: Optimizing language models for dialogue. Retrieved from?https://openai.com/blog/chatgpt/ 

  27. Remillard, J., & Kim, O. K. (2017). Knowledge of curriculum embedded mathematics: Exploring a critical?domain of teaching. Educational Studies in Mathematics, 96, 65-81. 

  28. Shamir, G., & Levin, I. (2022). Teaching machine learning in elementary school. International J ournal of?Child-Computer Interaction, 31, 100415. 

  29. Shin, D. J. (2021). Teaching mathematics integrating intelligent tutoring systems: Investigating prospective?teachers' concerns and TPACK. International Journal of Science and Mathematics Education, 20,?1659-1676. 

  30. Tlili, A., Shehata, B., Adarkwah, M. A., Bozkurt, A., Hickey, D. T., Huang, R., & Agyemang, B. (2023).?What if the devil is my guardian angel: ChatGPT as a case study of using chatbots in education.?Smart Learning Environments, 10, 15. 

  31. Utterberg Moden, M., Tallvid, M., Lundin, J., & Lindstrom, B. (2021). Intelligent tutoring systems: Why?teachers abandoned a technology aimed at automating teaching processes. In Proceedings of the?54th Hawaii International Conference on System Sciences(pp. 1538-1547). 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로