$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

독서 능력과 읽기 능력의 연구 동향 비교 분석
Comparative Analysis of Research Trends in Reading Ability-related Fields 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.54 no.3, 2023년, pp.223 - 248  

이세나 (경북대학교 문헌정보학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

이 연구는 독서 능력과 읽기 능력의 연구 동향을 비교 분석하기 위해 진행되었다. 이를 위해 '독서 능력'과 '읽기 능력'으로 검색된 논문을 개별적으로 수집한 후, 저자 키워드를 대상으로 키워드 네트워크 분석을 진행하였다. 분석 결과 대학에서 진행되는 독서/읽기 교육과 관련된 연구들은 독서 능력과 읽기 능력이라는 용어를 혼용하여 사용하고 있으며, 독서 능력 관련 연구에서는 대학 교육 내용을 제외하면 학교도서관에서 진행되는 사서교사의 정보활용능력, 자기주도학습, 정보서비스 관련 교육이 주요 연구 영역이고, 읽기 능력 관련 연구에서는 아동의 초기 문해 관련 연구, 이와 연결된 부진, 장애 관련 연구들이 주로 진행됨을 확인하였다. 또한 독서/읽기 능력의 평가와 관련된 연구는 독서 능력과 읽기 능력 영역에서 모두 진행되고 있지만 활성화되지 않았고, 청소년 독자에 대한 연구는 독서 능력과 읽기 능력 모두에서 활발하지 않음을 확인하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to compare and analyze trends in research on reading ability. To do this, collecting articles searched for 'reading ability', a keyword network analysis was performed based on the author's keyword. As a result of the analysis, it was found that the terms were used interchang...

주제어

참고문헌 (20)

  1. Cheon, Gyeong-rok, Kim, Hye-jeong, & Ryu, Bora (2022). Reading Education. Seoul: Youkrack.? 

  2. Chi, Sung-ae & Ma, Song-hee (2000). A study on the development of reading attitude?scales in young children. The Korea Association of Child Care and Education, 21, 39-57.? 

  3. Cho, Jeung-yeol & Lee, Imsug (2004). Causal relations among reading ability, reading activity,?academic self-efficacy and academic achievement of primary school children. The?Journal of Elementary Education, 17(1), 127-143.? 

  4. Hwang, Jeong-eui & Cho, Miah (2021). A study on the effect of reading activities making?a podcast: focusing on the reading attitude and the communication skills. Journal of Korean Library and Information Science Society, 52(3), 73-99.?http://doi.org/10.16981/kliss.52.3.202109.73? 

  5. Kim, Chang-won (2009). Subject theory of reading education and literary education. Journal?of Reading Research, 22, 79-114.? 

  6. Kim, Hye-jeong (2016). Theoretical foundation and issues of the reading curriculum in?Korean language education. The Journal of Korean Language and Literature Education,?62, 171-196. http://doi.org/10.17247/jklle.2016..62.171? 

  7. Kim, Jong-sung (2013). Trends analysis of reading research in the field of library and?information science. Journal of Korean Library and Information Science Society,?44(3), 99-124. http://doi.org/10.16981/kliss.44.3.201309.99? 

  8. Kim, Pan-jun (2015). An analytical study on research trends of reading and reading?instruction in overseas: focused on library and information science. Journal of the?Korean Society for Information Management, 32(3), 69-97.?http://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.3.069? 

  9. Kim, Seungjoo (2019). Trends and prospects of reading research using topic modeling?and time series analysis: focused on journal articles related to Korean language?education in recent 10 years. Journal of CheongRam Korean Language Education,?70, 169-204. http://doi.org/10.26589/jockle..70.201906.169? 

  10. Lee, Jeongrak et al. (2022). Big Data and Text Network Analysis. Gyeongsan: Yeungnam?University Publication.? 

  11. Lee, Ji-young (2020). A topic modeling analysis of research trends in the Journal of Literacy.?The Korean Journal of Literacy Research, 11(6), 537-565.?http://doi.org/10.37736/KJLR.2020.12.11.6.18? 

  12. Lee, Kyung-hwa (2005). A study on the teaching for library assisted reading education.?Journal of CheongRam Korean Language Education, 32, 75-97.? 

  13. Lee, Sena (2023). A Study on the Basic Vocabulary Composition for Evaluating Middle School?Students' Reading Ability. Doctoral dissertation, Kyungpook National University,?Korean.? 

  14. Lee, Seongsin (2016). A study on the library marketing research trends through keyword?network analysis: comparative analysis of Korea and other countries. Journal of?the Korean Society for Library and Information Science, 50(3), 383-402.?http://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.3.383 

  15. Lee, Soojin (2020). Trends of research in low achievement in reading within the field?of Korean education: a scoping review. Journal of Reading Research, 57, 145-169.?http://doi.org/10.17095/JRR.2020.57.6? 

  16. Lee, Soon-young (2011). Recent trends in reading research and its application: analyzing?journal articles from 2005 to 2010. Journal of Korean Literature and Language Education,?10, 311-340.? 

  17. Suh, Hyuk (2006). The current status and directions for researches in Korean language?education. Journal of Research in Curriculum Instruction, 10(1), 127-148.? 

  18. Yoo, Eunji (2023). Exploring the meaning of literacy and related discourses through?newspaper articles: focusing on newspaper articles from 2000 to 2021. Journal of?Education & Culture, 29(3), 105-133. http://doi.org/10.24159/joec.2023.29.3.105 

  19. Tang, K., Tseng, Y., & Tu, Y. (2023). Identifying mainstreams of contemporary digital?reading research: insights from a co-citation network analysis and systematic review.?Interactive Learning Environments, http://doi.org/10.1080/10494820.2023.2192757? 

  20. Wang, Y., Luo, H., & Gui, M. (2022). Structure of research topics of reading in a foreign?language's publications in the past two decades(2002-2020): a bibliometric analysis.?Reading in a Foreing Language, 34(2), 400-415.? 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로