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[국내논문] 애니메이션 산업 현황과 기술 동향 - 인공지능과 실시간 렌더링 중심으로
Current State of Animation Industry and Technology Trends - Focusing on Artificial Intelligence and Real-Time Rendering 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.5, 2023년, pp.821 - 830  

전지봉 (청강문화산업대학교 애니메이션스쿨)

초록
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인터넷 네트워크 기술의 발전이 촉발한 새로운 OTT 영상 콘텐츠 플랫폼은 콘텐츠에 대한 수요를 늘리고 소비 패턴을 변화시키고 있다. 이러한 흐름은 한국 애니메이션 산업에 긍정적인 변화를 가져오고 있으며, 다양하고 고품질의 애니메이션 콘텐츠가 점점 더 중요해지고 있다. 기술 투자가 증가함에 따라 영상 제작 기술도 계속 발전하고있다. 특히, 3D 애니메이션과 VFX 제작 기술은 이전에는 생각할 수 없었던 효과들을 가능하게 하며 정교하고 사실적인 그래픽을 구현하게 해주고 있다. 4차 산업 혁명은 이러한 기술 발전에 새로운 기회를 제공하고 있다. 인공지능(AI)의 성장은 반복 작업을 자동화해 제작 효율을 향상시키고, 기존의 제작 기술을 넘어서는 혁신을 가능하게 하고 있다. 첨단 기술이 기반인 3D 애니메이션과 VFX는 지속적으로 연구되며, 제작 과정에 더욱 적극적으로 통합될 것으로 예상된다. 디지털 기술은 또한 아티스트의 창의력을 확장하는 역할을 하고 있다. AI와 첨단 기술의 미래는 무한한 잠재력을 지니고 있으며, 이를 통해 영상 콘텐츠 산업이 어떤 새로운 단계로 나아갈 수 있을지 기대가 높아지고 있다.

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The advancement of Internet network technology has triggered the emergence of new OTT video content platforms, increasing demand for content and altering consumption patterns. This trend is bringing positive changes to the South Korean animation industry, where diverse and high-quality animation con...

주제어

표/그림 (14)

참고문헌 (24)

  1. Korea Creative Content Agency, "2022 Overseas Content Market Analysis Report", pp14-16, 2022. 

  2. Ministry of Culture, Sports and Tourism, "Content Industry Survey as of 2021", pp199, 2023. 

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  4. Ministry of Culture, Sports and Tourism, "Basic Plan for Promotion of Animation Industry", 2021 

  5. Sukyung Park, Teagu Lee "Analysis of the use status of animation contents in Over The Top service" p446, Vol. 9, No. 2, pp.445-450, March 2023. 

  6. KOCCA, 2021 Animation user fact-finding survey, pp.1-178, December 2021. 

  7. Korea Creative Content Agency, "2022 Animation Industry White Paper", pp32, 2022. 

  8. Adrian Pennington, IBC, "How AI is reinventing Visual Effects", 05 July 2019. https://www.ibc.org/trends/how-ai-is-reinventing-visual-effects/4060.article 

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  10. YoungJoo Han, "A video content that transcends reality with AI technology", The Korea Broadcasting and Communication Promotion Agency, Media Issue & Trend Vol56, Domestic Report 03, p44-52, May 2023. 

  11. YoungJoo Han, "A video content that transcends reality with AI technology", The Korea Broadcasting and Communication Promotion Agency, Media Issue & Trend Vol56, Domestic Report 03, p44-52, May 2023. 

  12. YoungJoo Han, "A video content that transcends reality with AI technology", The Korea Broadcasting and Communication Promotion Agency, Media Issue & Trend Vol56, Domestic Report 03, p44-52, May 2023. 

  13. JiHoon Kong, KiDu Kim, Young Chul Kim "Best Practices on Improving the Virtual Reality (VR) Content Development Process with EPIC's Unreal Engine", International Journal of Advanced Culture Technology Vol.9 No.4 417-423, p418, December 2021. doi:10.17703/IJACT.2021.9.4.417. 

  14. Jinyoung Choi, "The cells of Yumi, a TV drama that presented a new solution to webtoon-based content with real-time technology", Unreal Engine, April 21, 2022 https://www.unrealengine.com/ko/spotlights/visualizing-thoughts-with-real-time-animation-exploring-yumi-s-cells 

  15. Jinyoung Choi, "Netflix smash hit Space Sweepers harnesses Unreal Engine for real-time previs", Unreal Engine, August 25, 2021 https://www.unrealengine.com/en-US/spotlights/netflix-smash-hit-space-sweepers-harnesses-unreal-engine-for-real-time-previs 

  16. Unreal Engine, "Virtual production on the battlegrounds of "Game of Thrones" March 2020 https://www.unrealengine.com/en-US/spotlights/virtual-production-on-the-battlegrounds-of-game-of-thrones 

  17. Ministry of Culture, Sports and Tourism, "Content Industry Survey as of 2021", pp210, 2023 

  18. AvatarOfficial, "Avatar: The Way of Water | Acting in The Volume", Dec, 2022 https://www.youtube.com/watch?v_J3LMli3gG4 

  19. Rokoko, 2023 https://www.rokoko.com/products/face-capture. 

  20. Netflix: Behind the Streams, "How The Irishman's Groundbreaking VFX Took Anti-Aging To the Next Level", Jan 2020. https://www.youtube.com/watch?vOF-lElIlZM0&t584s 

  21. Metarism, "Drama 'Casino' Choi Min-sik reverses time with face de-aging technology," Digital Chosun Ilbo, Jan 2023. https://digitalchosun.dizzo.com/site/data/html_dir/2023/01/10/2023011080192.html 

  22. Jinyoung Choi, "Netflix smash hit Space Sweepers harnesses Unreal Engine for real-time previs", Unreal Engine, August 25, 2021. https://www.unrealengine.com/en-US/spotlights/netflix-smash-hit-space-sweepers-harnesses-unreal-engine-for-real-time-previs 

  23. Jinyoung Choi, "Netflix smash hit Space Sweepers harnesses Unreal Engine for real-time previs", Unreal Engine, August 25, 2021. https://www.unrealengine.com/en-US/spotlights/netflix-smash-hit-space-sweepers-harnesses-unreal-engine-for-real-time-previs 

  24. Unreal Engine, "What is virtual production?" https://www.unrealengine.com/en-US/explainers/virtual-production/what-is-virtual-production 

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