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AR 및 Hand Tracking을 활용한 반려견 훈련 모바일 앱 구현
Implementation of a Mobile App for Companion Dog Training using AR and Hand Tracking 원문보기

한국전자통신학회 논문지 = The Journal of the Korea Institute of Electronic Communication Sciences, v.18 no.5, 2023년, pp.927 - 934  

최철호 (순천대학교 스마트융합학부) ,  박성욱 (순천대학교 스마트융합학부) ,  정세훈 (순천대학교 인공지능공학부) ,  심춘보 (순천대학교 스마트융합학부)

초록
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최근 반려동물 시장 규모가 커짐에 따라 반려동물 관련 사회적 문제도 대두되고 있다. 대표적으로 반려견 물림 사고, 유기견 문제, 안락사, 동물 학대 등이 있다. 대안으로 반려동물 관련 방송, 교육 앱 등 다양한 방식의 훈련 프로그램이 제공되고 있지만, 무엇을 먼저 가르쳐야 할지 모르는 초보 보호자들에게는 그리 효율적이지 못하다. 비교적 접근성이 용이한 훈련 앱이 다수 배포됐지만, 아직 사용자가 직접 훈련을 체험하며 익히는 방식의 앱은 부족한 실정이다. 이에 본 논문에서는 유니티 엔진을 활용해 더욱 효율적인 AR 기반의 반려견 훈련 모바일 앱을 제안한다. 사용성 평가 결과, 기존에 부재했던 요소의 추가로 사용자들 흥미도는 증대했고, 훈련 몰입감까지 제고되어 학습 효과가 향상됐다. 향후 개발 및 양산 검증까지 거쳐 배포된다면 반려동물 입양 계획을 세운 초보 보호자나 기존 보호자들에게 효과적인 훈련 앱이 될 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

With the recent growth of the companion animal market, various social issues related to companion animals have also come to the forefront. Notable problems include incidents of dog bites, the challenge of managing abandoned companion animals, euthanasia, animal abuse, and more. As potential solution...

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참고문헌 (9)

  1. M. Ma and W. Tack, "A Study on the Gamification Elements which Applicable to Digital Contents for Dogs," J. of Korea Game Society, vol.?19, no. 3, 2019, pp. 75-86. 

  2. C. Lee, H. Kim, H. Jang and J. Kim, "FRIDOG?: Wearable Device for Emotional communication between dogs and dog companions," Korea?Computer Congress, vol. 2016, no. 6, 2016, pp. 1455-1457. 

  3. J. Lee, Y. Jeong, M. Moon and S. Park, "Development of Dog Name Recommendation System for the Image Abstraction," J. of The Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol.?18, no. 2, 2023, pp. 313-319. 

  4. Y. Han, J. Lee, J. Lim, S. Ryu and T. Choi, "Smart Harness for Preventing Pet Loss Outdoors," J. of The Korea Institute of Electronic Communication Sciences, vol. 16, no. 4, 2021, pp. 709-717. 

  5. J. Kim, "Review on the problems related with companion animals in Korea," J. Korean Association?of Animal Assisted Psychotherapy, vol. 7, no. 1, 2018, pp. 31-37. 

  6. Y. Wang and J. Popovic, "Real-time hand-tracking with a color glove," ACM transactions on?graphics (TOG), vol. 28, no. 3, 2009, pp. 1-8. 

  7. E. Bylow, J. Sturm, C. Kerl, F. Kahl and D. Cremers, "Real-time camera tracking and 3D reconstruction using signed distance functions," Robotics: Science and Systems, vol. 2, 2013, pp. 2. 

  8. H. Kim, "A study on behavior classification enhancement of dogs for human-dog communication," Konkuk University, 2018. 

  9. M. Ma and T. Woo, "A Study on the Gamification Elements which Applicable to Digital Contents for Dogs," J. Korea Game Society, vol.?19, no. 3, 2019, pp. 75-86. 

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