$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

사운드아트의 국내 고등교육 가능성 - 창의적 융복합 교양교과 제안을 중심으로
The Higher Education Possibility of Sound Art in Korea - Focusing on the Proposal of Creative Fusion Liberal Arts Learning 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.9 no.6, 2023년, pp.443 - 451  

이은영 (호서대학교 혁신융합학부)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

사운드아트(Sound Art 또는 Sonic Art)는 20세기 중반부터 주로 유럽과 미대륙을 중심으로 실천되어 온 현대예술의 한 지류로 우리나라에서는 일반적으로 다원예술 분야로 간주하거나 현대음악이나 미디어아트의 하위장르(subgenre)로 인식되는 경향이 있다. 2000년대 이후 지금까지 북미와 유럽의 일부 유수 대학에서 전공으로 개설되어 이 분야를 전문적으로 연구하거나 실천적인 작가로 활동을 하는 인재들을 사회로 배출하고 있기는 하지만 아직은 비주류적 예술 분야로 간주되는 것이 실상이고, 국내의 대학에서는 아직 사운드아트를 주전공으로 개설한 학교를 찾아 보기는 어려운 것이 현실이다. 본 논문에서는 창의적 융복합 교양교과로서 실제로 국내 4년제 종합대학에서 운영하는 <현대사회의 사운드아트>라는 교양교과목 수업모형과 교수법의 소개와 함께 고등교육의 교양학습으로서 사운드아트 활용의 가능성을 논의한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Sound Art (Sonic Art) is a branch of contemporary art that has been practiced dominantly in Europe and the Americas since the mid-20th century; and in Korea, it tends to be regarded as a multiple art field or as a subgenre of contemporary music or media art. Since the 2000s, some leading universitie...

주제어

표/그림 (3)

참고문헌 (33)

  1. Choi, J.Y., A study on individual media use?changes before and after COVID-19 : Focusing?on the application of the Big 5 personality trait?factors. 2023: p. undefined. 

  2. Rodriguez, S., YouTube is social media's big?winner during the pandemic. 2021, CNBC. 

  3. Bang, J. and B.C. Cho, Policy Proposals in?Response to Changes in the Authoring and?Distribution Environment of Contents by?Generative Artificial Intelligence. Journal of?Broadcast Engineering, 2023. 28(4).?https://doi.org/10.5909/JBE.2023.28.4.400 

  4. Sung, H., 4 out of 5 universities are unfilled... a?catastrophic decline in the school-age population,?in Sedaily. 2023, Sedaily: Seoul. Korea. 

  5. Gascia, O. and O. Gascia, Stereophonica : Sound?and Space in Science, Technology, and the Arts.?2021. 

  6. Cox, C., Sonic flux :sound, art, and metaphysics.?2018, Chicago ;: The University of Chicago Press. 

  7. University, C. Sound Art MFA Program. 2023?[cited 2023 Sept. 30]; Available from:?https://music.columbia.edu/graduate-study/programs/sound-art-mfa. 

  8. Northwestern. MA in Sound Arts and Industries.?2023 [cited 2023 Sept. 30]; Available from:?https://sound.northwestern.edu/. 

  9. SAIC. Academic Departments Sound. 2023 [cited?2023 Sept. 30]; Available from:?https://www.saic.edu/sound. 

  10. CalArts. MTIID (Music Technilogy Interaction?Intelligence Design). 2023 [cited 2023 Sept. 30];?Available from: https://mtiid.calarts.edu/. 

  11. CalArts. Composition and Experimental Sound?Practices 2023 [cited 2023 Sept. 30]; Available?from: https://music.calarts.edu/programs-specializations/composition-and-experimental-sound-practices. 

  12. UAL:. Undergraduate BA (Hons) Sound Arts.?2023 [cited 2023 Oct. 1]; Available from:?https://www.arts.ac.uk/subjects/animation-interactive-film-and-sound/undergraduate/ba-hons-sound-arts-lcc. 

  13. UAL:. Postgraduate MA Sound Arts. 2023 [cited?2023 Oct. 1]; Available from:?https://www.arts.ac.uk/subjects/animation-interactive-film-and-sound/postgraduate/ma-sound-arts-lcc. 

  14. Edinburgh, U.o.t. Postgraduate Study - Sound?Design MScR. 2023 [cited 2023 Oct. 1];?Available from: https://www.ed.ac.uk/studying/postgraduate/degrees/index.php?rsite/view&edition2023&id408. 

  15. RCA. Sound Design 2023 [cited 2023 Oct. 1];?Available from:?https://2022.rca.ac.uk/programmes/information-experience-design-sound-design-ma. 

  16. Berlin, U. Sound Studies and Sonic Arts. 2023?[cited 2023 Oct. 2]; Available from:?https://www.udk-berlin.de/en/courses/sound-studies-and-sonic-arts-master-of-arts/. 

  17. KHM. exMedia - Sound. 2023 [cited 2023 Oct, 2.]; Available from: https://en.khm.de/exmedia_sound/. 

  18. Conservatorium, K. Bachelor Sonology. 2023?[cited 2023 Oct. 2.]; Available from:?https://www.koncon.nl/en/programmes/bachelor/sonology/bachelor-sonology. 

  19. Conservatorium, K. Master Sonology. 2023 [cited?2023 Oct. 2.]; Available from:?https://www.koncon.nl/en/programmes/master/sonology/master-sonology. 

  20. Lee, I.E., The Evolving Sound Art (Part 1):?Sonic Singularities and Chronicle Traces. The?Journal of the Convergence on Culture?Technology (JCCT), 2020. 6(1): p. 395-401.?https://doi.org/10.17703/JCCT.2020.6.1.395 

  21. Shim, S., Analysis of the Sub-Genres of Sound?Art, in Graduate School of Communication &?Arts. 2012, Yonsei University: Seoul, Korea. 

  22. Licht, A., Sound Art: Origins, development and?ambiguities. Organised Sound, 2009. 14(1): p.?3-10. https://doi.org/10.1017/S1355771809000028 

  23. Gal, B., Updating the history of sound art:?Additions, clarifications, more questions. Leonardo?Music Journal, 2017. 27: p. 78-81.?https://doi.org/10.1162/LMJ_a_01023 

  24. Becker, C. and R. Crawford, An interview with?Paul D. Miller a.k.a. DJ Spooky--that subliminal?kid. Art Journal, 2002. 61(1): p. 82-91. 

  25. Wikipedia, Sound art. 2023, Wikipedia, The Free?Encyclopedia. 

  26. Tate. Sound Art. 2023 [cited 2023 Oct. 2.];?Available from:?https://www.tate.org.uk/art/art-terms/s/sound-art. 

  27. Voegelin, S., Ethics of listening. Journal of Sonic?Studies, 2012. 2(1). 

  28. Voegelin, S., Sonic possible worlds. Sonic?Possible Worlds, 2014: p. 1-216. 

  29. Mowitt, J., Sounds: The ambient humanities.?2015: Univ of California Press. 

  30. Alawad, A., Can we bring the natural?environment into the art classroom? Can natural?sound foster creativity? Educational Research and?Reviews, 2012. 7(28): p. 627. 

  31. Bo, P., The Uncertainties in Contemporary Art.?International Journal of Advanced Culture?Technology (IJACT), 2023. 11(2): p. 170-177.?https://doi.org/10.17703/IJACT.2023.11.2.170 

  32. Elliott, D.J., Music matters: A new philosophy of?music education. 1995. 

  33. Byeon, Y., Understanding Teaching and?Learning Theory. 1999, Seoul, Korea: Hakjisa.?231-233. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로