$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

방사선학 교육에서 메타버스 젭과 제페토 앱을 활용한 가상공간 활성화 방안
A Plan to Revitalize Virtual Space using Metaverse Zeb and ZEPETO App in Radiology Education 원문보기

한국방사선학회 논문지 = Journal of the Korean Society of Radiology, v.17 no.6, 2023년, pp.965 - 975  

홍동희 (신한대학교 방사선학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

방사선학의 교육은 실습이 많은 비중을 차지하며 비대면 온라인 교육으로 진행되기 어려운 실정이다. 본 연구에서는 실습교육을 대체할 수 있는 메타버스 플랫폼을 활용하여 비대면 수업으로 접하기 어려운 실습실을 가상 세계로 구현 후 실습수업 이후 학습자들의 만족도 및 메타버스 플랫폼 수업의 실용성과 교육과정의 미래 지향성을 알아보고자 하였다. 메타버스 플랫폼인 제페토(빌드잇)와 ZEP(젭) 을 활용하여 S대 방사선학과 실습실을 가상 세계로 구현하여 학생들의 수업에 활용하였다. 총 50명의 학생이 각각 사전, 사후 조사로 나누어 총 2회 설문조사를 실시하였고, 모든 문항은 리커트 5점 척도가 사용되었다. 연구결과 메타버스 가상공간 이용하지 않은 교육은 2.32로 만족도가 낮은 반면 가상공간 활용을 통한 교육은 4.16으로 매우 높게 나왔다. 분석 결과, 새로운 교육 시스템의 만족도와 메타버스 플랫폼 수업의 실용성은 매우 높으며 추후 앱설명 등 추가 교육 진행 시 더욱 효과적인 교육 플랫폼이 될 것으로 사료된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Education in radiology involves a large portion of practical training, and it is difficult to conduct it through non-face-to-face online education. In this study, we utilized the Metaverse platform, which can replace hands-on education, to implement a practice room that is difficult to access throug...

주제어

표/그림 (7)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

제안 방법

  • Not only did they use the inherent voice chat in ZEPETO to interact, but the unique emotes in ZEPETO were also used to enhance the classroom atmosphere, encouraging students to stay engaged and interested. After the lesson, students were divided into teams within ZEPETO to discuss the lesson topic, and immediate feedback was provided to improve their learning efficiency.
  • In this study, virtual worlds were constructed using ZEP and ZEPETO, two metaverse platforms, as learning spaces for online classes. These platforms were used during class time, and surveys were conducted both before and after their use to understand the differences between traditional online classes and metaverse-enhanced classes, and to gauge student satisfaction.
  • This study used the metaverse platforms ZEP and Zepeto (Build It) to implement practical lessons in a virtual world in situations where face-to-face classes were difficult due to COVID-19. We applied these directly in student classes and analyzed the satisfaction, practicality, originality, and reality of online classes through a survey of students.
  • Thus, in this research, we aim to implement radiology practical lessons in a virtual world using the metaverse platforms 'Zepeto (Build it)' and ZEP (Zep), to assess student satisfaction and the practicality of metaverse platform-based lessons.

대상 데이터

  • The metaverse platforms used in this research were ZEP and ZEPETO (Build It). These platforms were chosen because, in the era of the COVID-19 pandemic where remote education is prevalent, there was a focus on selecting platforms that were most suitable and helpful for educational environments.
  • The participants of this study were those who took part in major practical courses using the metaverse. The research was conducted among second-year students from the Radiology Department of S University.
  • The research was conducted among second-year students from the Radiology Department of S University. The project had 23 male students (46%) and 27 female students (54%), totaling 50 participants. The metaverse platforms ZEP and ZEPETO (Build It) were used twice each, making it a total of four sessions.
  • The participants of this study were those who took part in major practical courses using the metaverse. The research was conducted among second-year students from the Radiology Department of S University. The project had 23 male students (46%) and 27 female students (54%), totaling 50 participants.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (17)

  1. T. Y. Lim, E. B. Yang, K. H. Kim, J. H. Ryu, "A study on user experience analysis of high school career education program using metaverse", Korean Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction, Vol. 21, No. 15, pp. 679-695. 2021. https://doi.org/10.22251/jlcci.2021.21.15.679? 

  2. H. J. Yoo, "Distance learning into the Metaverse era: Towards new interaction and communication", Journal of Mechanical Engineering, Vol. 61, No. 8, pp. 49-54, 2021.? 

  3. M. O. Yu, "Effects of Stress Coping Styles and Resilience on Career Identity of Nursing Students in Non-face-to-face Classes due to COVID-19", Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, Vol. 23, No. 2 pp. 643-653, 2022. http://doi.org/10.5762/KAIS.2022.23.2.643? 

  4. V. Venkatesh, H. Bala, "Technology acceptance model 3 and a research agenda on intervention", Decision Sciences, Vol. 39, No. 2, pp. 273-315, 2008. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5915.2008.00192.x? 

  5. V. Venkatesh, F. D. Davis, "A theoretical extension of the technology acceptance model: Four longitudinal field studies", Management Science, Vol. 46, No. 2, pp. 186-204, 2000. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926? 

  6. V. Venkatesh, M. G. Morris, "Why Don't Men Ever Stop to Ask for Directions? Gender, Social Influence, and Their Role in Technology Acceptance and Usage Behavior", Management Information Systems Quarterly, Vol. 24, No. 1, pp. 115-139, 2000. http://dx.doi.org/10.2307/3250981? 

  7. T. Ramayah, M. C. Lo, "Impact of shared beliefs on perceived usefulness and ease of use in the implementation of an enterprise resource planning system", Management Research News, Vol. 30, No. 6, pp. 420-431, 2007. http://dx.doi.org/10.1108/01409170710751917? 

  8. C. C. L. Judy, L. Hsipeng, "Towards an understanding of the behavioural intention to use a web site", International Journal of Information Management, Vol. 20, No. 3, pp. 197-208, 2000. http://dx.doi.org/10.1016/S0268-4012(00)00005-0? 

  9. B. J. Corbitt, T. Thanasankit, H. Yi, "Trust and e-commerce: a study of consumer perceptions", Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 2, No. 3, pp. 203-215, 2003. http://dx.doi.org/10.1016/S1567-4223(03)00024-3? 

  10. J. W. Jeon, "The Analysis of Elementary Teacher Perception on the Online used Teaching Method due to COVID-19 : In Busan City", The Journal of Elementary Education, Vol. 34, No. 1, pp. 245-263, 2021. http://dx.doi.org/10.29096/JEE.34.1.10? 

  11. H. C. Na, Y. J. Lee, S. Y. Kim, and Y. S. Kim, "A Study on Metaverse Education Platform: Cases Analysis and Suggestion", Journal of Digital Contents Society, Vol. 23, No. 5, pp. 827-836, 2022. http://dx.doi.org/10.9728/dcs.2022.23.5.827? 

  12. S. J. Choi, C. Y. Kim, D. H. Seo, J. W. Jeong, Y. S. Kim, and S. H. Kim, "Development and Utilization of the Gyeongbuk Metaverse Education Platform Model", Gyeongsangbuk-do Office of Education Research Institute, Andong, Policy Research(Field) 2022-07, 2022. 

  13. ZEP, Educational Resources, From URL; https://zep.us/store? 

  14. Naver Z Corp, Zepeto, From URL; https://web.zepeto.me/? 

  15. D. K. Lee, S. J. Byun, D. W. Kim, "Investigation and Promotion Plan of Education Using Metaverse, Chungcheongbuk-do Educational Research & Information Institute", Cheongju, Chungbuk 2021-68, 2021.? 

  16. I. Park, H. Kang, S. Kim, Y. Lee, "Review of Intervention Studies Using Metaverse in Education", Journal of Digital Contents Society, Vol. 23, No. 8, pp. 1399-1412, 2022. https://doi.org/10.9728/dcs.2022.23.8.1399? 

  17. S. Kim, E. Wi, H. Park, H. Shin, K. Ro, M. Jang, S. Chang, "Deriving Factors of the Usability Evaluation on Metaverse for Metaverse-Based Learning", The Journal of Educational Information and Media, Vol. 29, No. 2, pp. 455-483, 2023. https://doi.org/10.15833/KAFEIAM.29.2.455 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로