$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

생성형 AI에 대한 아동들의 인식 연구 : 유형과 속성 분류를 중심으로
Children's Perception of Generative AI : Focusing on Type and Attribute Classification 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.10 no.1, 2024년, pp.591 - 601  

장수용 (연세대학교 정보대학원 UX전공) ,  한지수 (연세대학교 정보대학원 UX전공) ,  신효림 (연세대학교 정보대학원 UX전공) ,  오창훈 (연세대학교 정보대학원 UX전공)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

아동 사용자를 대상으로 한 생성형 AI 기반 교육 콘텐츠와 서비스가 급증함에 따라 생성형 AI에 대한 아동의 인식과 관련된 연구의 필요성이 증가하고 있다. 이에 본 연구는 아동이 인식하는 생성형 AI의 유형 분류, 인지적, 행동적, 감정적 속성 부여 여부를 파악하고자 하였다. 이를 파악하기 위해 아동들과 함께 생성형 AI를 이용해 동화책을 생성해보는 워크샵을 진행하고, 반구조화 인터뷰와 그림 그리기를 통한 응답을 수집하였다. 그 결과 아동들은 생성형 AI를 인지적 수준이 높은 인공물로 여겼지만, 생성형 AI를 통해 창작되는 결과물에 의존한 유형 분류의 모습을 보였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

As generative AI-based educational content and services targeting child users rapidly increase, the need for research related to children's perception of generative AI is increasing. Accordingly, this study sought to determine the type of generative AI recognized by children and whether cognitive, b...

주제어

표/그림 (14)

참고문헌 (28)

  1. i-Nuri. "Artificial Intelligence Education with?Infants: Infant Content and Manual," i-Nuri,?Incheon Education-2021-0243, 2022. 

  2. D. H. Rakison and D. Poulin-Dubois,?"Developmental origin of the animate-inanimate?distinction," Psychological Bulletin, vol. 127, no.?2, pp. 209, 2001. 

  3. S. Druga, R. Williams, C. Breazeal, and M.?Resnick, "Hey Google is it OK if I eat you?:?Initial explorations in child-agent interaction,"?in Proc. of the 2017 Conference on Interaction?Design and Children, ACM, 595-600, 2017. 

  4. Y. Xu and M. Warschauer, "What Are You?Talking To?: Understanding Children's?Perceptions of Conversational Agents," in Proc.?of the 2020 CHI Conference on Human Factors?in Computing Systems (CHI '20), Association?for Computing Machinery, New York, NY, USA,?1-13, 2020. [Online]. Available: https://doi.org/10.1145/3313831.3376416 

  5. P. Worthy, M. Boden, A. Karimi, J. Weigel, B.?Matthews, K. Hensby, ... & J. Wiles,?"Children's expectations and strategies in?interacting with a wizard of oz robot,"?in Proc. of the Annual Meeting of the?Australian Special Interest Group for?Computer Human Interaction, 608-612, 2015. 

  6. M. Muller, et al., "GenAICHI: Generative AI?and HCI," in CHI Conference on Human?Factors in Computing Systems Extended?Abstracts, 2022. [Online]. Available: https://doi.org/10.1145/3491101.3503719 

  7. J. Y. Kim, "Artificial Intelligence arts, Between?creation and infringement," hansungnews, Nov 2022. [Online].?Available: https://www.hansungnews.com/article/view/1562 

  8. J. H. Seok and D. Y. Ju, "An Analysis of the?Perception on AI-Generated Painting and?Exploration the Directions of AI Generator," HCI?Korea, pp. 253-258, Feb 2023. 

  9. H. Daeun, C. Dahye, and O. Changhoon, "A?study on the user experience through the?analysis of the creative process of?image-generating AI: Focusing on the user's?sense of creative agency," The Journal of the?Convergence on Culture Technology (JCCT),?vol. 9, no. 4, pp. 667-679, 2023. 

  10. Y. Huang, "The Future of Generative AI:?How GenAI Would Change Human-Computer?Co-creation in the Next 10 to 15 Years,"?in Companion Proceedings of the Annual?Symposium on Computer-Human Interaction?in Play (CHI PLAY Companion '23),?Association for Computing Machinery, New?York, NY, USA, pp. 322-325, 2023. [Online].?Available: https://doi.org/10.1145/3573382.3616033 

  11. E. Kwon, G. Nam, and J. Lee, "Exploring?the effects of unplugged play for children?aged 3, 4, and 5 - Based on Bee-bot -," The?International Journal of Advanced Culture?Technology, vol. 8, no. 2, pp. 239-245, 2020. 

  12. A. Caramazza and J. R. Shelton,?"Domain-specific knowledge systems in the?brain: The animate-inanimate?distinction," Journal of Cognitive?Neuroscience, vol. 10, no. 1, pp. 1-34, 1998. 

  13. A. Caramazza and J. R. Shelton,?"Domain-specific knowledge systems in the?brain: The animate-inanimate?distinction," Journal of Cognitive Neuroscience,?vol. 10, no. 1, pp. 1-34, 1998. 

  14. J. L. Jipson and S. A. Gelman, "Robots and?rodents: Children's inferences about living?and nonliving kinds," Child Development, vol.?78, no. 6, pp. 1675-1688, 2007. 

  15. N. Katayama, J. Katayama, M. Kitazaki, and?S. Itakura, "Young children's folk knowledge?of robots," Asian Culture and History, vol. 2,?no. 2, pp. 111, 2010. 

  16. J. M. Kory-Westlund and C. Breazeal,?"Assessing children's perceptions and?acceptance of a social robot," in Proc. of the?18th ACM International Conference on?Interaction Design and Children, ACM, pp. 38-50, 2019. 

  17. P. Mertala, "Young children's perceptions of?ubiquitous computing and the Internet of?Things," British Journal of Educational?Technology, 2019. 

  18. T. A. Mikropoulos, P. Misailidi, and F.?Bonoti, "Attributing human properties to?computer artifacts: developmental changes in?children's understanding of the?animate-inanimate distinction," 2003. 

  19. R. L. Severson and S. M. Carlson, "Behaving?as or behaving as if? Children's conceptions?of personified robots and the emergence of a?new ontological category," Neural Networks, vol.?23, nos. 8-9, pp. 1099-1103, 2010. 

  20. T. N. Beran, A. Ramirez-Serrano, R. Kuzyk,?M. Fior, and S. Nugent, "Understanding how?children understand robots: Perceived animism?in child-robot nteraction," International Journal?of Human-Computer Studies, vol. 69, nos. 7-8,?pp. 539-550, 2011. 

  21. M. Scaife and M. van Duuren, "Do?computers have brains? What children?believe about intelligent artifacts," British?Journal of Developmental Psychology, vol. 13,?no. 4, pp. 367-377, 1995. 

  22. M. van Duuren and M. Scaife, "'Because a?robot's brain hasn't got a brain, it just?controls itself'-Children's attributions of?brain related behaviour to intelligent?artefacts," European Journal of Psychology of?Education, vol. 11, no. 4, pp. 365, 1996. 

  23. K. Chan, "Exploring children's perceptions of?material possessions: a drawing?study," Qualitative Market Research: An?International Journal, vol. 9, no. 4, pp. 352-366, 2006. 

  24. P. H. Kahn, B. Friedman, D. R.?Perez-Granados, and N. G. Freier, "Robotic?pets in the lives of preschool?children," Interaction Studies, vol. 7, no. 3,?pp. 405-436, 2006. 

  25. P. H. Kahn Jr, T. Kanda, H. Ishiguro, N. G.?Freier, R. L. Severson, B. T. Gill, J. H.?Ruckert, and S. Shen, "'Robovie, you'll have?to go into the closet now': Children's social?and moral relationships with a humanoid?robot," Developmental Psychology, vol. 48, no.?2, pp. 303, 2012. 

  26. D. Bernstein and K. Crowley, "Searching for?signs of intelligent life: An investigation of?young children's beliefs about robot?intelligence," The Journal of the Learning?Sciences, vol. 17, no. 2, pp. 225-247, 2008. 

  27. T. N. Beran, A. Ramirez-Serrano, R. Kuzyk,?M. Fior, and S. Nugent, "Understanding how?children understand robots: Perceived?animism in child-robot interaction,"?International Journal of Human-Computer?Studies, vol. 69, nos. 7-8, pp. 539-550, 2011. 

  28. S. Edwards, A. Nolan, M. Henderson, A.?Mantilla, L. Plowman, and H. Skouteris,?"Young children's everyday concepts of the?internet: A platform for cyber-safety?education in the early years," British Journal?of Educational Technology, vol. 49, no. 1, pp. 45-55, 2018. 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로