$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 코로나19 팬데믹이 간호대학생의 대학생활적응에 미치는 영향 : 공감능력, 지각된 스트레스, 회복탄력성을 중심으로
Impact of the COVID-19 Pandemic on Nursing Students' Adjustment to College Life : Focus on empathic ability, perceived stress, and resilience

Journal of the Korean Society of Integrative Medicine = 대한통합의학회지, v.12 no.1, 2024년, pp.97 - 108  

최윤숙 (경남정보대학교 간호학과) ,  김미영 (경남정보대학교 간호학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Purpose : In this study, we aimed to determine the impact of the COVID-19 pandemic on nursing students' adjustment to college life by focusing on their empathic ability, perceived stress, and resilience. Methods : We applied a descriptive survey research design, which included a self-report question...

Keyword

표/그림 (5)

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

문제 정의

  • 코로나19 팬더믹 상황에서 간호대학생의 대학생활적응에 영향을 미치는 요인을 밝히는 선행 연구를 살펴보면, 전공선택동기, 학업스트레스 및 자기효능감(An & Lee, 2021), 대인관계능력 및 학업스트레스(Cho, 2023)등에 관한 연구와 각 변인들이 관계를 밝히는 연구가 시도되었으나, 코로나19로 비대면이 일상인 생활을 경험한 간호대학생의 대학생활적응에는 주변인에 대한 공감능력과 다양한 스트레스 상황을 이겨낼 수 있는 잠재적인 능력으로 환경과 유연하게 적응할 수 있는 회복탄력성이 중요함을 감안할 때, 이들 간의 관련성을 살펴볼 필요가 있다. 이에 본 연구는 코로나19 팬데믹 상황에서 간호대학생의 대학생활적응 정도를 파악하고, 영향을 미치는 요인을 확인하여 이후 대학생활적응에 도움을 줄 수 있는 효과적인 프로그램 마련의 기초자료로 활용하고자 한다.
  • 본 연구는 코로나19 팬데믹을 경험한 간호대학생의 공감능력, 지각된 스트레스, 회복탄력성 및 대학생활적응 정도를 파악하고 이들 간의 관계를 분석함으로써 코로나19 팬데믹이 간호대학생의 대학생활적응에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다.
  • 본 연구는 코로나19 팬데믹을 경험한 간호대학생의 공감능력, 지각된 스트레스, 회복탄력성이 대학생활적응에 미치는 영향을 파악하여 대학생활적응을 향상시키는 간호교육 프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하고자 실시되었다.
  • 본 연구는 간호대학생의 공감능력, 지각된 스트레스, 회복탄력성과 대학생활적응 간의 관계를 파악하고 대학생활적응 향상 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 시도되었다. 본 연구결과를 바탕으로 코로나19 팬테믹이 간호대학생의 대학생활적응에 미치는 영향요인을 파악하였다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (39)

  1. Ahn SA, Kong, JH(2021). The study on the subjective?happiness, perceived stress, clinical practice stress of?nursing students. J Converg Informa Technol, 11(1),?54-61. https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2021.11.01.054. 

  2. An HR, Lee JY(2021). Influencing factors of nursing?students' college life adjustment in COVID-19. J?Converg Informa Technol, 11(3), 34-45.?https://doi.org/10.22156/CS4SMB.2021.11.03.034. 

  3. Bae HR(2012). An effect of college students' resilience on?perceived career barriers. Graduate School of Kyunggi?University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  4. Bae MJ, Jo HI(2014). The relationship between covert?narcissism, self-esteem, cognitive/affective empathy and?interpersonal competence. Korean J Counsel, 15(6),?2417-2435. https://doi.org/10.15703/kjc.15.6.201412.2417. 

  5. Baker RW, Siryk B(1984). Measuring adjustment to?college. J Counsel Psychol, 31(2), 179-189. 

  6. Cha SK, Lee EM(2014). Comparison of stress, depression?and suicidal ideation between nursing students and?students of other majors. J Korean Acad Soc Nurs?Educ, 20(4), 650-658. http://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.650. 

  7. Cho YH(2023). Influencing factors on college life?adjustment of nursing students in the COVID-19 :?interpersonal relation, academic stress, ego identity. J?Korea Entertain Industr Assoc, 17(1), 225-233,?https://doi.org/10.21184/jkeia.2023.1.17.1.225. 

  8. Cho YH, Lee EM, Oh YJ(2023). Influence of emotional?intelligence, communication competence, and?interpersonal competence on adaptation to college life in?nursing students. J Industr Converg, 21(11), 117-124.?https://doi.org/10.22678/JIC.2023.21.11.117. 

  9. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R(1983). A global?measure of perceived stress. J Health Soc Behav, 24(4),?385-396. 

  10. Connor KM, Davidson JRT(2003). Development of a new?resilience scale: the Connor-Davidson resilience scale?(CD-RISC). Depress Anxiety, 18(2), 76-82.?https://doi.org/10.1002/da.10113. 

  11. Davis MH(1980). A multidimensional approach to?individual difference in empathy. J Pers Soc Psychol,?10, 85-103. 

  12. Han JS(2015). Factors affecting nursing students' adjustment?to college life. J Korea Acad-Industr Cooper Soc, 16(7),?4459-4466. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.7.4459. 

  13. Hong HS, Kim HY(2016). Effect of academic stress,?clinical practice stress, resilience on nursing student's?adjustment to college life. Asia-pacific J Multimedia?Serv Converg Art, Humanities, Sociology, 6(2),?221-234. http://doi.org/10.14257/AJMAHS.2016.02.38. 

  14. Jo EH, Kim HS, Hwang SJ(2020). Mediating effect of?communication ability in the relation between empathy?and interpersonal relation in nursing students. J?Korean Acad Soc Nurs Educ, 26(3), 290-298.?https://doi.org/10.5977/jkasne.2020.26.3.290. 

  15. Kim EJ, Chung EJ(2018). The influence of empathy ability?on happiness of college students; the mediating effects?of gratitude tendency and helping behavior. The J Korea?Contents Assoc, 18(2), 592-601. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.02.592. 

  16. Kim JH(2011). Resilience. 1st ed, Seoul, Wisdom House,?pp.17-215. 

  17. Kim JS, Park AY(2020). Predictors of self-control in?COVID-19 non-face-to-face online learning participate.?J Digit Converg, 18(9), 453-461. https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.9.453. 

  18. Kim MS, Noh GO, Kim SH(2017). A study on the?mediating effects of self-esteem between perceived?stress and QOL in nursing students. J Korean Data Anal?Soc, 19(4), 2233-2245. https://doi.org/10.37727/jkdas.2017.19.4.2233. 

  19. Kwak YB, Kim YH(2021). The effect of self-esteem and?resilience on college life adaptation of nursing?freshmen. Journal of Humanities and Social Science,?12(4), 1905-1916. https://doi.org/10.22143/HSS21.12.4.135. 

  20. Ko MS(2015). Ego-resilience and emotional intelligence,?stress coping strategies & nursing student's adjustment?to college. J Korea Contents Assoc, 15(10), 280-291.?https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.10.280. 

  21. Lee JM(2020). An exploratory study on effects of?loneliness and YouTube addiction on college life?adjustment in the distance education during COVID-19.?J Korea Contents Assoc, 20(7), 342-351. https://doi.org/10.5392/JKCA.2020.20.07.342. 

  22. Lee KO, Chae HJ(2016). The relationships between?emotional intelligence and college adjustment and?nursing professionalism in nursing students. J Digit?Converg, 14(10), 355-365. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.10.355. 

  23. Lee MN(2014). A study on the level of mindfulness and?resilience of college students and the flexibility to adapt?to college life. Korean J Fusion Ayurveda, 2, 30-51. 

  24. Lee SJ, Park JY(2018). The effects of grit and stress on?nursing student's adjustment to college life. J Digit?Converg, 16(2), 269-276. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.2.269. 

  25. Lee YJ(1999). The non-residential students' adaptation to?college life and career plans. Graduate school of Ewha?Womans University, Republic of Korea, Master's thesis. 

  26. Lee YJ, Kim KA(2023). The parallel multiple mediating?effect of emotional intelligence and self-efficacy in the?relationship between interpersonal ability and college?life adjustment among nursing students since?COVID-19. J Industr Converg, 21(10), 121-129.?https://doi.org/10.22678/JIC.2023.21.10.121. 

  27. Lim HS, Ryu JL(2021). The effect of stress on emotional?intelligence of nursing students experienced COVID-19?situation: focusing on the mediating effect of resilience.?J Korea Converg Soc, 12(11), 521-531. https://doi.org/10.15207/JKCS.2021.12.11.521. 

  28. Oh JH(2014). The influencing factors of self-esteem and?major satisfaction on college adjustment among nursing?students. J Korea Contents Assoc, 14(10), 873-884.?https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.873. 

  29. Oh YH, Park MS(2020). Influence of interpersonal ability?on college life adjustment in freshman in nursing?college: mediation effect of empathy ability. J Digit?Converg, 18(8), 331-341. https://doi.org/10.14400/JDC.2020.18.8.331. 

  30. Park JN, Seo YS(2010). Validation of the perceived stress?scale (PSS) on samples of Korean university students.?Korea J Psychol Gen, 29(3), 611-629. 

  31. Park MW(2021). The effect of empathy and career?decision-making self-efficacy on learning flow of?nursing students in Non-face-to-face classes. J Digit?Converg, 19(12), 587-595. http://doi.org/10.14400/JDC. 2021.19.12.587. 

  32. Park SH(1994). Empathy and empathic understanding. 1st?ed, Seoul, Wonmisa, pp.1-394. 

  33. Reivich K, Shatte A(2003). The resilience factor. 1st ed,?New York, Broadway Books, pp.1-352. 

  34. Song YS, Kang NM(2018). Mediating effect of life position on the relationship between ego state and empathy?ability of nursing students in university. Korean Educ?Inquiry, 36(3), 83-106. https://doi.org/10.22327/kei.2018.36.3.08. 

  35. Yang HJ, Byun EK(2023). Relationship between the?perceived stress and college life adjustment in nursing?students : interpersonal relationship ability. J Converg?Culture Technol, 9(1), 557-564. 

  36. Yang SA(2022). The relationship between COVID-19?related knowledge & reventive health behavior,?self-efficacy, anxiety and perceived stress among?nursing student. J Intern Things Converg, 8(4), 65-76.?https://doi.org/10.20465/KIOTS.2022.8.4.065. 

  37. Yang YK, Han KS, Bae MH, et al(2014). Social support,?academic stress, clinical practice stress in college?student of nursing. Korean J Stress Res, 22(1), 23-33. 

  38. Yeo HJ(2017). Predictors of empathy for nursing students.?J Korea Acad-Industr Cooper Soc, 18(1), 177-184.?https://doi.org/10.5762/KAIS.2017.18.1.177. 

  39. Yoo KH(2018). A study on the stress and adjustment to?college life among nursing students. J Korean Acad Soc?Nurs Educ, 24(3), 269-278. 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

FREE

Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로