$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

챗GPT 리터러시가 학업열의에 미치는 영향: 학업자신감과 지각된 학업역량의 이중매개효과를 중심으로
The Influence of ChatGPT Literacy on Academic Engagement: Focusing on the Serial Mediation Effect of Academic Confidence and Perceived Academic Competence 원문보기

Journal of the convergence on culture technology : JCCT = 문화기술의 융합, v.10 no.2, 2024년, pp.565 - 574  

이은성 (성균관대학교 미디어커뮤니케이션학과) ,  전용철 (성균관대학교 미디어커뮤니케이션학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

챗GPT는 우리 사회의 모든 분야에 커다란 반향을 일으키고 있으며, 이는 교육 분야에서도 마찬가지이다. 하지만 학교 현장에서의 챗GPT에 관한 학계 및 사회적 논의는 주로 표절과 같은 부정행위에 초점이 맞춰져있으며, 학생들의 인공지능 기술 활용으로 인한 긍정적인 효과에 대해서는 상대적으로 연구가 부족한 실정이다. 그와 더불어, 코로나 시대의 교육 위기 속에서 학업열의를 증진시키는 연구의 필요성이 제기되고 있다. 이러한 문제인식에 따라 우리는 학생들의 챗GPT 리터러시 수준에 따라 학업열의가 어떻게 나타나는지에 대해 알아보고, 그 과정에서 학생들의 학업 자신감 및 지각된 학업역량이 매개효과를 나타내는지를 확인했다. 이를 위해 406명의 대학생을 대상으로 수집한 데이터를 SPSS로 분석했다. 그 결과, 챗GPT 리터러시는 학업열의에 긍정적인 영향을 미치는 것이 확인되었으며, 학업자신감은 챗GPT 리터러시와 학업열의 사이를 매개했다. 또한 학업자신감과 지각된 학업역량은 이중으로 매개되었을 때 유의한 결과를 도출했다. 이러한 결과를 바탕으로 우리는 챗GPT 리터러시와 학업열의 사이의 이론적 매커니즘을 명확히 규명할 수 있다는 이론적 함의를 논하였다. 또한 이와 관련하여 챗GPT 리터러시 교육의 중요성에 관한 실용적 함의에 대해도 기술하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

ChatGPT is causing significant reverberations across all sectors of our society, and this holds true for the field of education as well. However, scholarly and societal discussions regarding ChatGPT in academic settings have primarily focused on issues such as plagiarism, with relatively limited res...

주제어

표/그림 (4)

참고문헌 (40)

  1. KPMG, "ChatGPT and generative AI-driven big?tech platform innovation" https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/kr/pdf/2023/issue-monitor/kpmg-korea-ai-platform-20230921.pdf, 2023.? 

  2. M. S. Choi, W. Y. Choi, and M. S. Lee,?"Students at domestic international schools?ghostwrite assignments using ChatGPT,"?https://www.donga.com/news/Society/article/all/20230209/117801590/1,?2023. 

  3. L. Meckler and P. Verma, "Teachers are on alert?for inevitable cheating after release of ChatGPT,"?https://www.washingtonpost.com/education/2022/12/28/chatbot-cheating-ai-chatbotgpt-teachers/,?2022.? 

  4. Stanford, "What do AI chatbots really mean for?students and cheating?," https://ed.stanford.edu/news/what-do-ai-chatbots-really-mean-students-and-cheating, 2023.? 

  5. W. B. Schaufeli, M. Salanova, V. Gonzalez-Roma,?and A. B. Bakker, "The measurement of?engagement and burnout: A two sample?confirmatory factor analytic approach," Journal of?Happiness Studies, 3, pp. 71-92, 2002.?DOI:10.1023/A:1015630930326? 

  6. E. Breso, W. B. Schaufeli, and M. Salanova, "Can?a self-efficacy-based intervention decrease?burnout, increase engagement, and enhance performance? A quasi-experimental?study," Higher Education, 61(4), pp. 339-355,?2011. DOI:10.1007/s10734-010-9334-6? 

  7. R. J. Collie, A. J. Holliman, and A. J. Martin,?"Adaptability, engagement and academic?achievement at university," Educational?Psychology, 37(5), pp. 632-647, 2017. DOI:10.1080/01443410.2016.1231296? 

  8. P. Holm, "Impact of digital literacy on academic?achievement: Evidence from an online anatomy?and physiology course," E-Learning and Digital?Media, 20427530241232489, 2024. DOI:10.1177/20427530241232489? 

  9. I. M. Martinez, C. M. Youssef-Morgan, M. J.?Chambel, and A. Marques-Pinto, "Antecedents?of academic performance of university?students: Academic engagement and?psychological capital resources," Educational?Psychology, 39(8), pp. 1047-1067, 2019.?DOI:10.1080/01443410.2019.1623382? 

  10. J. H. Yeo, "'Generative AI' launched by?ChatGPT, but it is too early to cheer"?https://www.ezyeconomy.com/news/articleView.html?idxno122238, 2023.? 

  11. C. Song and Y. Song, "Enhancing academic?writing skills and motivation: assessing the?efficacy of ChatGPT in AI-assisted language?learning for EFL students," Frontiers in?Psychology, 14, 1260843, 2023. DOI:10.3389/fpsyg.2023.1260843? 

  12. S. Lee, and G. Park, "Development and?validation of ChatGPT literacy scale," Current?Psychology, pp. 1-13, 2024. DOI:10.1007/s12144-024-05723-0? 

  13. P. Gilster, "Digital literacy", John Wiley,?1997.? 

  14. E. Lee, S. Lee, and H. Keum, "Analysis of?the Effects of Privacy Concerns on Restricted?Disclosure of SNS: Digital Literacy as a?Moderator," Journal of The Korean Association?of Information Education (JKAIE), 27(5), pp.?521-530, 2023.? 

  15. L. Leung and P. S. Lee, "Impact of internet?literacy, internet addiction symptoms, and?internet activities on academic?performance," Social Science Computer?Review, 30(4), pp. 403-418, 2012.?DOI:10.1177/0894439311435217? 

  16. L. Pagani, G. Argentin, M. Gui, and L.?Stanca, "The impact of digital skills on?educational outcomes: evidence from?performance tests," Educational Studies, 42(2),?pp. 137-162, 2016. DOI:10.1080/03055698.2016.1148588? 

  17. H. Lei, Y. Xiong, M. M. Chiu, J. Zhang, and?Z. Cai, "The relationship between ICT literacy?and academic achievement among students: A?meta-analysis," Children and Youth Services?Review, 127, 106123, 2021. DOI:10.1016/j.childyouth.2021.106123? 

  18. M. Hassan, A. S. Malik, G. Sang, M. Rizwan,?I. Mushtaque, and S. Naveed, "Examine the?parenting style effect on the academic?achievement orientation of secondary school?students: The moderating role of digital?literacy," Frontiers in Psychology, 13, 1063682,?2022. DOI:10.3389/fpsyg.2022.1063682? 

  19. M. Kara, "Revisiting online learner engagement:?exploring the role of learner characteristics in an?emergency period," Journal of Research on?Technology in Education, 54:sup1,S236-S252,?2022. DOI: 10.1080/15391523.2021.18919 7? 

  20. H. J. Han, "A Qualitative Research on?Exploring Consideration Factors for Educational?Use of ChatGPT" The Journal of the?Convergence on Culture Technology?(JCCT), 9(4), pp. 659-666, 2023. DOI:10.17703/JCCT.2023.9.4.659? 

  21. P. H. Kim, J. W. Yoon, and H. Y. Kim,?"University Faculty's Perspectives on?Implementing ChatGPT in their?Teaching," International Journal of Advanced?Culture Technology (IJACT), 1 (4), pp. 56-61,?2023. DOI:10.17703/IJACT.2023.11.4.56? 

  22. Y. J. Kim, "A Study on the Utilization of?Digital Learning Support Tools in the Field of?French Studies Education" The Journal of the?Convergence on Culture Technology?(JCCT), 9(5), pp. 685-695, 2023. DOI:10.17703/JCCT.2023.9.5.685? 

  23. B. Wang, P. L. P Rau, and T. Yuan,?"Measuring user competence in using artificial?intelligence: Validity and reliability of artificial?intelligence literacy scale," Behaviour &?Information Technology, pp. 1-14, 2022.?DOI:10.1080/0144929X.2022.2072768? 

  24. D. D. Prior, J. Mazanov, D. Meacheam, G.?Heaslip, and J. Hanson, "Attitude, digital?literacy and self efficacy: Flow-on effects for?online learning behavior," The Internet and?Higher Education, 29, pp. 91-97, 2016.?DOI:10.1016/j.iheduc.2016.01.001? 

  25. P. Sander, and L. Sanders, "Understanding?academic confidence," Psychology Teaching?Review, 12(1), pp. 29-42, 2006.? 

  26. A. Bandura, "Self-Efficacy: The Exercise of?Control", New York: Freeman, 1997.? 

  27. P. Carroll, P. Brinol, R. E. Petty, and J.?Ketcham, "Feeling prepared increases?confidence in any accessible thoughts affecting?evaluation unrelated to the original domain of?preparation," Journal of Experimental Social?Psychology, 89, 103962, 2020. DOI:10.1016/j.jesp.2020.103962? 

  28. R. Banerjee, N. D. Gupta, and M. C. Villeval,?"Feedback spillovers across tasks,?self-confidence and competitiveness," Games?and Economic Behavior 123, pp. 127-170,?2020. DOI:10.1016/j.geb.2020.07.002? 

  29. L. Nicholson, D. Putwain, L. Connors, and P.?Hornby-Atkinson, "The key to successful?achievement as an undergraduate student:?confidence and realistic expectations?," Studies?in Higher Education, 38(2), pp. 285-298, 2013.?DOI:10.1080/03075079.2011.585710? 

  30. Y. Zhao, Z. Zheng, C. Pan, and L. Zhou,?"Self-esteem and academic engagement among?adolescents: A moderated mediation?model," Frontiers in Psychology, 12, 690828,?2021. DOI:10.3389/fpsyg.2021.690828? 

  31. A. Kaplan, and C. Midgley, "The effect of?achievement goals: Does level of perceived?academic competence make a?difference?," Contemporary Educational Psychology, 2 (4),?pp. 415-435, 1997. DOI:10.1006/ceps.1997.0943? 

  32. J. Ferla, M. Valcke, and G. Schuyten,?"Judgments of self-perceived academic?competence and their differential impact on?students' achievement motivation, learning?approach, and academic?performance," European Journal of Psychology?of Education 25, pp. 519-536, 2010.?DOI:10.1007/s10212-010-0030-9? 

  33. J. M. Froiland and E. Oros, "Intrinsic?motivation, perceived competence and?classroom engagement as longitudinal?predictors of adolescent reading?achievement," Educational Psychology, 34(2), pp.?119-132, 2014. DOI:10.1080/01443410.2013.822964? 

  34. B. A. Greene, R. B. Miller, M. Crowson, B.?L. Duke, and K. L. Akey, "Predicting high?school students' cognitive engagement and?achievement: Contributions of classroom?perceptions and motivation," Contemporary?Educational Psychology, 29, pp. 462-482,?2004. DOI:10.1016/j.cedpsych.2004.01.006? 

  35. G. Ceylan, M. O. Eken, S. Yuruk, and F.?Emir, "Examining the Influence of Self-Esteemand Digital Literacy on Professional Competence?Factors in Dental Education: A Cross-Sectional?Study," Applied Sciences, 13(16), 9411, 2023.?DOI:10.3390/app13169411? 

  36. P. Lindemann-Matthies, C. Constantinou, H.?J. Lehnert, U. Nagel, G. Raper, and C.?Kadji-Beltran, "Confidence and perceived?competence of preservice teachers to?implement biodiversity education in primary?schools-Four comparative case studies from Europe," International Journal of Science?Education, 3 (16), pp. 2247-2273, 2011.?DOI:10.1080/09500693.2010.547534? 

  37. F. Pajares, "Self-efficacy beliefs in academic?settings," Review of Educational Research, 6 (4),?pp. 543-578, 1996. DOI:10.3102/00346543066004543? 

  38. C. Furrer and E. Skinner, "Sense of?relatedness as a factor in children's academic?engagement and performance," Journal of?Educational Psychology, 95(1), 148, 2003.?DOI:10.1037/0022-0663.95.1.148? 

  39. A. F. Hayes, "Mediation, moderation, and?conditional process analysis," Introduction to?mediation, moderation, and conditional process?analysis: A regression-based approach, 1, 20,?2013.? 

  40. K. J. Preacher and A. F. Hayes, "Asymptotic?and resampling strategies for assessing and?comparing indirect effects in multiple mediator?models," Behavior Research Methods, 40(3),?pp. 879-891, 2008. DOI:10.3758/BRM.40.3.879 

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로