연구목적: 본 연구는 치과위생사 및 치위생(학)과 학생의 디지털 역량이 구강스캔 시간과 오차에 영향을 미칠 수 있는지를 확인하고자 시행되었다. 연구방법: 구강스캐너 사용 경험이 없는 치과위생사 및 치위생(학)과 학생을 대상으로 디지털 역량에 대한 설문 조사를 시행하였다. 동일한 대상자들에게 구강스캐너 사용법을 교육한 후, 구강 스캔을 3회 시행시켰고 이때 각 회차별 스캔 시간을 측정하였다. 이후, 3D 분석 프로그램을 이용, 모델스캐너로 채득한 기준데이터와 구강스캐너로 앞서 채득한 개별데이터를 중첩 분석하여 스캔오차를 확인하였다. 연구결과: 연령이 낮을수록 디지털 역량이 높고 스캔 시간이 적게 소요되었고, 디지털 역량 수준이 높은 그룹에서 스캔 시간이 짧았으며, 통계적으로 유의하였다. 세부 역량 중에서는 디지털 기술과 디지털 지식 역량 점수가 1점 증가 시, 스캔 시간이 각각 3.73분, 3.98분 감소하였다(p<0.05). 반면, 스캔 오차는 디지털 역량의 영향을 받지 않았다. 결론: 구강스캐너 연구 및 교육 시행 시, 연령과 디지털 역량을 고려해야 할 것이며, 추후 연구에서 치과 영역 맞춤형 디지털 역량 평가 도구 개발을 제안한다.
연구목적: 본 연구는 치과위생사 및 치위생(학)과 학생의 디지털 역량이 구강스캔 시간과 오차에 영향을 미칠 수 있는지를 확인하고자 시행되었다. 연구방법: 구강스캐너 사용 경험이 없는 치과위생사 및 치위생(학)과 학생을 대상으로 디지털 역량에 대한 설문 조사를 시행하였다. 동일한 대상자들에게 구강스캐너 사용법을 교육한 후, 구강 스캔을 3회 시행시켰고 이때 각 회차별 스캔 시간을 측정하였다. 이후, 3D 분석 프로그램을 이용, 모델스캐너로 채득한 기준데이터와 구강스캐너로 앞서 채득한 개별데이터를 중첩 분석하여 스캔오차를 확인하였다. 연구결과: 연령이 낮을수록 디지털 역량이 높고 스캔 시간이 적게 소요되었고, 디지털 역량 수준이 높은 그룹에서 스캔 시간이 짧았으며, 통계적으로 유의하였다. 세부 역량 중에서는 디지털 기술과 디지털 지식 역량 점수가 1점 증가 시, 스캔 시간이 각각 3.73분, 3.98분 감소하였다(p<0.05). 반면, 스캔 오차는 디지털 역량의 영향을 받지 않았다. 결론: 구강스캐너 연구 및 교육 시행 시, 연령과 디지털 역량을 고려해야 할 것이며, 추후 연구에서 치과 영역 맞춤형 디지털 역량 평가 도구 개발을 제안한다.
Objectives: This study aimed to test whether the digital competence of dental hygienists can affect their intraoral scanning potential in terms of scan time and error. Methods: Dental hygienists and dental hygiene students who had never used an intraoral scanner were surveyed to determine their digi...
Objectives: This study aimed to test whether the digital competence of dental hygienists can affect their intraoral scanning potential in terms of scan time and error. Methods: Dental hygienists and dental hygiene students who had never used an intraoral scanner were surveyed to determine their digital competence. Individual data collected using an intraoral scanner was compared with reference data collected using a model scanner to identify scanning errors, and participants' scanning times were measured. Results: A significant decrease in scanning time was observed as the overall level of digital competence increased. The increase in digital skills and digital knowledge led to a decrease in scanning time by 3.73 and 3.98 minutes, respectively. Conclusions: This study found that digital competence was associated with reduced scan times, but less so with scan errors. This may be due to recent advances in scanning software, and future studies may need to develop a digital competence assessment tool that is more appropriate for the dental field.
Objectives: This study aimed to test whether the digital competence of dental hygienists can affect their intraoral scanning potential in terms of scan time and error. Methods: Dental hygienists and dental hygiene students who had never used an intraoral scanner were surveyed to determine their digital competence. Individual data collected using an intraoral scanner was compared with reference data collected using a model scanner to identify scanning errors, and participants' scanning times were measured. Results: A significant decrease in scanning time was observed as the overall level of digital competence increased. The increase in digital skills and digital knowledge led to a decrease in scanning time by 3.73 and 3.98 minutes, respectively. Conclusions: This study found that digital competence was associated with reduced scan times, but less so with scan errors. This may be due to recent advances in scanning software, and future studies may need to develop a digital competence assessment tool that is more appropriate for the dental field.
OECD. Measuring the digital transformation. Paris: OECD; 2019:1-260.
National research council for economics, humanities and social sciences. Designing the future of Korea during the great transformation.?Sejong: National Research Council for Economics, Humanities and Social Sciences; 2022:1-347.
Kim YS, Park HS, Ku IY. Perceptions of dental hygienists toward digital dentistry. J Korean Soc Dent Hyg 2013;13(6):909-16. https://doi.org/10.13065/jksdh.2013.13.06.909
Kim CH. Impressions for complete dentures. J Kor Dent Assoc 1993;31(1):30-3.
Kim RW, Jang GW, Heo YR, Son MK. Understanding and application of digital impression in dentistry. J Korean Acad Prosthodont?2014;41(4):253-61.https://doi.org/10.14815/kjdm.2014.41.4.253
Kim JH, Lee HJ, Go SM, Kim HC. A survey on dental personnel's perceptions of digital dentistry and dental digital equipment. J Kor Dent?Assoc 2021;59(5):262-74. https://doi.org/10.22974/jkda.2021.59.5.001
Kang SH, Fang JW, Seung MJ, Hwang CH, Kim DH, Choi BH. Immediate restorations in a fully edentulous patient utilizing digital system: a?casereport. J Korean Acad Prosthodont 2015;53(2):157-66. https://doi.org/10.4047/jkap.2015.53.2.157
Choi SY. A study on the digital competence for the fourth industrial revolution. The Journal of Korean Association of Computer Education?2018:21(5):25-35. https://doi.org/10.32431/kace.2018.21.5.003
Jung JH. Information and communication technology (ICT) challenges for safe and effective utilization of digital therapeutic devices. Seoul:?National Assembly Research Service; 2023:1-4.
Son KBD, Lee KB. Effect of computer literacy on the working time of the dental CAD software program. J Prosthodont Res 2021;65(2):255-60.?https://doi.org/10.2186/jpr.JPR_D_20_00030
Park SM, Kang MW. Basic research on digital competence survey of Seoul residents. Seoul: Seoul Digital Foundation; 2021:1-79.
Song JH, Kim DW. A study on ability and utilization of smart devices for the disabled: focusing on the effect of education for smart device?utilization. Informatization Policy 2014;21(2):67-88. https://doi.org/10.22693/NIAIP.2014.21.2.067
Oh JA, Yoo JW. A study on the effects of digital literacy on the psychological wellbeing and life satisfaction of the elderly. Korean Public?Management Review 2018;32(2):319-44. https://doi.org/10.24210/kapm.2018.32.2.013
Park SH. The effect of CEO's digital competence on the innovation activities of companies. JHRMR 2021;28(4):73-101. https://doi.org/10.14396/jhrmr.2021.28.4.73
Min JH, Shin DJ. The relationship between early childhood teachers' digital technology knowledge, skill, attitude and digital media utilization.?JCME 2023;22(1):77-104. https://doi.org/10.21183/kjcm.2023.03.22.1.77
Seo SH, Cho BY, Kim JY, Kim JY, Kim HD, Go JA, et al. Korean elementary students' digital literacy attitude. Journal of Elementary Korean?Education 2016;61(1):153-88. ttps://doi.org/10.22818/jeke.2016..61.153
이 논문을 인용한 문헌
활용도 분석정보
상세보기
다운로드
내보내기
활용도 Top5 논문
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다. 더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.