수소충전소 장비 설치, 시운전과 고장 수리할 때 수소충전소 안전이 가장 취약하다. 이때 수소충전소의 디지털트윈을 개발하여 제공하면 장비 설치, 시운전과 고장 수리하는데 도움이 될 수 있다. 그리고 수소충전소 운영 중에, 이벤트 검출, 원인 분석과 예측을 위해서도 디지털트윈이 필요하다. 그러나 현재 수소충전소의 SCADA HMI는 2D로 구성되어 있으므로, 수소충전소에 대한 기본 지식과 구성 현황을 알지 못하는 사람들은 직관적으로 이해하기 어렵다. 본 논문에서는 수소충전소에 디지털트윈 기술을 도입하여 수소충전소 장비에서 측정된 값을 3D로 실시간으로 표시하여, 수소충전소의 이벤트 발생, 원인 분석과 예측을 직관적으로 하는데 도움을 주고자 한다. 이를 위해 SCADA HMI에서의 데이터를 추출하였고, 이 데이터를 디지털트윈에 전송하였으며, 디지털트윈에서 직관적이고 이해하기 쉬운 3D환경을 제공하여, 비전문가도 수소충전소의 운영 현황을 쉽게 파악할 수 있도록 구현하였다.
수소충전소 장비 설치, 시운전과 고장 수리할 때 수소충전소 안전이 가장 취약하다. 이때 수소충전소의 디지털트윈을 개발하여 제공하면 장비 설치, 시운전과 고장 수리하는데 도움이 될 수 있다. 그리고 수소충전소 운영 중에, 이벤트 검출, 원인 분석과 예측을 위해서도 디지털트윈이 필요하다. 그러나 현재 수소충전소의 SCADA HMI는 2D로 구성되어 있으므로, 수소충전소에 대한 기본 지식과 구성 현황을 알지 못하는 사람들은 직관적으로 이해하기 어렵다. 본 논문에서는 수소충전소에 디지털트윈 기술을 도입하여 수소충전소 장비에서 측정된 값을 3D로 실시간으로 표시하여, 수소충전소의 이벤트 발생, 원인 분석과 예측을 직관적으로 하는데 도움을 주고자 한다. 이를 위해 SCADA HMI에서의 데이터를 추출하였고, 이 데이터를 디지털트윈에 전송하였으며, 디지털트윈에서 직관적이고 이해하기 쉬운 3D환경을 제공하여, 비전문가도 수소충전소의 운영 현황을 쉽게 파악할 수 있도록 구현하였다.
Hydrogen refueling station safety is the most vulnerable when installing, commissioning, and repairing hydrogen refueling station equipment. At this time, developing and providing a digital twin of a hydrogen refueling station can help install equipment, start-up, and repair failures. Digital twins ...
Hydrogen refueling station safety is the most vulnerable when installing, commissioning, and repairing hydrogen refueling station equipment. At this time, developing and providing a digital twin of a hydrogen refueling station can help install equipment, start-up, and repair failures. Digital twins are also required for event detection, cause analysis, and prediction during hydrogen refueling station operation. However, since the current SCADA HMI of hydrogen refueling stations consists of 2D, it is difficult for those who do not know the basic knowledge and composition status of hydrogen refueling stations to understand intuitively. In this paper, by introducing digital twin technology to hydrogen refueling stations and displaying the values measured at hydrogen refueling station equipment in real time in 3D, it is intended to help intuitively analyze and predict the occurrence, cause, and prediction of events at hydrogen refueling stations. For this purpose, data from SCADA HMI were extracted, transmitted to the digital twin, and provided an intuitive and easy-to-understand 3D environment in the digital twin so that non-professionals can easily grasp the operation status of the hydrogen refueling station.
Hydrogen refueling station safety is the most vulnerable when installing, commissioning, and repairing hydrogen refueling station equipment. At this time, developing and providing a digital twin of a hydrogen refueling station can help install equipment, start-up, and repair failures. Digital twins are also required for event detection, cause analysis, and prediction during hydrogen refueling station operation. However, since the current SCADA HMI of hydrogen refueling stations consists of 2D, it is difficult for those who do not know the basic knowledge and composition status of hydrogen refueling stations to understand intuitively. In this paper, by introducing digital twin technology to hydrogen refueling stations and displaying the values measured at hydrogen refueling station equipment in real time in 3D, it is intended to help intuitively analyze and predict the occurrence, cause, and prediction of events at hydrogen refueling stations. For this purpose, data from SCADA HMI were extracted, transmitted to the digital twin, and provided an intuitive and easy-to-understand 3D environment in the digital twin so that non-professionals can easily grasp the operation status of the hydrogen refueling station.
Sung-Ho Hwang, "Implementation of a Hydro?gen Leakage Simulator with HyRAM+," The?journal of Convergence on Culture Technology?(JCCT), Vol. 10, No. 1, pp. 551-557, January 2024.?DOI:https://doi.org/10.17703/JCCT.2024.10.1.551
Sung-Ho Hwang, "Transmission for IEC 61850?Sampled Values Using Current and Voltage?Sensors of Raspberry Pi", The Journal of The?Institute of Internet, Broadcasting and Communi?cation, Vol. 18, No. 6, pp.157-162, Dec 2018.?DOI: https://doi.org/10.7236/JIIBC.2018.18.6.157
Katrina M. Groth, Ethan S. Hecht, "HyRAM: A?methodology and toolkit for quantitative risk?assessment of hydrogen systems," International?Journal of Hydrogen Energy, Vol. 42, No. 11, pp.?7485-7493, April 2017. DOI:https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2016.07.002
Brian D. Ehrhart and Ethan S. Hecht, "Hydrogen?Plus Other Alternative Fuels Risk Assessment Models (HyRAM+) Version 5.0 Technical Reference?Manual", Sandia Report, November 2022.
https://www.unity.com
https://www.bender.org
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