철도차량의 주행장치는 차체의 하중을 지지하는 중요한 부품으로, 정적 및 동적 하중이 복잡하게 작용하고 있다. 따라서, 주행장치의 설계 및 강도평가를 위해서는 정하중시험, 피로시험 및 주행성능시험 등 다양한 시험이 요구되고 있다. 그러나, 다축하중이 작용하는 대차프레임의 피로수명을 평가하는 세부적인 절차가 규정되어 있지 않다. 본 논문에서는 다양한 선로에서 KTX 대차프레임의 하중이력을 측정하고 특성을 분석하였다. 하중이력은 측정위치에 따라서 단축, 다축하중 등 다양한 특성을 나타내었다. 이러한 특성을 고려하기 위하여 다양한 평가방법을 적용하였고, 이로부터 적합한 피로수명평가 방법을 제시하였다.
철도차량의 주행장치는 차체의 하중을 지지하는 중요한 부품으로, 정적 및 동적 하중이 복잡하게 작용하고 있다. 따라서, 주행장치의 설계 및 강도평가를 위해서는 정하중시험, 피로시험 및 주행성능시험 등 다양한 시험이 요구되고 있다. 그러나, 다축하중이 작용하는 대차프레임의 피로수명을 평가하는 세부적인 절차가 규정되어 있지 않다. 본 논문에서는 다양한 선로에서 KTX 대차프레임의 하중이력을 측정하고 특성을 분석하였다. 하중이력은 측정위치에 따라서 단축, 다축하중 등 다양한 특성을 나타내었다. 이러한 특성을 고려하기 위하여 다양한 평가방법을 적용하였고, 이로부터 적합한 피로수명평가 방법을 제시하였다.
The bogie system of the railway vehicle is an important part for supporting the load of the vehicle body, and static and dynamic loads are applied. Therefore, various tests such as static load test, fatigue test, and running performance test are required for the design and strength evaluation of the...
The bogie system of the railway vehicle is an important part for supporting the load of the vehicle body, and static and dynamic loads are applied. Therefore, various tests such as static load test, fatigue test, and running performance test are required for the design and strength evaluation of the bogie system. However, there is no detailed procedure for evaluating the fatigue life of a bogie frame with multi-axial load. In this paper, the load history of KTX bogie frame is measured and analyzed in various track. The load history had various characteristics such as uni-axial and multi-axial loading depending on the measurement position. In order to consider these characteristics, various evaluation methods are applied to suggest a suitable fatigue life evaluation method.
The bogie system of the railway vehicle is an important part for supporting the load of the vehicle body, and static and dynamic loads are applied. Therefore, various tests such as static load test, fatigue test, and running performance test are required for the design and strength evaluation of the bogie system. However, there is no detailed procedure for evaluating the fatigue life of a bogie frame with multi-axial load. In this paper, the load history of KTX bogie frame is measured and analyzed in various track. The load history had various characteristics such as uni-axial and multi-axial loading depending on the measurement position. In order to consider these characteristics, various evaluation methods are applied to suggest a suitable fatigue life evaluation method.
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