서울시 대중교통 서비스는 높은 이용률에도 불구하고 대중교통 연계 및 환승 서비스에 대한 이용객들의 꾸준한 불만족을 나타내고 있다. 따라서 본 연구는 서울시 대중교통의 연결성 분석을 수행하여 환승 및 연계 서비스의 문제점을 파악한다. 먼저 First-Last Mile 등 세밀한 공간 분석을 위해서 시민들의 생활공간을 대변하는 대표 편의점과 행정동 주민센터를 각각 기·종점으로 설정하여 대중교통 통행동선 DB를 구축하고, 이 자료를 토대로 이용효율성, Stage 분석, 연계-환승 거점의 평가지표를 이용해서 서울시의 대중교통 연결성을 평가하였다. 분석 결과, 이용효율성과 Stage 분석에서 전반적으로 서울시의 도보접근성 및 대중교통 편의성이 양호하지만 장거리 통행을 위한 직결연결수단이 많이 요구됨을 확인하였다. 그리고 연계-환승 거점으로써 삼성역의 영향력이 가장 크게 나타났으며, 홍대입구역은 환승 기능이 강한 반면에 신설동역은 거점 역할이 약하다. 향후 연구에서는 교통카드 데이터를 이용한 대중교통 이용행태와 생활권별 토지이용특성을 고려하여 생활권 대표 POI의 선정 방식을 개선하고자 한다.
서울시 대중교통 서비스는 높은 이용률에도 불구하고 대중교통 연계 및 환승 서비스에 대한 이용객들의 꾸준한 불만족을 나타내고 있다. 따라서 본 연구는 서울시 대중교통의 연결성 분석을 수행하여 환승 및 연계 서비스의 문제점을 파악한다. 먼저 First-Last Mile 등 세밀한 공간 분석을 위해서 시민들의 생활공간을 대변하는 대표 편의점과 행정동 주민센터를 각각 기·종점으로 설정하여 대중교통 통행동선 DB를 구축하고, 이 자료를 토대로 이용효율성, Stage 분석, 연계-환승 거점의 평가지표를 이용해서 서울시의 대중교통 연결성을 평가하였다. 분석 결과, 이용효율성과 Stage 분석에서 전반적으로 서울시의 도보접근성 및 대중교통 편의성이 양호하지만 장거리 통행을 위한 직결연결수단이 많이 요구됨을 확인하였다. 그리고 연계-환승 거점으로써 삼성역의 영향력이 가장 크게 나타났으며, 홍대입구역은 환승 기능이 강한 반면에 신설동역은 거점 역할이 약하다. 향후 연구에서는 교통카드 데이터를 이용한 대중교통 이용행태와 생활권별 토지이용특성을 고려하여 생활권 대표 POI의 선정 방식을 개선하고자 한다.
This study conducts a connectivity analysis of public transportation in Seoul using transit OD database at a life zone and identifies problems with transfer and connection services. First, for detailed spatial analysis such as First-Last Mile, transit OD database was constructed with public transpor...
This study conducts a connectivity analysis of public transportation in Seoul using transit OD database at a life zone and identifies problems with transfer and connection services. First, for detailed spatial analysis such as First-Last Mile, transit OD database was constructed with public transport routes connecting between a convenience store (as an origin) representing citizens' living space and a community center (as a destination). Using the transit OD database, the public transit connectivity in Seoul was evaluated using the indexes of service efficiency, stage analysis and connecting-transfer terminal. As a result, service efficiency and stage analysis confirmed that the Seoul public transportation provides a good quality of service especially for pedestrian accessibility, but that there are few direct-connected transit modes for long-distance travel. Moreover, Samseong Station has the most influence as a connecting-transfer terminal and Hongik University Station a strong transfer function while both are weak in Sinseol-dong Station. Future research will deploy the advanced method of selecting a representative POI by taking into account public transportation behavior using smart card data and land-use characteristics of each life zone.
This study conducts a connectivity analysis of public transportation in Seoul using transit OD database at a life zone and identifies problems with transfer and connection services. First, for detailed spatial analysis such as First-Last Mile, transit OD database was constructed with public transport routes connecting between a convenience store (as an origin) representing citizens' living space and a community center (as a destination). Using the transit OD database, the public transit connectivity in Seoul was evaluated using the indexes of service efficiency, stage analysis and connecting-transfer terminal. As a result, service efficiency and stage analysis confirmed that the Seoul public transportation provides a good quality of service especially for pedestrian accessibility, but that there are few direct-connected transit modes for long-distance travel. Moreover, Samseong Station has the most influence as a connecting-transfer terminal and Hongik University Station a strong transfer function while both are weak in Sinseol-dong Station. Future research will deploy the advanced method of selecting a representative POI by taking into account public transportation behavior using smart card data and land-use characteristics of each life zone.
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