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Analysis of Digital Media and Image Delivery System of Human Anatomic Dissection for Medical Students and Clinicians

대한체질인류학회지 = The Korean journal of physical anthropology, v.22 no.1, 2009년, pp.61 -   

Yang, Young Chul (Department of Anatomy, Yonsei University Wonju College of Medicine, Wonju 220-701, Korea.) ,  Jung, Wonsug (Department of Anatomy, Yonsei University Wonju College of Medicine, Wonju 220-701, Korea.) ,  Lee, Ji Yong (Department of Anatomy, Yonsei University Wonju College of Medicine, Wonju 220-701, Korea.) ,  Lee, Jin Suk (Department of Anatomy, Yonsei University Wonju College of Medicine, Wonju 220-701, Korea.) ,  Cho, Byung Pil (Department of Anatomy, Yonsei University Wonju College of Medicine, Wonju 220-701, Korea.) ,  Choi, Jin Hee (Department of Anatomy, Yonsei University Wonju College of Medicine, Wonju 220-701, Korea.) ,  Choi, Byoung Young (Department of Anatomy, Yonsei University Wonju College of Medicine, Wonju 220-701, Korea.)

초록
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의과대학의 전통적인 해부학실습 과정은 실습실 공간의 협소성과 해부 실습 도구 및 조명, 스크린 등 실습실 내 여러 가지 여건의 열악함으로 인해 교수나 조교의 실습 시범 과정을 모든 학생들에게 시청각적으로 전달함에 상당한 어려움이 있었다.

이러한 문제점을 극복하는 일환으로 효과적인 해부학실습 전달 체계의 필요성을 인식하게 되었으며 가장 현실적이고 가능한 대안으로 최근에 개발된 디지털 장비들을 이용한 영상전달 시스템 구축을 시행하였다.

해부학실습용 영상전달시스템을 통해 해부학실습 과정에 대한 보다 나은 시청각적 전달 교육이 가능해지며 그 결과 해부학실습시간을 줄일 수 있어 요즘 각 의과대학에서 해부학실습시간 감축으로 대표되는 기초의학 교과목 개편에 부합되는 효과를 기대할 수 있다.

아울러 학생들은 해부실습 조별로 각자 실습한 과정에 대한 시디롬화된 디지털 자료를 스스로 되먹임 교정을 할 수 있으며 외과계 수술도구 및 수술실 장비들에 대한 조기 교육 및 노출을 통해 임상해부학 및 외과분야와의 호환성 및 확장성을 학생들에게 제공함으로써 연속 및 반복의 교육학적 개념을 강조할 수 있었다.

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In the traditional cadaver dissection course, it is hard to demonstrate dissection skills to all the medical students because of limitations such as the high ratio of students to instructors and the lack of facilities. To overcome these limitations, we developed a digital anatomy dissection course. ...

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