이 연구는 농업인의 성장단계에 따른 교육프로그램의 등급분류 기준을 개발하고, 이를 토대로 교육프로그램에 대한 평가를 통하여 각 프로그램의 등급을 체계적으로 분류하기 위한 목적으로 수행되었다. 이 연구는 농업인의 성장단계 설정, 등급분류기준 설정, 등급평가 절차 및 방법 개발의 과정을 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 농업인의 성장단계 설정을 위한 준거로서 농업인의 영농기술능력, 경영관리능력, 사회적 역할, 영농경력을 설정하고, 농업인의 성장단계는 진입단계, 성장단계, 전문단계 등 3단계로 구분하였다. 또한, 성장단계 설정을 위한 준거에 기초하여 각 성장단계별 농업인의 성장 특성 및 소요 연한을 설정하였다. 둘째, 농업인 교육프로그램의 등급분류 기준을 설정하기 위한 핵심 준거로 교육내용과 도달수준을, 보조적인 준거로 교육방법을 활용하여 각 준거별 등급기준을 설정하였다. 셋째, 교육내용, 도달수준, 교육방법이라는 3가지 준거의 조합에 따라 농업인 교육프로그램의 등급분류를 위한 종합 등급분류 기준표를 개발하였다. 넷째, 종합 등급분류 기준표를 바탕으로 농업인 교육프로그램 등급평가를 수행하기 위한 절차와 방법을 개발하였다. 등급평가는 교육목표 분석과 내용 분석의 결과를 바탕으로 최종 등급을 결정하는 방식을 채택하였다.
이 연구는 농업인의 성장단계에 따른 교육프로그램의 등급분류 기준을 개발하고, 이를 토대로 교육프로그램에 대한 평가를 통하여 각 프로그램의 등급을 체계적으로 분류하기 위한 목적으로 수행되었다. 이 연구는 농업인의 성장단계 설정, 등급분류기준 설정, 등급평가 절차 및 방법 개발의 과정을 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 농업인의 성장단계 설정을 위한 준거로서 농업인의 영농기술능력, 경영관리능력, 사회적 역할, 영농경력을 설정하고, 농업인의 성장단계는 진입단계, 성장단계, 전문단계 등 3단계로 구분하였다. 또한, 성장단계 설정을 위한 준거에 기초하여 각 성장단계별 농업인의 성장 특성 및 소요 연한을 설정하였다. 둘째, 농업인 교육프로그램의 등급분류 기준을 설정하기 위한 핵심 준거로 교육내용과 도달수준을, 보조적인 준거로 교육방법을 활용하여 각 준거별 등급기준을 설정하였다. 셋째, 교육내용, 도달수준, 교육방법이라는 3가지 준거의 조합에 따라 농업인 교육프로그램의 등급분류를 위한 종합 등급분류 기준표를 개발하였다. 넷째, 종합 등급분류 기준표를 바탕으로 농업인 교육프로그램 등급평가를 수행하기 위한 절차와 방법을 개발하였다. 등급평가는 교육목표 분석과 내용 분석의 결과를 바탕으로 최종 등급을 결정하는 방식을 채택하였다.
The purpose of this study was to classify the levels of farmers training programs by systematically evaluating them according to farmers' developmental stages and training content domains and levels. Classification of the levels of training programs for farmers was defined as the development of eval...
The purpose of this study was to classify the levels of farmers training programs by systematically evaluating them according to farmers' developmental stages and training content domains and levels. Classification of the levels of training programs for farmers was defined as the development of evaluation standards and methods for sequencing farmers training programs. Through this study, the following conclusions were derived. First, the criteria for setting the developmental stages of farmers were determined as farming technology & management competency, social role, and farming career. The developmental stages of farmers were divided by three stages such as entrance stage, growth stage, and expert stage. Also, the farmers' developmental characteristics and the required time were determined based on the above criteria. Second, the evaluation standards for classification of the levels of farmers training programs were established using training contents & attainment levels as the main criteria and training methods as the additional criterion. Third, the comprehensive standard tables for classification of the levels of farmers training programs were developed by the combination of three criteria such as training contents, attainment levels, and training methods. Fourth, the procedures and methods for classification of the levels of farmers training programs were developed using the above comprehensive level classification standard tables. The final levels of farmers training programs were determined by analyzing training objectives and training contents.
The purpose of this study was to classify the levels of farmers training programs by systematically evaluating them according to farmers' developmental stages and training content domains and levels. Classification of the levels of training programs for farmers was defined as the development of evaluation standards and methods for sequencing farmers training programs. Through this study, the following conclusions were derived. First, the criteria for setting the developmental stages of farmers were determined as farming technology & management competency, social role, and farming career. The developmental stages of farmers were divided by three stages such as entrance stage, growth stage, and expert stage. Also, the farmers' developmental characteristics and the required time were determined based on the above criteria. Second, the evaluation standards for classification of the levels of farmers training programs were established using training contents & attainment levels as the main criteria and training methods as the additional criterion. Third, the comprehensive standard tables for classification of the levels of farmers training programs were developed by the combination of three criteria such as training contents, attainment levels, and training methods. Fourth, the procedures and methods for classification of the levels of farmers training programs were developed using the above comprehensive level classification standard tables. The final levels of farmers training programs were determined by analyzing training objectives and training contents.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.