Use of Instructional Designs, Teaching Methods and Strategies by Professors in College of Agriculture and Life Sciences 농업생명과학대학 교수가 활용하는 교수설계, 방법 및 전략원문보기
이 연구의 목적은 농업생명과학대학 교수들이 과목 지도에서 활용하는 교수전략, 방법 및 전략을 확인하는데 있었다. 연구 목적을 달성하기 위해 총 46개 대학에 근무하는 1,471명의 교수 중 307명을 단순 무선표집하여 설문조사를 실시하였다.
주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 농학계 대학 교수들은 교수능력을 개발하기 위한 기회가 부족한 편이며, 교육방법에 대한 학습경험이 적은 편이다. 둘째, 농학계 대학 교수들은 사전에 수업운영에 대한 구상은 하지만 실제적인 지도계획 수립이나 구체적인 자료준비는 부족하며, 수업을 위한 교안 작성자는 과반수에 지나지 않았다. 셋째, 농학계 대학 교수들은 강의법, 실험 및 실습 등의 한정된 수업방법을 주로 활용하나 최근에 강조되는 학습자 중심 교수방법들의 활용은 부족한 것으로 나타났고, 실제 수업 단계에서 특히 수업 도입이나 마무리 단계가 미흡한 것으로 나타났다. 넷째, 농학계 대학 교수들은 학생 강의평가 결과를 수업개선에 적극적으로 활용하지 않으며, 강의평가를 제외한 대학차원의 교수개선 지원이 부족하다.
이러한 결과에 기초하여 이 연구에서는 농업 및 농촌 현장과 연계된 교육, 교육목표에 적절한 교수설계, 학습자 중심의 교수방법 활용, 강의부담 경감, 교수 전문성 향상을 위한 기회 및 지원 제공 등의 개선방안을 제안하였다.
이 연구의 목적은 농업생명과학대학 교수들이 과목 지도에서 활용하는 교수전략, 방법 및 전략을 확인하는데 있었다. 연구 목적을 달성하기 위해 총 46개 대학에 근무하는 1,471명의 교수 중 307명을 단순 무선표집하여 설문조사를 실시하였다.
주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 농학계 대학 교수들은 교수능력을 개발하기 위한 기회가 부족한 편이며, 교육방법에 대한 학습경험이 적은 편이다. 둘째, 농학계 대학 교수들은 사전에 수업운영에 대한 구상은 하지만 실제적인 지도계획 수립이나 구체적인 자료준비는 부족하며, 수업을 위한 교안 작성자는 과반수에 지나지 않았다. 셋째, 농학계 대학 교수들은 강의법, 실험 및 실습 등의 한정된 수업방법을 주로 활용하나 최근에 강조되는 학습자 중심 교수방법들의 활용은 부족한 것으로 나타났고, 실제 수업 단계에서 특히 수업 도입이나 마무리 단계가 미흡한 것으로 나타났다. 넷째, 농학계 대학 교수들은 학생 강의평가 결과를 수업개선에 적극적으로 활용하지 않으며, 강의평가를 제외한 대학차원의 교수개선 지원이 부족하다.
이러한 결과에 기초하여 이 연구에서는 농업 및 농촌 현장과 연계된 교육, 교육목표에 적절한 교수설계, 학습자 중심의 교수방법 활용, 강의부담 경감, 교수 전문성 향상을 위한 기회 및 지원 제공 등의 개선방안을 제안하였다.
The purpose of this study was to identify the instructional designs, teaching methods and strategies used by professors in the college of agriculture and life sciences in Korea. The population for this study was 1,471 professors of agriculture and life science colleges. 307 professors were randomly ...
The purpose of this study was to identify the instructional designs, teaching methods and strategies used by professors in the college of agriculture and life sciences in Korea. The population for this study was 1,471 professors of agriculture and life science colleges. 307 professors were randomly chosen from the population for the study. The survey was carried out by e-mail or in person The major findings of this study were as follows: First, professors of colleges of agriculture and life sciences do not have many opportunities to improve their own teaching abilities. Also, they do not have many training experiences in taking pedagogy class, and attending seminars and workshops. Second, professors do not make an actual lesson plan or prepare enough learning aids materials on a class period base. Third, the professors rarely used the more learner-centered approaches. In addition, they usually emphasized on the "body stage" of each lesson which resulted in the unbalanced instruction in the "opening" and the "closing stages" of the lesson. Finally, professors execute the course evaluation, but the results of these evaluations are not being used for improvement of teaching and learning. Based on these results, some recommendations were made: the field-related education in agriculture, proper systematic design of the course teaching, use of more learner-centered teaching methods, building the constructive environment for the professors by reducing mandatory lectures and the balanced teaching from the opening to the closing in every instruction.
The purpose of this study was to identify the instructional designs, teaching methods and strategies used by professors in the college of agriculture and life sciences in Korea. The population for this study was 1,471 professors of agriculture and life science colleges. 307 professors were randomly chosen from the population for the study. The survey was carried out by e-mail or in person The major findings of this study were as follows: First, professors of colleges of agriculture and life sciences do not have many opportunities to improve their own teaching abilities. Also, they do not have many training experiences in taking pedagogy class, and attending seminars and workshops. Second, professors do not make an actual lesson plan or prepare enough learning aids materials on a class period base. Third, the professors rarely used the more learner-centered approaches. In addition, they usually emphasized on the "body stage" of each lesson which resulted in the unbalanced instruction in the "opening" and the "closing stages" of the lesson. Finally, professors execute the course evaluation, but the results of these evaluations are not being used for improvement of teaching and learning. Based on these results, some recommendations were made: the field-related education in agriculture, proper systematic design of the course teaching, use of more learner-centered teaching methods, building the constructive environment for the professors by reducing mandatory lectures and the balanced teaching from the opening to the closing in every instruction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.