최근 청년실업을 심화에 따른 청년실업 대책 모색과 관련하여 “재학 중 근로경험”의 효율성에 대한 정책적 관심이 제고되는 추세에 주목하여, 본 연구에서는 실업 위험이 더욱 높은 지방 대학생을 대상으로 재학 중 근로경험의 실태 및 진로준비 효과를 실증ㆍ분석하고, 분석결과를 토대로 청년실업대책 개선과 관련한 정책적 함의를 도출하고자 하였다. 재학 중 근로경험 실태를 분석한 결과에서는 지방대학생의 재학 중 근로활동 경험은 상대적으로 매우 높은 편으로 드러났고, 재학 중 근로경험은 아르바이트 활용 위주로 이루어지고 있음이 확인되었다. 반면, 정부의 적극적인 프로그램 도입 및 실행에도 불구하고 직장체험 프로그램은 근로기간 및 보수수준의 제약으로 이에 대한 활용은 미미한 것으로 나타났다. 한편, 근로경험 보유 대학생의 특성을 분석한 결과에서는, 아르바이트의 경우에는 전공만족도가, 직장체험의 경우에는 성별, 학년, 소속대학(계열) 등이 밀접한 관련성을 지고 있음을 확인할 수 있었다. 반면, 가족의 경제적 수준 및 계층적 지위 등은 근로경험(아르바이트 및 직장체험)과 별다른 관련성을 지니지 못하고 있는 것으로 나타났다. 끝으로, 재학 중 근로경험의 진로준비 효과를 분석한 결과에서는 아르바이트 경험은 별다른 효과가 없는 것으로, 반면 직장체험은 일부분 진로준비 제고에 긍정적 효과가 있는 것으로 분석되어, 직장체험 프로그램이 노동시장 진입과정에 긍정적 기제로 활용될 수 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 청년 일반층을 대상으로 재학 중 근로경험의 노동시장 성과 검증에만 치중하였던 기존 연구들과는 달리, 본 연구는 지방대학생을 대상으로 재학 중 근로경험의 실태와 특성, 그리고 노동시장 진입과정에서의 영향을 규명하고 있다는 점에서 차별적인 성과를 거둔 것으로 판단되지만, 조사대상자의 제한으로 연구결과의 일반화에 제약을 부수하고 있음은 본 연구가 지닌 한계이자 후속연구의 과제라 평가되는 바이다.
최근 청년실업을 심화에 따른 청년실업 대책 모색과 관련하여 “재학 중 근로경험”의 효율성에 대한 정책적 관심이 제고되는 추세에 주목하여, 본 연구에서는 실업 위험이 더욱 높은 지방 대학생을 대상으로 재학 중 근로경험의 실태 및 진로준비 효과를 실증ㆍ분석하고, 분석결과를 토대로 청년실업대책 개선과 관련한 정책적 함의를 도출하고자 하였다. 재학 중 근로경험 실태를 분석한 결과에서는 지방대학생의 재학 중 근로활동 경험은 상대적으로 매우 높은 편으로 드러났고, 재학 중 근로경험은 아르바이트 활용 위주로 이루어지고 있음이 확인되었다. 반면, 정부의 적극적인 프로그램 도입 및 실행에도 불구하고 직장체험 프로그램은 근로기간 및 보수수준의 제약으로 이에 대한 활용은 미미한 것으로 나타났다. 한편, 근로경험 보유 대학생의 특성을 분석한 결과에서는, 아르바이트의 경우에는 전공만족도가, 직장체험의 경우에는 성별, 학년, 소속대학(계열) 등이 밀접한 관련성을 지고 있음을 확인할 수 있었다. 반면, 가족의 경제적 수준 및 계층적 지위 등은 근로경험(아르바이트 및 직장체험)과 별다른 관련성을 지니지 못하고 있는 것으로 나타났다. 끝으로, 재학 중 근로경험의 진로준비 효과를 분석한 결과에서는 아르바이트 경험은 별다른 효과가 없는 것으로, 반면 직장체험은 일부분 진로준비 제고에 긍정적 효과가 있는 것으로 분석되어, 직장체험 프로그램이 노동시장 진입과정에 긍정적 기제로 활용될 수 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 청년 일반층을 대상으로 재학 중 근로경험의 노동시장 성과 검증에만 치중하였던 기존 연구들과는 달리, 본 연구는 지방대학생을 대상으로 재학 중 근로경험의 실태와 특성, 그리고 노동시장 진입과정에서의 영향을 규명하고 있다는 점에서 차별적인 성과를 거둔 것으로 판단되지만, 조사대상자의 제한으로 연구결과의 일반화에 제약을 부수하고 있음은 본 연구가 지닌 한계이자 후속연구의 과제라 평가되는 바이다.
After economic crisis and labor market restructuring, youth unemploy ment has been a critical problem in Korean Society. Despite of government's active intervention, youth unemployment rate has been increasing. Recently government especially devote efforts to decrease the mismatch between labor mark...
After economic crisis and labor market restructuring, youth unemploy ment has been a critical problem in Korean Society. Despite of government's active intervention, youth unemployment rate has been increasing. Recently government especially devote efforts to decrease the mismatch between labor market and university education by increasing youth work experiemce during school. But its efforts has not been evaluated to be successful. This paper examines local university students' various work experience during the university years, and analysis features of students who have work experience and its effect on the job preparation. Major findings are as follows. Firstly, this research find out that relatively local university students ten to participate more in the work activity during school. Almost their work experience are the arbeit their work experience under government program are few. Secondly, this research find out that sex, grade(years of schooling), academic field, attitude to the major education are determinants of work experience during school. Thirdly, results from this research demonstrate that experience under the government program has job preparation effects but work experience such as arbeit does not have any effects. Although the government program toward the increasing work experience during school is proved to produce positive effect in some respect, the performence of the program is very insufficient. In order to the effectiveness of the work experience, the more active interventi ons to the students' work activity process are necessary for the gove mment and university administration.
After economic crisis and labor market restructuring, youth unemploy ment has been a critical problem in Korean Society. Despite of government's active intervention, youth unemployment rate has been increasing. Recently government especially devote efforts to decrease the mismatch between labor market and university education by increasing youth work experiemce during school. But its efforts has not been evaluated to be successful. This paper examines local university students' various work experience during the university years, and analysis features of students who have work experience and its effect on the job preparation. Major findings are as follows. Firstly, this research find out that relatively local university students ten to participate more in the work activity during school. Almost their work experience are the arbeit their work experience under government program are few. Secondly, this research find out that sex, grade(years of schooling), academic field, attitude to the major education are determinants of work experience during school. Thirdly, results from this research demonstrate that experience under the government program has job preparation effects but work experience such as arbeit does not have any effects. Although the government program toward the increasing work experience during school is proved to produce positive effect in some respect, the performence of the program is very insufficient. In order to the effectiveness of the work experience, the more active interventi ons to the students' work activity process are necessary for the gove mment and university administration.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.