본 연구는 학교폭력예방프로그램의 개발과정 및 효과성 평가에 관한 연구이다. 본 프로그램은 학생뿐만 아니라 학교, 가정, 지역사회를 개입대상으로 포괄하였으며, 논리모델에 입각하여 구체적인 프로그램 내용을 개발하였다. 연구자와 실무자들의 논의를 거쳐 다섯 가지 클라이언트 체계조건이 도출되었으며, 이에 기반하여 구체적인 프로그램을 구성하고, 폭력에 대한 허용도 감소와 대처능력 증가라는 중간적 성과와 실제적인 학교폭력 경험 감소 및 학교안전감 증가라는 궁극적 성과를 설정하였다. 효과성 평가 결과, 프로그램 참여는 폭력에 대한 허용적 태도 감소에는 유의미한 영향력을 미치는 것으로 확인되었으나, 궁극적 성과에 대한 프로그램의 직접적인 영향은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 프로그램 참여의 간접적인 영향을 심층분석하기 위하여 논리모델에 따른 연구모형을 기반으로 구조방정식 모형을 활용하였다. 프로그램 효과성 경로를 분석한 결과, 프로그램 참여는 폭력에 대한 허용적 태도를 감소시키고, 이는 다시 직접적 또는 폭력에 대한 대처능력을 매개로 하여 학교폭력 감소와 학교안전감 증대에 유의미하게 작용하는 것으로 나타났다. 이러한 결과에 비추어 학교폭력예방프로그램의 보완 방안과 실천적 함의를 논의하였다.
본 연구는 학교폭력예방프로그램의 개발과정 및 효과성 평가에 관한 연구이다. 본 프로그램은 학생뿐만 아니라 학교, 가정, 지역사회를 개입대상으로 포괄하였으며, 논리모델에 입각하여 구체적인 프로그램 내용을 개발하였다. 연구자와 실무자들의 논의를 거쳐 다섯 가지 클라이언트 체계조건이 도출되었으며, 이에 기반하여 구체적인 프로그램을 구성하고, 폭력에 대한 허용도 감소와 대처능력 증가라는 중간적 성과와 실제적인 학교폭력 경험 감소 및 학교안전감 증가라는 궁극적 성과를 설정하였다. 효과성 평가 결과, 프로그램 참여는 폭력에 대한 허용적 태도 감소에는 유의미한 영향력을 미치는 것으로 확인되었으나, 궁극적 성과에 대한 프로그램의 직접적인 영향은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 프로그램 참여의 간접적인 영향을 심층분석하기 위하여 논리모델에 따른 연구모형을 기반으로 구조방정식 모형을 활용하였다. 프로그램 효과성 경로를 분석한 결과, 프로그램 참여는 폭력에 대한 허용적 태도를 감소시키고, 이는 다시 직접적 또는 폭력에 대한 대처능력을 매개로 하여 학교폭력 감소와 학교안전감 증대에 유의미하게 작용하는 것으로 나타났다. 이러한 결과에 비추어 학교폭력예방프로그램의 보완 방안과 실천적 함의를 논의하였다.
In this study, we present findings on the program development process and evaluation of a school violence prevention program. The prevention program was designed to target students, teachers, parents and community residents and utilized the above groups as participants. Based on a logic model, five ...
In this study, we present findings on the program development process and evaluation of a school violence prevention program. The prevention program was designed to target students, teachers, parents and community residents and utilized the above groups as participants. Based on a logic model, five conditions of a client system were developed and from which specific intervention activities were developed. Researchers and field workers worked together throughout the model development process. For the evaluation of the effectiveness of the program, regression analysis, a structural equation model were used. In regression an alysis, we found that the program had significant effects on decreasing the level of acceptance of violence. However, in the regression analysis, we found that participation in the program had no direct effects on the students" coping ability in regards to violence, their experiences of school violence, and sense of school safety. In order to examine pathways of indirect effects of the program on the final outcomes, we used structural equation model analysis. We found that the program indirectly decreases the experiences of school violence and increases the sense of school safety by decreasing the level of acceptance of violence and increasing the coping ability with regard to violence. Various theoretical and practical implications for social work practice, focusing on improving school violence prevention programs, were also discussed.
In this study, we present findings on the program development process and evaluation of a school violence prevention program. The prevention program was designed to target students, teachers, parents and community residents and utilized the above groups as participants. Based on a logic model, five conditions of a client system were developed and from which specific intervention activities were developed. Researchers and field workers worked together throughout the model development process. For the evaluation of the effectiveness of the program, regression analysis, a structural equation model were used. In regression an alysis, we found that the program had significant effects on decreasing the level of acceptance of violence. However, in the regression analysis, we found that participation in the program had no direct effects on the students" coping ability in regards to violence, their experiences of school violence, and sense of school safety. In order to examine pathways of indirect effects of the program on the final outcomes, we used structural equation model analysis. We found that the program indirectly decreases the experiences of school violence and increases the sense of school safety by decreasing the level of acceptance of violence and increasing the coping ability with regard to violence. Various theoretical and practical implications for social work practice, focusing on improving school violence prevention programs, were also discussed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.