사회과는 사회적 사실과 현상에 관한 지식을 발견하고 적용하는 데 필요한 사고력을 강조하는 교과이다. 그러므로 논리적 사고를 비롯하여 비판적 사고력, 창조적 사고력, 의사 결정력을 신장시킬 수 있는 교수ㆍ학습 방법을 적용하여야 한다. 사회과를 가르치는데 있어서 다양한 방식으로 가르쳐질 수 있으나, 창의성을 계발하기 위해 설계된 창의적 교수 방법은 학습자로 하여금 창의적 사고를 불러일으킬 수 있다.
교사가 그 방법을 교실 수업과 아동 개인에게 적용할 때 창의적인 교수법으로 이어지게 되고, 학습자에게는 창의성을 신장시켜 줄 수 있는 역할을 할 수 있게 된다.
따라서 본 연구에서는 사회과 수업에서 창의성을 신장시키기 위한 방안으로 창의적인 사회과 수업 모형인 문제 해결 학습 모형을 설정하였다. 이에 따라 사회과에서 적용 가능한 창의적 사고 기법을 탐색하였으며, 이를 통해 현장 교실 수업에서 창의성 신장을 위한 사회과 수업의 실제를 제안하고 있다.
사회과는 사회적 사실과 현상에 관한 지식을 발견하고 적용하는 데 필요한 사고력을 강조하는 교과이다. 그러므로 논리적 사고를 비롯하여 비판적 사고력, 창조적 사고력, 의사 결정력을 신장시킬 수 있는 교수ㆍ학습 방법을 적용하여야 한다. 사회과를 가르치는데 있어서 다양한 방식으로 가르쳐질 수 있으나, 창의성을 계발하기 위해 설계된 창의적 교수 방법은 학습자로 하여금 창의적 사고를 불러일으킬 수 있다.
교사가 그 방법을 교실 수업과 아동 개인에게 적용할 때 창의적인 교수법으로 이어지게 되고, 학습자에게는 창의성을 신장시켜 줄 수 있는 역할을 할 수 있게 된다.
따라서 본 연구에서는 사회과 수업에서 창의성을 신장시키기 위한 방안으로 창의적인 사회과 수업 모형인 문제 해결 학습 모형을 설정하였다. 이에 따라 사회과에서 적용 가능한 창의적 사고 기법을 탐색하였으며, 이를 통해 현장 교실 수업에서 창의성 신장을 위한 사회과 수업의 실제를 제안하고 있다.
The purpose of this study is to explore practice of instruction for developing a creativity in social studies instruction. in general, creativity is consist of fluency, flexibility, originality, elaboration. Social studies is a subject which emphasizes the thinking skills necessary to applies and di...
The purpose of this study is to explore practice of instruction for developing a creativity in social studies instruction. in general, creativity is consist of fluency, flexibility, originality, elaboration. Social studies is a subject which emphasizes the thinking skills necessary to applies and discovers the knowledge regarding social fact and an actual condition. thus, It begins a logical thinking, it must apply a teaching-learning method which it will be able to extend critical thinking, creative thinking, and decision-making ability. on teaching social studies, the right answer of the method sees that it is not. It teaches in the method which is various, but the originality method which planned which develops an creativity there is a possibility of bearing an creative thinking. When the teacher the method applying in classroom study and the child individual, It becomes with creative instruction method, and there is a possibility of role to extend an creativity to students. Consequently, in this study It discusses an creativity on teaching social studies in elementary, to search the creative thinking technique(six thinking hats, PㆍMㆍI) and creative problem solving it will be able to extend an creativity. It relates with this, It tried to present the practice of social studies-instruction for developing a creativity in classroom study.
The purpose of this study is to explore practice of instruction for developing a creativity in social studies instruction. in general, creativity is consist of fluency, flexibility, originality, elaboration. Social studies is a subject which emphasizes the thinking skills necessary to applies and discovers the knowledge regarding social fact and an actual condition. thus, It begins a logical thinking, it must apply a teaching-learning method which it will be able to extend critical thinking, creative thinking, and decision-making ability. on teaching social studies, the right answer of the method sees that it is not. It teaches in the method which is various, but the originality method which planned which develops an creativity there is a possibility of bearing an creative thinking. When the teacher the method applying in classroom study and the child individual, It becomes with creative instruction method, and there is a possibility of role to extend an creativity to students. Consequently, in this study It discusses an creativity on teaching social studies in elementary, to search the creative thinking technique(six thinking hats, PㆍMㆍI) and creative problem solving it will be able to extend an creativity. It relates with this, It tried to present the practice of social studies-instruction for developing a creativity in classroom study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.