[국내논문]허베이 스피리트호 기름유출사고 자원봉사자 분석 - 의사결정 요인과 봉사자의 성격을 중심으로 An Analysis on Hebei Spirit Oil Spill Volunteers: With Special Focuses on Determinants of Decision-making and Characteristics of Volunteers원문보기
본 연구는 허베이 스피리트호 기름유출사고에 따른 방제작업에 참여한 자원봉사자들의 특성(인구사회학적 특성 및 주관적 속성)과 참여 경로를 이해하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 자원봉사 의사결정 모델을 구성하고, 이 모델에 따라 ‘애타적 공동체’로의 동원과정 및 ‘애타적 공동체’ 구성원으로부터 자원봉사자로의 선별 과정에 영향을 미치는 요인을 설문조사 결과를 통해 분석하였다. 설문조사는 이메일을 확보할 수 있는 태안자원봉사 인터넷 카페 회원들과 환경단체를 통해 봉사활동을 하였던 봉사자들을 대상으로 진행되었다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다. (1)애타적 공동체의 형성에 있어 방송의 영향이 가장 큰 것으로 나타났다. 그리고 새로운 매체로서 인터넷의 영향도 중요하게 나타났다. (2)자원봉사자로 선별된 사람들의 인구사회학적 특성은 젊은층, 학생, 사무직·전문관리직 종사자, 고학력층, 미혼자 그리고 물리적ㆍ심리적 거리가 가까운 지역주민이다. (3)태도 분석에서는 환경의식이 높은 사람과 개혁지향성이 높은 사람이 자원봉사자로 선별되었음이 드러났다. (4)자원봉사자로 선별된 사람들의 주된 참여 동기로는 파괴된 생태계의 복원과 피해주민과의 고통분담이 가장 중요하게 작용하였다. (5)효능감 분석에서는 봉사 참여자들이 봉사활동에 대해 높은 수준의 만족감을 갖고 있었고, 높은 재참여 의사가 있음이 밝혀졌다.
이 연구의 성과는 태안 자원봉사자 중에서 상대적으로 자원성이 높은 집단의 참여 경로와 그들의 인구학적 특성, 주관적 속성(참여 동기와 태도) 등을 밝혀냈다는데 있다. 그리고 이를 통해 우리사회에 광범위하게 존재하는 친사회적 행동의 잠재적 기반과 사회봉사활동을 조직할 수 있는 새로운 매개체로서 인터넷이 가지고 있는 영향력을 확인할 수 있었다.
본 연구는 허베이 스피리트호 기름유출사고에 따른 방제작업에 참여한 자원봉사자들의 특성(인구사회학적 특성 및 주관적 속성)과 참여 경로를 이해하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 자원봉사 의사결정 모델을 구성하고, 이 모델에 따라 ‘애타적 공동체’로의 동원과정 및 ‘애타적 공동체’ 구성원으로부터 자원봉사자로의 선별 과정에 영향을 미치는 요인을 설문조사 결과를 통해 분석하였다. 설문조사는 이메일을 확보할 수 있는 태안자원봉사 인터넷 카페 회원들과 환경단체를 통해 봉사활동을 하였던 봉사자들을 대상으로 진행되었다.
연구결과를 요약하면 다음과 같다. (1)애타적 공동체의 형성에 있어 방송의 영향이 가장 큰 것으로 나타났다. 그리고 새로운 매체로서 인터넷의 영향도 중요하게 나타났다. (2)자원봉사자로 선별된 사람들의 인구사회학적 특성은 젊은층, 학생, 사무직·전문관리직 종사자, 고학력층, 미혼자 그리고 물리적ㆍ심리적 거리가 가까운 지역주민이다. (3)태도 분석에서는 환경의식이 높은 사람과 개혁지향성이 높은 사람이 자원봉사자로 선별되었음이 드러났다. (4)자원봉사자로 선별된 사람들의 주된 참여 동기로는 파괴된 생태계의 복원과 피해주민과의 고통분담이 가장 중요하게 작용하였다. (5)효능감 분석에서는 봉사 참여자들이 봉사활동에 대해 높은 수준의 만족감을 갖고 있었고, 높은 재참여 의사가 있음이 밝혀졌다.
이 연구의 성과는 태안 자원봉사자 중에서 상대적으로 자원성이 높은 집단의 참여 경로와 그들의 인구학적 특성, 주관적 속성(참여 동기와 태도) 등을 밝혀냈다는데 있다. 그리고 이를 통해 우리사회에 광범위하게 존재하는 친사회적 행동의 잠재적 기반과 사회봉사활동을 조직할 수 있는 새로운 매개체로서 인터넷이 가지고 있는 영향력을 확인할 수 있었다.
This paper aims to ascertain the demographic and social characteristics and subjective attributes(motives and attitudes) of volunteers who have participated in cleanup activities undertaken in polluted seashore after Hebei Spirit oil spill incident and to explore the factors affecting their decision...
This paper aims to ascertain the demographic and social characteristics and subjective attributes(motives and attitudes) of volunteers who have participated in cleanup activities undertaken in polluted seashore after Hebei Spirit oil spill incident and to explore the factors affecting their decision-making processes of volunteering. For these purposes, a model comprising two analytically distinguishable processes(mobilization peoples into ‘altruistic community’ and making some members of that community take actions) was made and the factors affecting decision-making processes, characteristics and attributes of volunteers were examined through survey data analyses. The subjects of survey were volunteers who were recruited by internet cafes and environmental movement organizations. Two internet cafes and two environmental movement organizations provided researchers with e-mail addresses of volunteers. The results can be summarized as below. Firstly, broadcasting, among various media, has played the most important role in building altruistic community and making some members of that community take actions. Internet, one of new media, has been the second most influential media. Secondly, demographic and social characteristics of volunteers are found to be young age, university students, clerical and professional or managerial jobs, higher education and unmarried status. Geographical and psychological distance also has had important effects on dividing members of altruistic community into participants and bystanders. Thirdly, the greater part of volunteers showed great concerns in current environmental issues and supported reformative social agendas. Fourthly, the most important motive of the majority of volunteers for participating in cleanup activities was ‘for restoration of deteriorated ecosystem’ and the next to the most important was ‘for sharing sufferings with the damaged’. Fifthly, the absolute majority of volunteers have strong senses of efficacy; they expressed high degree of satisfaction with the results of their works and their strong willings to participate again in similar volunteer works. The broad-based potentiality of pro-social behavior and internet media’s great effects on people’s responses to social issues are ascertained. The results of this study need to be interpreted with cautiousness, for the respondents of the survey have been restricted to a special sector of whole cleanup volunteers, the highest group in voluntariness. The factors affecting decision making process of volunteering, demographic and social characteristics and subjective attributes(motives and attitudes) of volunteers are safely applicable to highly voluntary volunteers, but not to mobilized or semimobilized ones.
This paper aims to ascertain the demographic and social characteristics and subjective attributes(motives and attitudes) of volunteers who have participated in cleanup activities undertaken in polluted seashore after Hebei Spirit oil spill incident and to explore the factors affecting their decision-making processes of volunteering. For these purposes, a model comprising two analytically distinguishable processes(mobilization peoples into ‘altruistic community’ and making some members of that community take actions) was made and the factors affecting decision-making processes, characteristics and attributes of volunteers were examined through survey data analyses. The subjects of survey were volunteers who were recruited by internet cafes and environmental movement organizations. Two internet cafes and two environmental movement organizations provided researchers with e-mail addresses of volunteers. The results can be summarized as below. Firstly, broadcasting, among various media, has played the most important role in building altruistic community and making some members of that community take actions. Internet, one of new media, has been the second most influential media. Secondly, demographic and social characteristics of volunteers are found to be young age, university students, clerical and professional or managerial jobs, higher education and unmarried status. Geographical and psychological distance also has had important effects on dividing members of altruistic community into participants and bystanders. Thirdly, the greater part of volunteers showed great concerns in current environmental issues and supported reformative social agendas. Fourthly, the most important motive of the majority of volunteers for participating in cleanup activities was ‘for restoration of deteriorated ecosystem’ and the next to the most important was ‘for sharing sufferings with the damaged’. Fifthly, the absolute majority of volunteers have strong senses of efficacy; they expressed high degree of satisfaction with the results of their works and their strong willings to participate again in similar volunteer works. The broad-based potentiality of pro-social behavior and internet media’s great effects on people’s responses to social issues are ascertained. The results of this study need to be interpreted with cautiousness, for the respondents of the survey have been restricted to a special sector of whole cleanup volunteers, the highest group in voluntariness. The factors affecting decision making process of volunteering, demographic and social characteristics and subjective attributes(motives and attitudes) of volunteers are safely applicable to highly voluntary volunteers, but not to mobilized or semimobilized ones.
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