이 연구의 목적은 대학생의 인권인식에 영향을 미치는 요인을 도출하여 인권태도의 형성에 어떠한 영향을 미치고 있는가를 분석하기 위한 것이었다. 설문분석을 위하여 표집된 인원은 1,945명이었다. 먼저 인권인식의 하위요인을 도출하기 위하여 요인분석이 실시되었다. 요인분석 결과에 따르면 5개의 하위요인이 나타났는데, 인권교육의 중요성 인식, 인권보호의 인지, 인권침해의 지각, 참여활동, 전공연계성 인식으로 구분되었다. 이와 같은 요인분석의 결과와 함께 대학생들의 인구통계학적 변수를 투입한 회귀분석을 실시하였다. 분석결과에 따르면 인구통계학적인 요인에서 성별에 의한 요인이 인권태도의 형성에서 통계적으로 중요한 역할을 수행하고 있는 것으로 나타났다. 특히, 여학생들의 경우에 인권과 관련된 문제에 대하여 남학생들보다 더 수용적인 태도를 보임으로써 인권태도에 대한 점수가 높아진 것으로 해석되었다. 또한 남학생 및 여학생의 인권태도 형성에서 공통적으로 영향을 미치고 있는 요인은 인권교육의 중요성, 인권보호의 인지, 참여활동인 것으로 나타났다. 그러나 남학생의 경우에는 학년이 낮을수록 인권태도의 점수가 올라가고 있었다. 전공계열별 인권태도의 수준에 대한 분석결과에 따르면 자연계열 및 공학계열의 인권태도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 인권과 직업적 연계성에 대한 인식이 제대로 이루어지고 있지 않음을 의미하는 것이다. 또한 이 연구의 결과를 통하여 앞으로 대학생을 위한 인권교육을 준비할 때에는 전공영역과 인권에 대한 관련성을 인식할 수 있도록 차별화된 교육내용이 개발될 필요가 있음을 알 수 있었다.
이 연구의 목적은 대학생의 인권인식에 영향을 미치는 요인을 도출하여 인권태도의 형성에 어떠한 영향을 미치고 있는가를 분석하기 위한 것이었다. 설문분석을 위하여 표집된 인원은 1,945명이었다. 먼저 인권인식의 하위요인을 도출하기 위하여 요인분석이 실시되었다. 요인분석 결과에 따르면 5개의 하위요인이 나타났는데, 인권교육의 중요성 인식, 인권보호의 인지, 인권침해의 지각, 참여활동, 전공연계성 인식으로 구분되었다. 이와 같은 요인분석의 결과와 함께 대학생들의 인구통계학적 변수를 투입한 회귀분석을 실시하였다. 분석결과에 따르면 인구통계학적인 요인에서 성별에 의한 요인이 인권태도의 형성에서 통계적으로 중요한 역할을 수행하고 있는 것으로 나타났다. 특히, 여학생들의 경우에 인권과 관련된 문제에 대하여 남학생들보다 더 수용적인 태도를 보임으로써 인권태도에 대한 점수가 높아진 것으로 해석되었다. 또한 남학생 및 여학생의 인권태도 형성에서 공통적으로 영향을 미치고 있는 요인은 인권교육의 중요성, 인권보호의 인지, 참여활동인 것으로 나타났다. 그러나 남학생의 경우에는 학년이 낮을수록 인권태도의 점수가 올라가고 있었다. 전공계열별 인권태도의 수준에 대한 분석결과에 따르면 자연계열 및 공학계열의 인권태도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 인권과 직업적 연계성에 대한 인식이 제대로 이루어지고 있지 않음을 의미하는 것이다. 또한 이 연구의 결과를 통하여 앞으로 대학생을 위한 인권교육을 준비할 때에는 전공영역과 인권에 대한 관련성을 인식할 수 있도록 차별화된 교육내용이 개발될 필요가 있음을 알 수 있었다.
The purposes of this study were to identify the factors of college students" perception on human right and their impacts on the attitude of human right. To achieve the purposes 1,945 college students were sampled from university. Then, the factor analysis was applied to identify the factors. The res...
The purposes of this study were to identify the factors of college students" perception on human right and their impacts on the attitude of human right. To achieve the purposes 1,945 college students were sampled from university. Then, the factor analysis was applied to identify the factors. The result of the factor analysis revealed five categories: 1) importance of education for human right, 2) levels of perception of protection of human right, 3) levels of perception of violation of human right, 4) participation into social activities, and 5) relationship of students" major field. With the result of identified five factors, the regression analysis was conducted with two major variables: The first variable was related to the demographic information such as gender, CPA, age, and grade levels. The second variable was the identified five factors from the factor analysis. The result revealed that female students were more acceptable toward attitude" of human right than male students did. Additionally, there were different patterns of impacting on the attitude of human right between genders. The common factors influencing on the attitude across both genders were imprtance of education for human right, levels of perception of protection of human right, levels of perception of violation of human right, and participation into social activities. However, particularly for the male students, grade levels showed significant impacts on the attitude of human right. The lower of grade levels had greater impact on increasing the attitude of human right. Indeed, from the analysis of among major fields, the students in engineering showed significantly lower levels of attitude on human right.
The purposes of this study were to identify the factors of college students" perception on human right and their impacts on the attitude of human right. To achieve the purposes 1,945 college students were sampled from university. Then, the factor analysis was applied to identify the factors. The result of the factor analysis revealed five categories: 1) importance of education for human right, 2) levels of perception of protection of human right, 3) levels of perception of violation of human right, 4) participation into social activities, and 5) relationship of students" major field. With the result of identified five factors, the regression analysis was conducted with two major variables: The first variable was related to the demographic information such as gender, CPA, age, and grade levels. The second variable was the identified five factors from the factor analysis. The result revealed that female students were more acceptable toward attitude" of human right than male students did. Additionally, there were different patterns of impacting on the attitude of human right between genders. The common factors influencing on the attitude across both genders were imprtance of education for human right, levels of perception of protection of human right, levels of perception of violation of human right, and participation into social activities. However, particularly for the male students, grade levels showed significant impacts on the attitude of human right. The lower of grade levels had greater impact on increasing the attitude of human right. Indeed, from the analysis of among major fields, the students in engineering showed significantly lower levels of attitude on human right.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.