본 연구의 목적은 메타(Meta)분석법을 활용하여 보육교사의 직무만족에 영향을 미치는 변인을 일반화하여, 향후 보육인력 및 보육의 질과 관련된 정책을 수립하는데 기초자료를 제시하는 것이다. 본 연구는 보육교사의 직무만족도와 관련된 1996년부터 2003년까지 발행된 30편의 연구물을 연구대상으로 선정하였으며, 총 927개의 효과크기를 분석하였다. 연구결과를 살펴보면 먼저 본 연구의 분석대상 논문에서 선정한 직무만족도 관련 변인들은 직무만족도 전체에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 직무자체, 보상, 근무환경, 전문성 신장 등의 하위요인에 보다 많은 영향을 미치는 반면에 사회적 인정, 신분보장, 인간관계 등의 하위요인에는 보다 적은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째로 직무만족도 관련변인에 따른 직무만족도의 평균효과크기는 0.222로 나타났고, 직무만족도 관련변인군 중에서 시설유형 및 규모의 효과크기가 0.263으로 가장 높게 나타났고, 근무환경 0.228, 교사관련변인 0.209, 수업환경변인 0.199 순으로 나타났다. 그리고 전체 변인중에서 보육교사의 직무만족도에 영향을 많이 미치는 변인은 출산휴가유무, 시설유형, 초과근무빈도, 학급수 등으로 나타났고, 지역, 학력, 결혼여부 등은 적게 영향을 미치는 변인으로 나타났다.
본 연구의 목적은 메타(Meta)분석법을 활용하여 보육교사의 직무만족에 영향을 미치는 변인을 일반화하여, 향후 보육인력 및 보육의 질과 관련된 정책을 수립하는데 기초자료를 제시하는 것이다. 본 연구는 보육교사의 직무만족도와 관련된 1996년부터 2003년까지 발행된 30편의 연구물을 연구대상으로 선정하였으며, 총 927개의 효과크기를 분석하였다. 연구결과를 살펴보면 먼저 본 연구의 분석대상 논문에서 선정한 직무만족도 관련 변인들은 직무만족도 전체에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났고, 직무자체, 보상, 근무환경, 전문성 신장 등의 하위요인에 보다 많은 영향을 미치는 반면에 사회적 인정, 신분보장, 인간관계 등의 하위요인에는 보다 적은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 두 번째로 직무만족도 관련변인에 따른 직무만족도의 평균효과크기는 0.222로 나타났고, 직무만족도 관련변인군 중에서 시설유형 및 규모의 효과크기가 0.263으로 가장 높게 나타났고, 근무환경 0.228, 교사관련변인 0.209, 수업환경변인 0.199 순으로 나타났다. 그리고 전체 변인중에서 보육교사의 직무만족도에 영향을 많이 미치는 변인은 출산휴가유무, 시설유형, 초과근무빈도, 학급수 등으로 나타났고, 지역, 학력, 결혼여부 등은 적게 영향을 미치는 변인으로 나타났다.
This study, with meta-analytic method, aims to reveal the effect size of the variables related to day care center teacher's job satisfactions and to show the influence of these variables on the satisfactions. In this study, 30 research results(dissertation thesis 30) were sampled and 927 effect size...
This study, with meta-analytic method, aims to reveal the effect size of the variables related to day care center teacher's job satisfactions and to show the influence of these variables on the satisfactions. In this study, 30 research results(dissertation thesis 30) were sampled and 927 effect sizes were included for meta-analysis. This is a summary of the results. First, the mean effect size of job satisfaction is 0.300. In the subordinate variables consisting of teacher's job satisfaction, the effect size of teaching jobs, compensation and work condition are relatively big. But the effect size of social recognition, identity guarantee, human relationship are relatively small. Second, the type of institution effect size of job satisfaction is relatively big. But the instruction environment effect size of job satisfaction is relatively small.
This study, with meta-analytic method, aims to reveal the effect size of the variables related to day care center teacher's job satisfactions and to show the influence of these variables on the satisfactions. In this study, 30 research results(dissertation thesis 30) were sampled and 927 effect sizes were included for meta-analysis. This is a summary of the results. First, the mean effect size of job satisfaction is 0.300. In the subordinate variables consisting of teacher's job satisfaction, the effect size of teaching jobs, compensation and work condition are relatively big. But the effect size of social recognition, identity guarantee, human relationship are relatively small. Second, the type of institution effect size of job satisfaction is relatively big. But the instruction environment effect size of job satisfaction is relatively small.
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