본 연구는 예비보육교사들의 성격유형과 자아효능감의 특성을 살펴보고, 이들의 관계를 알아봄으로써, 예비보육교사의 내면적인 심리적 특성에 대한 이해와 함께 보육교사 양성 교육과정 및 현직교육 방향에 대한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 이를 위하여 부산 P 대학 부설 보육교사교육원 보육교사양성교육과정 교육생 225명을 대상으로 MBTI 성격유 형 검사와 자아효능감 검사가 실시되었다.
연구의 결과를 살펴보면, 첫째 보육교사의 성격특성은 16가지 유형 중 ISTJ(20.9%)유형 이 가장 많은 분포를 차지했으며, 성격특성 선호지표별 분포는 내향성(50.7%), 감각형(88.4%), 사고형(61.8%), 판단형(60.9%)이 높았으며, 기능유형분포는 ST(54.7%) > SF(33.3%) > NT (7.1%) > NF(4.9%), 기질유형은 SJ(56.0%) > SP(32.0%) > NT(7.1%) > NF(4.9%) 순으로 나타났다. 둘째, 예비보육교사의 자아효능감은 보통이상의 수준으로 나타났으며, 하위변인중 자기조절 효능감이 가장 높았다. 셋째, 선호지표에 따른 자아효능감 차이는 외향형이 내향형보다, 사고형이 감정형보다, 판단형이 인식형보다 유의하게 높았으며, 기능유형에 따른 자아효능감의 차이는 사후검증에서 각 기능집단별 유의한 차이는 나타나지 않았다. 그리고 기질유형에 따른 자아효능감의 차이는 유의했으며, 특히 사후검증 결과 감각판단형(SJ)이 감각인식형(SP)보다 유의하게 효능감이 높은 것으로 나타났다.
각각의 연구결과에 대한 시사점이 논의되었다.
본 연구는 예비보육교사들의 성격유형과 자아효능감의 특성을 살펴보고, 이들의 관계를 알아봄으로써, 예비보육교사의 내면적인 심리적 특성에 대한 이해와 함께 보육교사 양성 교육과정 및 현직교육 방향에 대한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 이를 위하여 부산 P 대학 부설 보육교사교육원 보육교사양성교육과정 교육생 225명을 대상으로 MBTI 성격유 형 검사와 자아효능감 검사가 실시되었다.
연구의 결과를 살펴보면, 첫째 보육교사의 성격특성은 16가지 유형 중 ISTJ(20.9%)유형 이 가장 많은 분포를 차지했으며, 성격특성 선호지표별 분포는 내향성(50.7%), 감각형(88.4%), 사고형(61.8%), 판단형(60.9%)이 높았으며, 기능유형분포는 ST(54.7%) > SF(33.3%) > NT (7.1%) > NF(4.9%), 기질유형은 SJ(56.0%) > SP(32.0%) > NT(7.1%) > NF(4.9%) 순으로 나타났다. 둘째, 예비보육교사의 자아효능감은 보통이상의 수준으로 나타났으며, 하위변인중 자기조절 효능감이 가장 높았다. 셋째, 선호지표에 따른 자아효능감 차이는 외향형이 내향형보다, 사고형이 감정형보다, 판단형이 인식형보다 유의하게 높았으며, 기능유형에 따른 자아효능감의 차이는 사후검증에서 각 기능집단별 유의한 차이는 나타나지 않았다. 그리고 기질유형에 따른 자아효능감의 차이는 유의했으며, 특히 사후검증 결과 감각판단형(SJ)이 감각인식형(SP)보다 유의하게 효능감이 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate preservice teachers" personality types and self-efficacy. Instruments were the Korean version of MBTI Form G and the self-effcacy scale. In this study, 225 preservice teachers in P Child Educare Teachers" Training Institute were participated. The result o...
The purpose of this study was to investigate preservice teachers" personality types and self-efficacy. Instruments were the Korean version of MBTI Form G and the self-effcacy scale. In this study, 225 preservice teachers in P Child Educare Teachers" Training Institute were participated. The result of this study can be summarized as follows: First, the preservice teachers displayed a preponderance I, S, T, J characteristics of personality types. And the frequency of ST was the highest among the functional personality types, while the frequency of SJ was the highest among the temperamental personality types. Second, the preservice teachers" self-efficacy was higher than usual. Third, there were significant relation between personality types and self-efficacy, preservice teachers in particular, who were categorized as E, T, and J on the personality types. And SJ were higher than SP on the temperamental personality types.
The purpose of this study was to investigate preservice teachers" personality types and self-efficacy. Instruments were the Korean version of MBTI Form G and the self-effcacy scale. In this study, 225 preservice teachers in P Child Educare Teachers" Training Institute were participated. The result of this study can be summarized as follows: First, the preservice teachers displayed a preponderance I, S, T, J characteristics of personality types. And the frequency of ST was the highest among the functional personality types, while the frequency of SJ was the highest among the temperamental personality types. Second, the preservice teachers" self-efficacy was higher than usual. Third, there were significant relation between personality types and self-efficacy, preservice teachers in particular, who were categorized as E, T, and J on the personality types. And SJ were higher than SP on the temperamental personality types.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.