이 연구는 문자언어와 사고력의 영향 관계를 검토하면서 국어과 교육에의 시사점과 교육방향에 관해 논의하면서 출발하여, 독서의 사회문화적 의의와 교육적 기능에 대해 살펴보았다. 국어과 교육에서 이루어지는 읽기 수업과 이른바 독서교육이 목적과 방법 면에서 다르지 않다는 것을 확인하고, 또 진정한 의미의 독서교육이 되기 위해서는 교과서에 수록된 연습용 독서 지도만이 아니라 실제로 출판된 책을 대상으로 하는 실질적인 독서 활동이 이루어 져야 함을 지적하였다. 그리고 바로 이런 측면에서 소위 말하는 학습독서, 즉 다른 내용교과에서 이루어지는 교과독서와 만나게 된다. 해당분야의 학문적 지식과 밀접한 관련이 있는 내용교과의 현재 당면 과제는 교과서를 통한 해당분야의 지식의 전수만이 아니라, 구성주의 학습관에 입각하여 학습자 스스로 지식을 재구성하는 사고 활동에 초점을 두는 방향으로 변화하고 있기 때문이다. 그래서 교과서에 수록된 한정된 분량의 지식은 수업에서 그 효과를 발휘하기 어려우며, 좀 더 다양하고 풍부한 정보의 제공이 필수적인데, 바로 이 문제점을 해결할 방법을 독서에서 찾고있다. 따라서 국어과 교육의 독서교육에서는 그러한 교육적 상황에 주목하고, 교과독서라는 용어로 국어과 교육의 독서교육과 다른 내용교과의 독서를 포괄하는 광범위한 범교과적 독서교육의 분야를 연구하고자 한다. 그리고 그 중심에 학습자의 사고력, 즉 내용적 문식성의 계발이라는 핵심 과제를 두고, 진정한 의미의 사회 참여 행위로서 지식의 소비와 생산 활동으로서 독서를 지도하고자 한다. 이는 궁극적으로 범교과적 독서가 효과적으로 지도될 수 있는 가장 효용성이 높은 분야의 발견이자, 교과 연계와 통합의 구심점이 될 것으로 기대된다. 앞으로 범교과적 차원에서 다른 교과와 연계한 독서 프로그램의 개발이 매우절실한과제로판단된다.
이 연구는 문자언어와 사고력의 영향 관계를 검토하면서 국어과 교육에의 시사점과 교육방향에 관해 논의하면서 출발하여, 독서의 사회문화적 의의와 교육적 기능에 대해 살펴보았다. 국어과 교육에서 이루어지는 읽기 수업과 이른바 독서교육이 목적과 방법 면에서 다르지 않다는 것을 확인하고, 또 진정한 의미의 독서교육이 되기 위해서는 교과서에 수록된 연습용 독서 지도만이 아니라 실제로 출판된 책을 대상으로 하는 실질적인 독서 활동이 이루어 져야 함을 지적하였다. 그리고 바로 이런 측면에서 소위 말하는 학습독서, 즉 다른 내용교과에서 이루어지는 교과독서와 만나게 된다. 해당분야의 학문적 지식과 밀접한 관련이 있는 내용교과의 현재 당면 과제는 교과서를 통한 해당분야의 지식의 전수만이 아니라, 구성주의 학습관에 입각하여 학습자 스스로 지식을 재구성하는 사고 활동에 초점을 두는 방향으로 변화하고 있기 때문이다. 그래서 교과서에 수록된 한정된 분량의 지식은 수업에서 그 효과를 발휘하기 어려우며, 좀 더 다양하고 풍부한 정보의 제공이 필수적인데, 바로 이 문제점을 해결할 방법을 독서에서 찾고있다. 따라서 국어과 교육의 독서교육에서는 그러한 교육적 상황에 주목하고, 교과독서라는 용어로 국어과 교육의 독서교육과 다른 내용교과의 독서를 포괄하는 광범위한 범교과적 독서교육의 분야를 연구하고자 한다. 그리고 그 중심에 학습자의 사고력, 즉 내용적 문식성의 계발이라는 핵심 과제를 두고, 진정한 의미의 사회 참여 행위로서 지식의 소비와 생산 활동으로서 독서를 지도하고자 한다. 이는 궁극적으로 범교과적 독서가 효과적으로 지도될 수 있는 가장 효용성이 높은 분야의 발견이자, 교과 연계와 통합의 구심점이 될 것으로 기대된다. 앞으로 범교과적 차원에서 다른 교과와 연계한 독서 프로그램의 개발이 매우절실한과제로판단된다.
This paper aims to review content area reading’s characteristics and function. Language teaching has an effect on many content subjects from elementary school to college. Especially since korean language teaching focused on developing communicative competence in 5th curriculum period, it’s wide rang...
This paper aims to review content area reading’s characteristics and function. Language teaching has an effect on many content subjects from elementary school to college. Especially since korean language teaching focused on developing communicative competence in 5th curriculum period, it’s wide range functions and relationships on other subjects, like social and science subject, were begin to reinforce. Then, it’s cross-curriculum characteristics was taken notice of other disciplines. And at that time korean education researchers did not avoid to meet another dilemma. They had to prescribe it’s original domain, on the other hand, to use other contents area materials widely, maintaining close relationships with other contents disciplines. Now korean lessons are to guide & elaborate their students’thinking way, instead of teaching directly knowledge for their students’study. So it doesn’t matter what subjects are used in lessons. Because of constructivism’s knowledge viewpoint, content area teaching is ahead to develop their students’thinking process, not focusing on their own content knowledge. It is called ‘content literacy’. At that point, korean reading lessons and content area reading finally meet together, and have one goal, to develop their students’literacy. Therefore it need to start cooperative research on constructing reading program for content literacy, and ask more institutional supports.
This paper aims to review content area reading’s characteristics and function. Language teaching has an effect on many content subjects from elementary school to college. Especially since korean language teaching focused on developing communicative competence in 5th curriculum period, it’s wide range functions and relationships on other subjects, like social and science subject, were begin to reinforce. Then, it’s cross-curriculum characteristics was taken notice of other disciplines. And at that time korean education researchers did not avoid to meet another dilemma. They had to prescribe it’s original domain, on the other hand, to use other contents area materials widely, maintaining close relationships with other contents disciplines. Now korean lessons are to guide & elaborate their students’thinking way, instead of teaching directly knowledge for their students’study. So it doesn’t matter what subjects are used in lessons. Because of constructivism’s knowledge viewpoint, content area teaching is ahead to develop their students’thinking process, not focusing on their own content knowledge. It is called ‘content literacy’. At that point, korean reading lessons and content area reading finally meet together, and have one goal, to develop their students’literacy. Therefore it need to start cooperative research on constructing reading program for content literacy, and ask more institutional supports.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.