이 연구는 독서연구와 독서정책 및 독서실천 사이의 상호성을 진단하고, 현 단계에서 추구할 독서정책의 방향을 제안하기 위한 연구이다. 이들 세 요소 간의 경로를 기준으로, 연구와 정책과 실천이 보여주는 우리나라 독서전략의 상호성을 다음 여섯 가지 국면으로 유형화하였다.
1) 연구가 정책을 지향하여 마침내 실천에 작용하게 되는 유형(연구-정책-실천의 경로)
2) 정책이 연구를 요청하고 그 결과로 실천을 추동하는 유형(정책-연구-실천의 경로)
3) 실천이 연구를 불러오고 그 결과로 정책을 만들게 하는 유형(실천-연구-정책의 경로)
4) 정책이 바로 실천으로 이어지고, 그것의 합리성을 연구하는 유형(정책-실천-연구의 경로)
5) 실천이 바로 정책화되고 그것의 합리성을 연구하는 유형(실천-정책-연구의 경로)
6) 연구와 실천의 대표적 사례를 정책으로 수용 정립하는 유형(연구-실천-정책의 경로)
독서정책과 관련해서 현 단계 독서연구의 문제를 진단해 보면 다음과 같다.
첫째, 독서교육연구와 독서연구의 고유·공유·교섭 부분을 명료하게 설정 구축해가야 한다.
둘째, 인지심리학 중심으로 편중된 독서연구를 더 넓혀 독서의 연구영역이 다양해야 한다.
셋째, 독서연구 영역에서 정책 연구 인식이 미흡하여, 연구가 실천을 추동하지 못한다.
따라서 현 단계 독서연구의 방향은 다음과 같은 지향을 가져야 한다.
첫째, 기존의 텍스트 연구를 화석화된 연구로 남겨 두지 말고, 독서연구의 영역으로 끌어들여 오늘의 생활문화의 지형에 맞게 재가공하고 재개념화하는 방향으로 노력해야 한다.
둘째, 우리 독서연구가 이룩한 심리학적 전통과 깊이에 상응하는 독서연구의 철학적 사회학적 깊이를 개발하고 독서연구의 학제성과 실천성을 높여야 한다.
셋째, 독서 실천의 공간을 학교 중심을 넘어서 확장하는 문제를 해결하는 데 노력해야 한다. 노인, 직업, 병원, 영재, 군사, 카운슬링, 학습, 여가, 재활, 기업, 경영 등의 영역으로 독서의 사회·문화적 인프라를 구축하는 것이 독서정책의 중요한 과업이 될 것이다.
넷째, 독서현상이 미디어 현상과 다양하게 다층위(多層位)로 네트워킹되어야 한다. 독서는 사회 문화 인프라의 하나임을 인식하고, 국가가 책임 있게 독서 문화를 구현하려는 의지를 가져야 한다. 현재 서평 현상의 침체를 극복해야 한다. 서평 문화를 메타 인지 또는 메타 소통할 수 있도록 해야 한다.
이 연구는 독서연구와 독서정책 및 독서실천 사이의 상호성을 진단하고, 현 단계에서 추구할 독서정책의 방향을 제안하기 위한 연구이다. 이들 세 요소 간의 경로를 기준으로, 연구와 정책과 실천이 보여주는 우리나라 독서전략의 상호성을 다음 여섯 가지 국면으로 유형화하였다.
1) 연구가 정책을 지향하여 마침내 실천에 작용하게 되는 유형(연구-정책-실천의 경로)
2) 정책이 연구를 요청하고 그 결과로 실천을 추동하는 유형(정책-연구-실천의 경로)
3) 실천이 연구를 불러오고 그 결과로 정책을 만들게 하는 유형(실천-연구-정책의 경로)
4) 정책이 바로 실천으로 이어지고, 그것의 합리성을 연구하는 유형(정책-실천-연구의 경로)
5) 실천이 바로 정책화되고 그것의 합리성을 연구하는 유형(실천-정책-연구의 경로)
6) 연구와 실천의 대표적 사례를 정책으로 수용 정립하는 유형(연구-실천-정책의 경로)
독서정책과 관련해서 현 단계 독서연구의 문제를 진단해 보면 다음과 같다.
첫째, 독서교육연구와 독서연구의 고유·공유·교섭 부분을 명료하게 설정 구축해가야 한다.
둘째, 인지심리학 중심으로 편중된 독서연구를 더 넓혀 독서의 연구영역이 다양해야 한다.
셋째, 독서연구 영역에서 정책 연구 인식이 미흡하여, 연구가 실천을 추동하지 못한다.
따라서 현 단계 독서연구의 방향은 다음과 같은 지향을 가져야 한다.
첫째, 기존의 텍스트 연구를 화석화된 연구로 남겨 두지 말고, 독서연구의 영역으로 끌어들여 오늘의 생활문화의 지형에 맞게 재가공하고 재개념화하는 방향으로 노력해야 한다.
둘째, 우리 독서연구가 이룩한 심리학적 전통과 깊이에 상응하는 독서연구의 철학적 사회학적 깊이를 개발하고 독서연구의 학제성과 실천성을 높여야 한다.
셋째, 독서 실천의 공간을 학교 중심을 넘어서 확장하는 문제를 해결하는 데 노력해야 한다. 노인, 직업, 병원, 영재, 군사, 카운슬링, 학습, 여가, 재활, 기업, 경영 등의 영역으로 독서의 사회·문화적 인프라를 구축하는 것이 독서정책의 중요한 과업이 될 것이다.
넷째, 독서현상이 미디어 현상과 다양하게 다층위(多層位)로 네트워킹되어야 한다. 독서는 사회 문화 인프라의 하나임을 인식하고, 국가가 책임 있게 독서 문화를 구현하려는 의지를 가져야 한다. 현재 서평 현상의 침체를 극복해야 한다. 서평 문화를 메타 인지 또는 메타 소통할 수 있도록 해야 한다.
This study is intended to examine mutuality of reading research, reading policy and reading practice, and to suggest a direction of reading policy to be pursued in the present stage. Based on the process of these factors, mutuality of Korean reading strategies indicated in the research, policies and...
This study is intended to examine mutuality of reading research, reading policy and reading practice, and to suggest a direction of reading policy to be pursued in the present stage. Based on the process of these factors, mutuality of Korean reading strategies indicated in the research, policies and practice were classified into the following six aspects. 1) The type that the research is finally applied to the practice by aiming at the policy (Process of research-policy-practice) 2) The type that the policy requests the research and results in the practice (Process of policy-research-practice) 3) The type that the practice calls the research and makes the policy as the result (Process of practice-research-policy) 4) The type that the policy is directly connected to the practice, and its rationality is researched (Process of policy-practice-research) 5) The type that the practice is directly followed into the policy and its rationality is researched (Process of practice-policy-research) 6) The type that the representative case of research and practice is accepted and established as the policy (Process of research-practice-policy) In relation to the reading policy, the problems of reading research in the present stage are analyzed as follows. Firstly, a peculiar part, joint part and intersected part of reading research and reading education research must be clearly established and organized. Secondly, there must be the variety of reading research areas by overcoming the cognitive psychology-focused reading research. Thirdly, because of insufficient recognition on the policy research in the reading research area, the research doesn’t introduce the practice. Accordingly, the direction of reading research in the present stage must have the following intentions. Firstly, the existing test research must not be left as a fossilized research, and it must be reprocessed and reconceptualized according to today’s living culture by connecting to the reading research area. Secondly, philosophical and sociological depth of reading research which corresponds to the psychological tradition and depth achieved by our reading research, must be developed. Also, interdisciplinarity and practicability of reading research must be improved. Thirdly, the space of reading practice must be extended from the school. The reading’s social and cultural infra must be built up to the areas of the aged, occupation, hospital, genius, soldier, counseling, learning, leisure, rehabilitation, enterprise and management, as a challenge of reading policy. Fourthly, the reading situation must be variously networked into a media surroundings. The central government must have the intention to implement the reading on its responsibility, with the recognition that nation-wide reading activity is a kind of the social and cultural infra. A depression of current activities of book review must be overcome. With the book review culture, nation-wide reading activity could establish the successful intellectual society. The book review culture build up through the metacognition or meta-communication about reading phenomena.
This study is intended to examine mutuality of reading research, reading policy and reading practice, and to suggest a direction of reading policy to be pursued in the present stage. Based on the process of these factors, mutuality of Korean reading strategies indicated in the research, policies and practice were classified into the following six aspects. 1) The type that the research is finally applied to the practice by aiming at the policy (Process of research-policy-practice) 2) The type that the policy requests the research and results in the practice (Process of policy-research-practice) 3) The type that the practice calls the research and makes the policy as the result (Process of practice-research-policy) 4) The type that the policy is directly connected to the practice, and its rationality is researched (Process of policy-practice-research) 5) The type that the practice is directly followed into the policy and its rationality is researched (Process of practice-policy-research) 6) The type that the representative case of research and practice is accepted and established as the policy (Process of research-practice-policy) In relation to the reading policy, the problems of reading research in the present stage are analyzed as follows. Firstly, a peculiar part, joint part and intersected part of reading research and reading education research must be clearly established and organized. Secondly, there must be the variety of reading research areas by overcoming the cognitive psychology-focused reading research. Thirdly, because of insufficient recognition on the policy research in the reading research area, the research doesn’t introduce the practice. Accordingly, the direction of reading research in the present stage must have the following intentions. Firstly, the existing test research must not be left as a fossilized research, and it must be reprocessed and reconceptualized according to today’s living culture by connecting to the reading research area. Secondly, philosophical and sociological depth of reading research which corresponds to the psychological tradition and depth achieved by our reading research, must be developed. Also, interdisciplinarity and practicability of reading research must be improved. Thirdly, the space of reading practice must be extended from the school. The reading’s social and cultural infra must be built up to the areas of the aged, occupation, hospital, genius, soldier, counseling, learning, leisure, rehabilitation, enterprise and management, as a challenge of reading policy. Fourthly, the reading situation must be variously networked into a media surroundings. The central government must have the intention to implement the reading on its responsibility, with the recognition that nation-wide reading activity is a kind of the social and cultural infra. A depression of current activities of book review must be overcome. With the book review culture, nation-wide reading activity could establish the successful intellectual society. The book review culture build up through the metacognition or meta-communication about reading phenomena.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.