창의적 사고기법 활용 독후활동이 유아의 창의성 향상에 미치는 효과 The Effects of After-Reading Activities with Creative Thinking Technique on the Improvement of Young Children's Creativity원문보기
본 연구는 창의적 사고기법을 활용한 독후활동이 유아의 창의성 향상에 효과적인지 확인하는데 목적을 두고 실험연구로 진행하였다. 연구대상은 경기도 B시에 소재한 직장어린이집에 재원중인 만5세 유아 두 학급을 선정하여, 한 학급은 실험집단(14명)으로, 한 학급은 통제집단(16명) 으로 무선 배정하였다. 실험집단에게는 동화책 5권을 선정한 후, 브레인스토밍, 스캠퍼, ...
본 연구는 창의적 사고기법을 활용한 독후활동이 유아의 창의성 향상에 효과적인지 확인하는데 목적을 두고 실험연구로 진행하였다. 연구대상은 경기도 B시에 소재한 직장어린이집에 재원중인 만5세 유아 두 학급을 선정하여, 한 학급은 실험집단(14명)으로, 한 학급은 통제집단(16명) 으로 무선 배정하였다. 실험집단에게는 동화책 5권을 선정한 후, 브레인스토밍, 스캠퍼, 마인드맵, PMI, 시네틱스 등의 창의적 사고기법을 활용한 독후활동을 진행하였고 통제집단은 누리과정에 계획되어있는 독서활동을 진행하였다. 사전, 사후검사는 이경화(2014)의 ‘유아통합창의성검사(K-ICT)’를 사용하여 검사를 실시하였다. 실험기간은 2019년 4월 2일 부터 5월2일 까지 5주에 걸쳐 총 10차시로 실시하였으며, 실험이 끝난 후 사후검사 점수는 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, t-test를 통하여 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구에서의 결과는 다음과 같다. 창의적 사고기법 활용 독후활동은 유아의 창의적 능력 향상에 효과가 있음이 검증되었다. 본 연구의 실험집단인 유아들에게 창의적 사고기법을 활용한 독후활동을 실시한 결과 언어 창의성의 하위요소인 융통성, 유창성, 독창성, 상상력, 전체 언어창의성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 검증하였고, 도형창의성에서는 새로운 요소 첨가가 향상됨을 검증하였다. 창의적 성격 및 통합창의성은 두 집단 간의 차이가 유의하지 않아 그 효과가 확인되지 않았다. 이와 같이 본 연구에서는 창의적 사고기법 활용 독후활동이 유아의 창의성 향상에 효과가 있음을 알 수 있다. 따라서 유아교육 현장에서는 유아의 창의성 향상을 위하여 창의적 사고기법을 활용한 독후활동을 적용한다면 창의성 향상에 효과가 있을 것이다.
본 연구는 창의적 사고기법을 활용한 독후활동이 유아의 창의성 향상에 효과적인지 확인하는데 목적을 두고 실험연구로 진행하였다. 연구대상은 경기도 B시에 소재한 직장어린이집에 재원중인 만5세 유아 두 학급을 선정하여, 한 학급은 실험집단(14명)으로, 한 학급은 통제집단(16명) 으로 무선 배정하였다. 실험집단에게는 동화책 5권을 선정한 후, 브레인스토밍, 스캠퍼, 마인드맵, PMI, 시네틱스 등의 창의적 사고기법을 활용한 독후활동을 진행하였고 통제집단은 누리과정에 계획되어있는 독서활동을 진행하였다. 사전, 사후검사는 이경화(2014)의 ‘유아통합창의성검사(K-ICT)’를 사용하여 검사를 실시하였다. 실험기간은 2019년 4월 2일 부터 5월2일 까지 5주에 걸쳐 총 10차시로 실시하였으며, 실험이 끝난 후 사후검사 점수는 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 분석하였고, t-test를 통하여 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구에서의 결과는 다음과 같다. 창의적 사고기법 활용 독후활동은 유아의 창의적 능력 향상에 효과가 있음이 검증되었다. 본 연구의 실험집단인 유아들에게 창의적 사고기법을 활용한 독후활동을 실시한 결과 언어 창의성의 하위요소인 융통성, 유창성, 독창성, 상상력, 전체 언어창의성 향상에 긍정적인 효과가 있음을 검증하였고, 도형창의성에서는 새로운 요소 첨가가 향상됨을 검증하였다. 창의적 성격 및 통합창의성은 두 집단 간의 차이가 유의하지 않아 그 효과가 확인되지 않았다. 이와 같이 본 연구에서는 창의적 사고기법 활용 독후활동이 유아의 창의성 향상에 효과가 있음을 알 수 있다. 따라서 유아교육 현장에서는 유아의 창의성 향상을 위하여 창의적 사고기법을 활용한 독후활동을 적용한다면 창의성 향상에 효과가 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate whether after-reading activities based on a creative thinking technique would be effective for improving the creativity of young children. For this purpose, the identify asked a couple of research questions as to the effectiveness of after-reading activiti...
The purpose of this study is to investigate whether after-reading activities based on a creative thinking technique would be effective for improving the creativity of young children. For this purpose, the identify asked a couple of research questions as to the effectiveness of after-reading activities based on a creative thinking technique for the improved creativity of young children and conducted an experiment. The subjects include five-year-olds from two classes at an employer-supported daycare center in B City, Gyeonggi Province. They were randomly assigned to the experiment group of 14 and the control group of 16. While the experiment group participated in after-reading activities with five children's books based on creative thinking techniques such as brainstorming, SCAMPER, mind map, PMI, and synetics, the control group engaged in reading activities planned according to the Nuri Curriculum. A pre- and post-test was conducted based on the "Korea- Integrative Creativity Test(K-ICT) for young children" by Lee Gyeong-hwa(2014). The experiment consisted of total ten sessions over five weeks from April 2 to May 2, 2019. After the experiment was ended, the post-test scores were analyzed with the SPSS 24.0 program. T-test was carried out to test differences between the two groups. The findings were as follows: It was demonstrated that after-reading activities based on a creative thinking technique were effective for improving the creativity of young children. Such activities were applied to the young children in the experiment group, and the results show that there were positive effects on the overall language creativity of the children as well as its subelements including flexibility, fluency, originality, and imagination. In terms of figure creativity, there was an improvement in the addition of new elements. There were no significant differences in creative character and integrated creativity between the groups, which made it impossible to confirm the effects. The findings of the study indicate that after-reading activities based on a creative thinking technique were effective for improving the creativity of young children. If after-reading activities based on a creative thinking technique are applied to the field of early childhood education for the greater creativity of young children, they will be effective for improving their creativity.
The purpose of this study is to investigate whether after-reading activities based on a creative thinking technique would be effective for improving the creativity of young children. For this purpose, the identify asked a couple of research questions as to the effectiveness of after-reading activities based on a creative thinking technique for the improved creativity of young children and conducted an experiment. The subjects include five-year-olds from two classes at an employer-supported daycare center in B City, Gyeonggi Province. They were randomly assigned to the experiment group of 14 and the control group of 16. While the experiment group participated in after-reading activities with five children's books based on creative thinking techniques such as brainstorming, SCAMPER, mind map, PMI, and synetics, the control group engaged in reading activities planned according to the Nuri Curriculum. A pre- and post-test was conducted based on the "Korea- Integrative Creativity Test(K-ICT) for young children" by Lee Gyeong-hwa(2014). The experiment consisted of total ten sessions over five weeks from April 2 to May 2, 2019. After the experiment was ended, the post-test scores were analyzed with the SPSS 24.0 program. T-test was carried out to test differences between the two groups. The findings were as follows: It was demonstrated that after-reading activities based on a creative thinking technique were effective for improving the creativity of young children. Such activities were applied to the young children in the experiment group, and the results show that there were positive effects on the overall language creativity of the children as well as its subelements including flexibility, fluency, originality, and imagination. In terms of figure creativity, there was an improvement in the addition of new elements. There were no significant differences in creative character and integrated creativity between the groups, which made it impossible to confirm the effects. The findings of the study indicate that after-reading activities based on a creative thinking technique were effective for improving the creativity of young children. If after-reading activities based on a creative thinking technique are applied to the field of early childhood education for the greater creativity of young children, they will be effective for improving their creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.