본 연구의 목적은 초등학교 저학년 아동의 정서발달을 위해 자연 환경이 열악한 대도시에서 학교와 학교주변의 식물들을 이용하여 도시학교에서 실천 가능한 다양한 식물체험활동 프로그램을 구안 적용하여 그 효과를 검증하는 것이었다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 첫째, 식물체험활동은 아동의 정서발달에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 식물체험활동이 식물과 자연에 대한 아동의 흥미도와 관심도에 어떤 영향을 미칠 것인가? 하는 것이었다.
위의 문제를 검증하기 위하여 대구광역시 달성군 소재 N 초등학교 2학년 2개 반을 선정하여 실험반과 비교반으로 하는 이질통제집단 전후검사 설계방법을 사용하였고, 정서지능검사 도구는 문용린(1996)의 정서지능 검사지를 신뢰도 검사를 거쳐 저학년에 맞게 3점 척도로 수정하여 활용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS/WIN ver. 14.0을 사용하였으며, 이를 검증하기 위하여 t~검증으로 변량분석을 실시하였다.
이 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 식물체험활동 프로그램이 초등학생의 정서발달에 전체적으로 긍정적으로 작용한다. 둘째, 초등학교 저학년을 대상으로 한 여러 가지 식물체험 활동은 초등학생들의 정서발달에 매우 긍정적인 효과를 미친다. 셋째, 식물체험 활동 프로그램은 아동에게 자연에 대한 관심도와 흥미도를 전체적으로 향상시켜 준다.
본 연구의 목적은 초등학교 저학년 아동의 정서발달을 위해 자연 환경이 열악한 대도시에서 학교와 학교주변의 식물들을 이용하여 도시학교에서 실천 가능한 다양한 식물체험활동 프로그램을 구안 적용하여 그 효과를 검증하는 것이었다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 첫째, 식물체험활동은 아동의 정서발달에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 식물체험활동이 식물과 자연에 대한 아동의 흥미도와 관심도에 어떤 영향을 미칠 것인가? 하는 것이었다.
위의 문제를 검증하기 위하여 대구광역시 달성군 소재 N 초등학교 2학년 2개 반을 선정하여 실험반과 비교반으로 하는 이질통제집단 전후검사 설계방법을 사용하였고, 정서지능검사 도구는 문용린(1996)의 정서지능 검사지를 신뢰도 검사를 거쳐 저학년에 맞게 3점 척도로 수정하여 활용하였다. 수집된 자료의 분석은 SPSS/WIN ver. 14.0을 사용하였으며, 이를 검증하기 위하여 t~검증으로 변량분석을 실시하였다.
이 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 식물체험활동 프로그램이 초등학생의 정서발달에 전체적으로 긍정적으로 작용한다. 둘째, 초등학교 저학년을 대상으로 한 여러 가지 식물체험 활동은 초등학생들의 정서발달에 매우 긍정적인 효과를 미친다. 셋째, 식물체험 활동 프로그램은 아동에게 자연에 대한 관심도와 흥미도를 전체적으로 향상시켜 준다.
The purpose of the study was to prove the effectiveness of possible practice using plants in schools and around schools. To achieve the purpose of the study, two research questions were developed as follows : 1. How the plant experience activity effects emotional development of children? 2. How the ...
The purpose of the study was to prove the effectiveness of possible practice using plants in schools and around schools. To achieve the purpose of the study, two research questions were developed as follows : 1. How the plant experience activity effects emotional development of children? 2. How the plant experience activity effects on children"s degree of interest on nature and plant? In this study, nonequivalent control group pretest-posttest design was utilized with two of 2nd grade classes in N elementary school in Daegu city. To analyze data from the experiment, SPSS/Win 10.0 as used to conduct independent group t-test, paired group t-test, and X² test. The conclusions of the study were as follows : First, the plant experience activity effected the elementary students positively. Second, the plant experience activity effects highly positively on elementary students" emotional development. Third, students" interest on nature was increased after the plant experience activity.
The purpose of the study was to prove the effectiveness of possible practice using plants in schools and around schools. To achieve the purpose of the study, two research questions were developed as follows : 1. How the plant experience activity effects emotional development of children? 2. How the plant experience activity effects on children"s degree of interest on nature and plant? In this study, nonequivalent control group pretest-posttest design was utilized with two of 2nd grade classes in N elementary school in Daegu city. To analyze data from the experiment, SPSS/Win 10.0 as used to conduct independent group t-test, paired group t-test, and X² test. The conclusions of the study were as follows : First, the plant experience activity effected the elementary students positively. Second, the plant experience activity effects highly positively on elementary students" emotional development. Third, students" interest on nature was increased after the plant experience activity.
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