한국 무속신화에서 꽃밭 화소는 아주 중요한 위치를 점하고 있다. 그만큼 꽃밭은 여러 각도에서 다양한 방법으로 연구되어져야할 필요가 있기에 그 일환으로 무속신화에 나타난 꽃밭의 의미에 대해 살펴보았다.
꽃을 생명의 기원으로 여기는 의식은 아주 오랜 옛날부터 인류공통으로 지니고 있었기 때문에 신화 속에 흔적으로 남아 재현ㆍ반복되는 것은 어쩌면 당연한 현상이라 할 수 있다. 그런데 한국 무속신화에서는 꽃의 생명성에 그치지 않고 꽃밭이라는 특수공간으로서의 이계가 설정되어 있어 주목된다.
굿은 인간세계의 흐트러진 질서를 다시 원상회복하기 위한 제의라 할 수 있다. 무속신화의 꽃밭은 이와 같은 맥락에서 현상계를 위한 생명의 공간으로 설정될 수 있다.
둘째, 꽃밭은 인간이 신으로 좌정되기 위한 중간단계, 조상신으로 가기 위한 중간 단계, 저승으로 가기 위한 중간단계로 설정될 수 있다.
셋째, 꽃밭은 악을 징치하고 이승의 질서를 바로 세우기 위한 공간으로 설정될 수 있다. 즉 꽃밭은 악이 선을 누르고 이승을 차지하지 못하도록 지켜주는 방패막이가 되고 있다는 점이다.
넷째, 꽃밭은 현상계와는 다른 차원의 공간이면서 신성한 공간이고, 현상계의 원리와 신계의 원리가 교차하는 별도의 공간이다. 한국무속신화에서의 꽃밭은 이승도 저승도 아닌 신과 인간이 공존하는 신성공간으로서의 이계로 규정될 수 있다.
꽃밭이라는 하나의 공간이 이렇게 복합적인 양상를 띠고 있기에 어쩌면 논리적으로 모순된다고 여겨질지도 모르겠다. 그러나 이것 또한 한국무속신화의 한 특징인 것이다. 지금까지 꽃밭에 대한 정의는 본향 혹은 생명의 공간으로 대변되었다. 그러나 한국무속신화에 나타나는 꽃밭은 단일하고 일률적으로 설정하기에는 너무나 복합적 의미를 띠고 있음을 확인 할 수가 있었다.
한국 무속신화에서 꽃밭 화소는 아주 중요한 위치를 점하고 있다. 그만큼 꽃밭은 여러 각도에서 다양한 방법으로 연구되어져야할 필요가 있기에 그 일환으로 무속신화에 나타난 꽃밭의 의미에 대해 살펴보았다.
꽃을 생명의 기원으로 여기는 의식은 아주 오랜 옛날부터 인류공통으로 지니고 있었기 때문에 신화 속에 흔적으로 남아 재현ㆍ반복되는 것은 어쩌면 당연한 현상이라 할 수 있다. 그런데 한국 무속신화에서는 꽃의 생명성에 그치지 않고 꽃밭이라는 특수공간으로서의 이계가 설정되어 있어 주목된다.
굿은 인간세계의 흐트러진 질서를 다시 원상회복하기 위한 제의라 할 수 있다. 무속신화의 꽃밭은 이와 같은 맥락에서 현상계를 위한 생명의 공간으로 설정될 수 있다.
둘째, 꽃밭은 인간이 신으로 좌정되기 위한 중간단계, 조상신으로 가기 위한 중간 단계, 저승으로 가기 위한 중간단계로 설정될 수 있다.
셋째, 꽃밭은 악을 징치하고 이승의 질서를 바로 세우기 위한 공간으로 설정될 수 있다. 즉 꽃밭은 악이 선을 누르고 이승을 차지하지 못하도록 지켜주는 방패막이가 되고 있다는 점이다.
넷째, 꽃밭은 현상계와는 다른 차원의 공간이면서 신성한 공간이고, 현상계의 원리와 신계의 원리가 교차하는 별도의 공간이다. 한국무속신화에서의 꽃밭은 이승도 저승도 아닌 신과 인간이 공존하는 신성공간으로서의 이계로 규정될 수 있다.
꽃밭이라는 하나의 공간이 이렇게 복합적인 양상를 띠고 있기에 어쩌면 논리적으로 모순된다고 여겨질지도 모르겠다. 그러나 이것 또한 한국무속신화의 한 특징인 것이다. 지금까지 꽃밭에 대한 정의는 본향 혹은 생명의 공간으로 대변되었다. 그러나 한국무속신화에 나타나는 꽃밭은 단일하고 일률적으로 설정하기에는 너무나 복합적 의미를 띠고 있음을 확인 할 수가 있었다.
Flower bed’s motive is a very significant part of the Korea shamanist myth. Because the flower bad needs to be considered with as vatious angles as possible, I studied on the means of the flower bed that appears in the shamanist myth. Because the ceremony considering a flower as the origine of life ...
Flower bed’s motive is a very significant part of the Korea shamanist myth. Because the flower bad needs to be considered with as vatious angles as possible, I studied on the means of the flower bed that appears in the shamanist myth. Because the ceremony considering a flower as the origine of life from long time ago remained as a mankind’s commoness, reappearing and repeating of it remains as traces in myth may seem to be reasonable. However Korea shamanist myth is focused on not ceasing life of flower and establish different world as special space called flower bed. Gut(Exorcism) can be a sacrificial rites in order to get back as original chaos system of human world. Shamanist myth’s flower bed can be established life space for phenomenon world such as this connection. Secondly, the flower bed is able to be established the midium stage for taking a God’s position, for going to ancestral Gods, for going to the world beyond. Thirdly, the flower bed can be established as space for punish evil, place for establishing this world’s order rightly. Just a flower bed become a protecting shield that evil suppress goodness and not to take this world. Fourthly, the flower bed is not in the same as the phenomenon world and it is a different level of space and a sacred place. Also it is a separate place where the principles of the phenomenon world and the principles of the Neogean realm are cross. In Korea shamanist myth, the flower bed is not in this world and the world to come. It is a sacred place where God and human living in coexistence. A single place called the flower bed assume an aspect of composition, probably, it takes contradictory to the logical. However, this is also a characteristic of Korea shamanist myth. Before now, a definition of the flower bed was the mouthpiece of democracy or life space. However, the flower bed in Korea shamanist myth shows that it assume an mean of composition for set as a single and uniformly.
Flower bed’s motive is a very significant part of the Korea shamanist myth. Because the flower bad needs to be considered with as vatious angles as possible, I studied on the means of the flower bed that appears in the shamanist myth. Because the ceremony considering a flower as the origine of life from long time ago remained as a mankind’s commoness, reappearing and repeating of it remains as traces in myth may seem to be reasonable. However Korea shamanist myth is focused on not ceasing life of flower and establish different world as special space called flower bed. Gut(Exorcism) can be a sacrificial rites in order to get back as original chaos system of human world. Shamanist myth’s flower bed can be established life space for phenomenon world such as this connection. Secondly, the flower bed is able to be established the midium stage for taking a God’s position, for going to ancestral Gods, for going to the world beyond. Thirdly, the flower bed can be established as space for punish evil, place for establishing this world’s order rightly. Just a flower bed become a protecting shield that evil suppress goodness and not to take this world. Fourthly, the flower bed is not in the same as the phenomenon world and it is a different level of space and a sacred place. Also it is a separate place where the principles of the phenomenon world and the principles of the Neogean realm are cross. In Korea shamanist myth, the flower bed is not in this world and the world to come. It is a sacred place where God and human living in coexistence. A single place called the flower bed assume an aspect of composition, probably, it takes contradictory to the logical. However, this is also a characteristic of Korea shamanist myth. Before now, a definition of the flower bed was the mouthpiece of democracy or life space. However, the flower bed in Korea shamanist myth shows that it assume an mean of composition for set as a single and uniformly.
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