한류 현상이 아시아 지역을 넘어 다른 문화권으로까지 급속하게 확대되면서 해외 시장의 중요성이 그 어느 때 보다 강조되고 있다. 따라서 본 연구에서는 지난 15년간 외국에 수출된 국내 지상파 드라마를 대상으로 해외에서 각광받는 우리나라 드라마들의 성과를 특성별로 살펴보고자 하였다. 특히, 드라마의 특성은 수출담당자들을 대상으로 실시한 심층 조사를 통해 추출되었으며, 이러한 드라마의 특성에 따라 실제 수출 성과에 어떠한 차이가 발생했는지 살펴보는 것이 본 연구의 주된 목적이다.
한류 현상이 아시아 지역을 넘어 다른 문화권으로까지 급속하게 확대되면서 해외 시장의 중요성이 그 어느 때 보다 강조되고 있다. 따라서 본 연구에서는 지난 15년간 외국에 수출된 국내 지상파 드라마를 대상으로 해외에서 각광받는 우리나라 드라마들의 성과를 특성별로 살펴보고자 하였다. 특히, 드라마의 특성은 수출담당자들을 대상으로 실시한 심층 조사를 통해 추출되었으며, 이러한 드라마의 특성에 따라 실제 수출 성과에 어떠한 차이가 발생했는지 살펴보는 것이 본 연구의 주된 목적이다.
2002 was the first year that the export of Korean TV programs exceeded the import. Particularly, there is no doubt that dramas, as for a genre, dominated the market, from 64.3% in 2001 to 93.6% in 2003. Especially, the increasing demand from the Chinese block such as Taiwan, China and the neighbor c...
2002 was the first year that the export of Korean TV programs exceeded the import. Particularly, there is no doubt that dramas, as for a genre, dominated the market, from 64.3% in 2001 to 93.6% in 2003. Especially, the increasing demand from the Chinese block such as Taiwan, China and the neighbor countries like Vietnam, Indonesia, Malaysia, and the preference of Korean drama in Japan shows the continuation of booming Korean wave. Questions frequently asked in this current circumstance may be what kind of dramas are better to be exported and to which country Korean dramas are exported. Based upon those needs, this paper examines the determining factors of Korean drama exports to foreign countries. Especially, this study examines 1) internal factors to the drama influencing export volume, 2) internal factors to the drama influencing export frequency. For this study, Korean dramas aired on MBC between 1992 and 2005 will be analysed by frequency analysis, chi-square, one way ANOVA, and correlation analysis.
2002 was the first year that the export of Korean TV programs exceeded the import. Particularly, there is no doubt that dramas, as for a genre, dominated the market, from 64.3% in 2001 to 93.6% in 2003. Especially, the increasing demand from the Chinese block such as Taiwan, China and the neighbor countries like Vietnam, Indonesia, Malaysia, and the preference of Korean drama in Japan shows the continuation of booming Korean wave. Questions frequently asked in this current circumstance may be what kind of dramas are better to be exported and to which country Korean dramas are exported. Based upon those needs, this paper examines the determining factors of Korean drama exports to foreign countries. Especially, this study examines 1) internal factors to the drama influencing export volume, 2) internal factors to the drama influencing export frequency. For this study, Korean dramas aired on MBC between 1992 and 2005 will be analysed by frequency analysis, chi-square, one way ANOVA, and correlation analysis.
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