로봇애니메이션은 장르 자체가 일본의 특수한 문화와 환경에서 탄생한 장르지만, 한국이 제작해왔던 애니메이션의 상당수도 로봇 애니메이션이다. 이는 개화기에 일본 애니메이션의 영향을 받은 결과라고 볼 수 있으며, 실제로 몇 작품은 일본 애니메이션을 모방하기도 했다. 그러나 그런 상황에서도 한국 고유의 로봇 애니메이션의 기반을 구축하게 되었으며, 또한 영향을 받은 작품이라 할지라도 황무지나 다름없던 국내 애니메이션의 부흥에 헌신한 우리나라 애니메이션 제작자들의 노력과 철학이 다분히 반영된 것도 사실이다.
우리나라나 일본도 마찬가지로 로봇애니메이션은 관습적으로 선한 주인공의 색과, 악역의 색이 관습적으로 사용되어 오고 있다. 그러나 색이 내포하는 의미가 항상 같은 것은 아니다. 국가별, 시대별, 인종별로도 그 차이가 있고, 선호하는 색도 연령별로 다르다. 그러므로 애니메이션 역시 제작 국가별로 색채 선택의 기준이 달라지는 것은 당연한 일이다. 그럼에도 우리나라의 로봇 애니메이션은 선역과 악역의 배색 방식까지 일본과 흡사한 면모를 보이고 있다.
따라서 먼저 한ㆍ일 양국의 로봇 애니메이션의 역사를 비교하여 우리나라가 일본 애니메이션에 영향을 받았던 사실을 조명하고, 그 후에 양국의 전통적인 색채관과 현대의 색채관을 비교함으로서 두 나라가 서로 다른 색채관을 가지고 있다는 것을 증명했다. 따라서 일본과 흡사한 선악별 배색 관습이 로봇 애니메이션의 특성상 자체 개발의 당연한 결과가 아니라 일본의 영향을 받았기 때문이라는 가설을 세워봄으로서, 우리나라 고유의 로봇 애니메이션의 색감을 개발해야 하는 당위성을 입증할 수 있을 것이다.
로봇애니메이션은 장르 자체가 일본의 특수한 문화와 환경에서 탄생한 장르지만, 한국이 제작해왔던 애니메이션의 상당수도 로봇 애니메이션이다. 이는 개화기에 일본 애니메이션의 영향을 받은 결과라고 볼 수 있으며, 실제로 몇 작품은 일본 애니메이션을 모방하기도 했다. 그러나 그런 상황에서도 한국 고유의 로봇 애니메이션의 기반을 구축하게 되었으며, 또한 영향을 받은 작품이라 할지라도 황무지나 다름없던 국내 애니메이션의 부흥에 헌신한 우리나라 애니메이션 제작자들의 노력과 철학이 다분히 반영된 것도 사실이다.
우리나라나 일본도 마찬가지로 로봇애니메이션은 관습적으로 선한 주인공의 색과, 악역의 색이 관습적으로 사용되어 오고 있다. 그러나 색이 내포하는 의미가 항상 같은 것은 아니다. 국가별, 시대별, 인종별로도 그 차이가 있고, 선호하는 색도 연령별로 다르다. 그러므로 애니메이션 역시 제작 국가별로 색채 선택의 기준이 달라지는 것은 당연한 일이다. 그럼에도 우리나라의 로봇 애니메이션은 선역과 악역의 배색 방식까지 일본과 흡사한 면모를 보이고 있다.
따라서 먼저 한ㆍ일 양국의 로봇 애니메이션의 역사를 비교하여 우리나라가 일본 애니메이션에 영향을 받았던 사실을 조명하고, 그 후에 양국의 전통적인 색채관과 현대의 색채관을 비교함으로서 두 나라가 서로 다른 색채관을 가지고 있다는 것을 증명했다. 따라서 일본과 흡사한 선악별 배색 관습이 로봇 애니메이션의 특성상 자체 개발의 당연한 결과가 아니라 일본의 영향을 받았기 때문이라는 가설을 세워봄으로서, 우리나라 고유의 로봇 애니메이션의 색감을 개발해야 하는 당위성을 입증할 수 있을 것이다.
Although robot animation evolved in the specific culture and environment of Japan, much of the animation produced in by Korea has been robot animation. This reflects the influence of Japanese animation during the formative period, and some works closely imitated Japanese animation. Nevertheless, a u...
Although robot animation evolved in the specific culture and environment of Japan, much of the animation produced in by Korea has been robot animation. This reflects the influence of Japanese animation during the formative period, and some works closely imitated Japanese animation. Nevertheless, a unique foundation of Korean robot animation was established and while local animation may have been subject to outside influence, it reflected the efforts and philosophy of domestic animators who were devoted to breathing life into the barren animation environment of Korea. As seen in our country and Japan, robot animation employs a conventional use of colors to symbolizegood characters and bad characters.. Studies have shown that colors can express and symbolize a certain emotion and atmosphere. The meaning that is conveyed by a color, however, is not always the same. It differs according to nations, eras and races and preferred colors also vary among different age ranges. Severals studies revealed that these differences are due to climate, living culture and natural environment. Therefore, it is natural for manufacturing countries to have different criteria in color selection. Nevertheless, the robot animation of Korea features a symbolic use of color to represent good and bad characters that resembles that seen in Japan. This means that, while domestic animation reflected a Korean style in terms of the content, there was little attention paid to the use of color.. As the status of Korean animation improves daily, we need to reconsider the possibilities of a new Korean robot animation. By comparing the history of robot animation in Korea and Japan, we can acquaint ourselves with the extent to which Korean animators were influenced by Japan animation and accordingly, we can better understand why the symbolic use of color in both animation traditions is so similar. Further, by comparing the traditional and modern color concepts of both countries, we can confirm that the two countries possess different color concepts. Given that our hypothesis that the symbolic use of color in Korean robot animation shows the strong influence of Japan is indeed correct, we can demonstrate the need to develop a color concept for domestic robot animation that is in keeping with Korean cultural standards.
Although robot animation evolved in the specific culture and environment of Japan, much of the animation produced in by Korea has been robot animation. This reflects the influence of Japanese animation during the formative period, and some works closely imitated Japanese animation. Nevertheless, a unique foundation of Korean robot animation was established and while local animation may have been subject to outside influence, it reflected the efforts and philosophy of domestic animators who were devoted to breathing life into the barren animation environment of Korea. As seen in our country and Japan, robot animation employs a conventional use of colors to symbolizegood characters and bad characters.. Studies have shown that colors can express and symbolize a certain emotion and atmosphere. The meaning that is conveyed by a color, however, is not always the same. It differs according to nations, eras and races and preferred colors also vary among different age ranges. Severals studies revealed that these differences are due to climate, living culture and natural environment. Therefore, it is natural for manufacturing countries to have different criteria in color selection. Nevertheless, the robot animation of Korea features a symbolic use of color to represent good and bad characters that resembles that seen in Japan. This means that, while domestic animation reflected a Korean style in terms of the content, there was little attention paid to the use of color.. As the status of Korean animation improves daily, we need to reconsider the possibilities of a new Korean robot animation. By comparing the history of robot animation in Korea and Japan, we can acquaint ourselves with the extent to which Korean animators were influenced by Japan animation and accordingly, we can better understand why the symbolic use of color in both animation traditions is so similar. Further, by comparing the traditional and modern color concepts of both countries, we can confirm that the two countries possess different color concepts. Given that our hypothesis that the symbolic use of color in Korean robot animation shows the strong influence of Japan is indeed correct, we can demonstrate the need to develop a color concept for domestic robot animation that is in keeping with Korean cultural standards.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.