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논문 상세정보

모바일 학습(Mobile Learning)을 위한 교수학습 모형의 설계 방향 탐색

A Study on the Design Strategies of Teaching and Learning Model for Mobile Learning

한국교육논단 v.8 no.1 , 2009년, pp.101 - 124  
초록

이 연구는 무선 인터넷과 이동통신기기의 발달로 인해 최근 교육 분야에 광범위하게 확산되고 있는 모바일 학습을 실제 초중등학교 현장에 적용하고자 할 때, 모바일 인터넷의 특성, 모바일 매체의 교육적 잠재 가능성 등을 고려하여 어떤 방향으로 교수학습 활동을 수행할 수 있는지에 대한 교수학습 설계의 방향을 탐색하는 것을 연구의 목적으로 하였다.

이 연구에서는 모바일 학습을 위한 교수학습 모형 설계 방향으로 교수자 중심 교실수업 진행모형, 학습자 중심의 콘텐츠 학습모형, 온클래스-오프클래스 연계 커뮤니티 모형, 그리고 온라인 토론학습 모형 등 네 가지 유형을 제안하였다. 아울러, 모바일 학습을 위한 교수학습 모형 설계시 모바일 기기의 교육적 특성을 고려해야 한다는 점, 모바일 ‘콘텐츠’를 활용한 수업과 모바일 ‘활동’ 중심의 수업이 있다는 점, 모바일 학습 전용 학습관리시스템(Learning Management System: LMS)을 개발ㆍ활용해야 한다는 점, 그리고 특정 환경을 전제로 한 m-러닝모형과 개괄적인 측면에서의 모바일 학습 모형이 다르다는 것을 고려해야 한다는 점 등이 연구의 결론으로 제안되었다.

Abstract

Mobile learning(m-learning) refers to the use of mobile and handheld IT devices, such as PDAs, mobile phone, laptop and tablet PCs, in teaching and learning setting. The use of wireless technology and mobile devices in education can affect learner motivation, communication skills, collaboration, teaching and learning styles. In this study, m-learning was defined in three ways: technical perspective, educational perspective, and extensive perspective. And, the main characteristics of m-learning were summarized as mobility, instant connectivity, accessibility, learner usability, conciseness, self-directivity, interaction or collaboration. context, and motivation. Based upon these characteristics of m-learning, four types of instructional model for teaching and learning activities were suggested: 1) teacher-centered classroom model, 2) learner-centered contents learning model, 3) community-based on-class/off-class model, and 4) an online discussion model with mobile interaction tools. Finally, some considerable implications for designing teaching and learning models for mobile learning were suggested.

이 논문을 인용한 문헌 (4)

  1. 1. 홍원준, 임철일, 박태정 2013. "동영상 강의 분할시간이 학습성과에 미치는 영향 -스마트폰을 활용한 모바일 학습환경을 중심으로-" 한국콘텐츠학회논문지 = The Journal of the Korea Contents Association, 13(12): 1048~1057 
  2. 2. Kim Young Mi, 2017. "Development of the MICT Competence of Pre-Service English Teachers in a Pre-Service Teacher Training Course" 영상영어교육= STEM journal, 18(2): 113~139 
  3. 3. 장진아,, Oh Nam Kwon,, Yong Jae Joung,, Hyungmi CHO, 2017. "Teachers’ Practical Concerns and Choices in Implementing and Designing of Mobile-Based Problem Solving: Focusing on the Case of Elementary Science and Mathematics Gifted Students" 교사교육연구 = Teacher education research, 56(4): 519~536 
  4. 4. 남창우,, 오석영, 2010. "Exploring the Mobile-based Integrated Model of Organizational Learning and Collaborative Learning in In-service Teacher Education" 농업교육과 인적자원개발 = Journal of agricultural education and human resource development, 42(2): 163~192 

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