본 연구에서는 유아들에게 연극놀이를 적용 하였을 때 유아들의 언어 표현력, 그림 표현력, 신체 표현력 향상에 어떤 효과가 있는지 알아보았다. 유치원에서 일반적으로 실시하고 있는 표현활동 중에 동극, 신체표현, 미술활동과 비교하여 연극놀이를 적용했을 때 언어표현력, 그림 표현력, 신체표현력이 모두 향상되는 효과를 검증하였다. 연구대상은 만 4세 유아 52명이며 실험집단에는 10주간 8개의 연극놀이가 적용되었고 비교집단에는 동극, 신체활동, 미술활동이 적용되었다. 사전검사 자료를 t-검증하여 두 집단이 동질집단인 것으로 확인한 뒤 사후검사 자료를 독립표본 t-검증하여 분석한 결과, 실험 집단이 비교집단보다 언어표현력, 그림 표현력, 신체 표현력에서 통계적으로 유의미한 증가를 보였다.
본 연구에서는 유아들에게 연극놀이를 적용 하였을 때 유아들의 언어 표현력, 그림 표현력, 신체 표현력 향상에 어떤 효과가 있는지 알아보았다. 유치원에서 일반적으로 실시하고 있는 표현활동 중에 동극, 신체표현, 미술활동과 비교하여 연극놀이를 적용했을 때 언어표현력, 그림 표현력, 신체표현력이 모두 향상되는 효과를 검증하였다. 연구대상은 만 4세 유아 52명이며 실험집단에는 10주간 8개의 연극놀이가 적용되었고 비교집단에는 동극, 신체활동, 미술활동이 적용되었다. 사전검사 자료를 t-검증하여 두 집단이 동질집단인 것으로 확인한 뒤 사후검사 자료를 독립표본 t-검증하여 분석한 결과, 실험 집단이 비교집단보다 언어표현력, 그림 표현력, 신체 표현력에서 통계적으로 유의미한 증가를 보였다.
The purpose of this study was to see how plays based on fantasy stories affect a child"s ability to express linguistically, visually, and physically. This study showed increased ability of a child to express in a three categories through practicing plays, physical expression, and art activities. The...
The purpose of this study was to see how plays based on fantasy stories affect a child"s ability to express linguistically, visually, and physically. This study showed increased ability of a child to express in a three categories through practicing plays, physical expression, and art activities. The subjects were 52 children of age 4 who for a duration of 12 weeks participated in plays based on fantasy stories, physical activities, and art activities involving a large group over the course of 10 experiments. Using the T-test for Pre-testing, the results showed the two groups having same abilities. The Post-test results showed the Experimental Group to have significant increased ability in expressing linguistically, visually, and physically than the Control Group.
The purpose of this study was to see how plays based on fantasy stories affect a child"s ability to express linguistically, visually, and physically. This study showed increased ability of a child to express in a three categories through practicing plays, physical expression, and art activities. The subjects were 52 children of age 4 who for a duration of 12 weeks participated in plays based on fantasy stories, physical activities, and art activities involving a large group over the course of 10 experiments. Using the T-test for Pre-testing, the results showed the two groups having same abilities. The Post-test results showed the Experimental Group to have significant increased ability in expressing linguistically, visually, and physically than the Control Group.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.