오늘날 한국 대학에서는 커뮤니케이션 능력 향상을 위한 스피치 교육이 활성화되고 있다. 이 글은 최근 대학에서 진행 중인 스피치 교육의 현황을 비판적 관점에서 살피고, 대안적 시각을 제시하는 것을 목적으로 한다. 현행 스피치 교육의 문제점은 다음과 같다. 첫째, 토론 지상주의의 팽배를 들 수 있다. 둘째, 서구와 대별되는 한국의 스피치 문화와 스피치 능력의 후진성에 대한 편견을 들 수 있다. 마지막으로 스피치의 유형을 기본적으로 공적 스피치와 사적 스피치로 나누는 이분법을 들 수 있다.
이 같은 주의주장들은 현재 대학교육의 장에서 그대로 수용되고 있으며 다음과 같은 폐해를 발생시킨다. 찬반토론이나 프레젠테이션과 같은 말하기 유형만 집중적으로 교육하게 되고, 이에 따라 말하기의 기초가 되는 사적 말하기나 각종 대화, 인터뷰, 토의와 같은 다른 유형의 말하기와 그 교육이 상대적으로 경시된다. 찬반 토론이나 프레젠테이션류의 뚜렷한 목적 지향적 스피치 교육에서는 커뮤니케이션의 중요한 덕목이자 목적인 상호이해, 상호교환의 가치를 망각하기 쉽다.
따라서 스피치 교육의 활성화와 보다 효과적인 교육을 위해서 다음의 몇 가지 새로운 관점의 변화가 필요하다. 먼저 스피치 유형화를 새로운 시각으로 다양하게 할 필요가 있다. 다음으로 스피치 교육에서 대화성과 그 중요성을 인식하는 것이 필요하다. 마지막으로 메타 커뮤니케이션에 대해 이해하는 것이 필요하다.
오늘날 현대인에게 요구되는 가장 중요한 덕목이자 자질은 단연 커뮤니케이션 능력이다. 그 중에서도 가장 기초가 되며, 가장 많이 사용하는 소통행위는 스피치이다. 스피치에 대한 대학교육이 활성화되고, 충실히 그리고 효과적으로 이루어지기 위해서는 비판적 검토와 대안적 제시가 이어져야 할 것이다.
오늘날 한국 대학에서는 커뮤니케이션 능력 향상을 위한 스피치 교육이 활성화되고 있다. 이 글은 최근 대학에서 진행 중인 스피치 교육의 현황을 비판적 관점에서 살피고, 대안적 시각을 제시하는 것을 목적으로 한다. 현행 스피치 교육의 문제점은 다음과 같다. 첫째, 토론 지상주의의 팽배를 들 수 있다. 둘째, 서구와 대별되는 한국의 스피치 문화와 스피치 능력의 후진성에 대한 편견을 들 수 있다. 마지막으로 스피치의 유형을 기본적으로 공적 스피치와 사적 스피치로 나누는 이분법을 들 수 있다.
이 같은 주의주장들은 현재 대학교육의 장에서 그대로 수용되고 있으며 다음과 같은 폐해를 발생시킨다. 찬반토론이나 프레젠테이션과 같은 말하기 유형만 집중적으로 교육하게 되고, 이에 따라 말하기의 기초가 되는 사적 말하기나 각종 대화, 인터뷰, 토의와 같은 다른 유형의 말하기와 그 교육이 상대적으로 경시된다. 찬반 토론이나 프레젠테이션류의 뚜렷한 목적 지향적 스피치 교육에서는 커뮤니케이션의 중요한 덕목이자 목적인 상호이해, 상호교환의 가치를 망각하기 쉽다.
따라서 스피치 교육의 활성화와 보다 효과적인 교육을 위해서 다음의 몇 가지 새로운 관점의 변화가 필요하다. 먼저 스피치 유형화를 새로운 시각으로 다양하게 할 필요가 있다. 다음으로 스피치 교육에서 대화성과 그 중요성을 인식하는 것이 필요하다. 마지막으로 메타 커뮤니케이션에 대해 이해하는 것이 필요하다.
오늘날 현대인에게 요구되는 가장 중요한 덕목이자 자질은 단연 커뮤니케이션 능력이다. 그 중에서도 가장 기초가 되며, 가장 많이 사용하는 소통행위는 스피치이다. 스피치에 대한 대학교육이 활성화되고, 충실히 그리고 효과적으로 이루어지기 위해서는 비판적 검토와 대안적 제시가 이어져야 할 것이다.
This paper is to examine in the critical point of view and propose alternative perspectives of the present condition of speech education in Korea. The followings are the current issues of speech education. First, there is widespread tendency to focus the discussion of the field of speech education. ...
This paper is to examine in the critical point of view and propose alternative perspectives of the present condition of speech education in Korea. The followings are the current issues of speech education. First, there is widespread tendency to focus the discussion of the field of speech education. Second, there is the unwarranted prejudice that unlike the west, Korea has not developed the culture and ability of speech. Third, dichotomy of the public speech and private speech in the field of speech education. These issues has been accepted in the scenes of speech education and causes the problems. Debate and presentation became rampant but other speeches are a relatively ignored. And the value of mutual understanding and mutual exchange as the purpose and the important virtue of the communication are easy to be forgotten. Therefore, for the activation of speech training and more effective education we need to the changes in new perspective. First, we will diversify a variety of the types of speech. Second, in the speech training and education, we should understand the dialogic and recognize its importance. Finally, for the successful and creative communication we must understand the meta-communication.
This paper is to examine in the critical point of view and propose alternative perspectives of the present condition of speech education in Korea. The followings are the current issues of speech education. First, there is widespread tendency to focus the discussion of the field of speech education. Second, there is the unwarranted prejudice that unlike the west, Korea has not developed the culture and ability of speech. Third, dichotomy of the public speech and private speech in the field of speech education. These issues has been accepted in the scenes of speech education and causes the problems. Debate and presentation became rampant but other speeches are a relatively ignored. And the value of mutual understanding and mutual exchange as the purpose and the important virtue of the communication are easy to be forgotten. Therefore, for the activation of speech training and more effective education we need to the changes in new perspective. First, we will diversify a variety of the types of speech. Second, in the speech training and education, we should understand the dialogic and recognize its importance. Finally, for the successful and creative communication we must understand the meta-communication.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.