전라남도 특산품 육성을 위한 가공식품 메뉴 개발에 관한 연구 - 과일(감)치즈를 중심으로 Study on developing menu of processed foods to foster the principal products of Suncheon, Jeolla-Namdo(Focusing on fruit(Persimmon Cheese)
본 연구는 순천지역의 특산물인 감의 경쟁력을 강화하기 위하여 메뉴 개발을 통해 음식의 발전방안을 모색하고자 실시하였다.
연구를 통해 개발 되어진 감 치즈 메뉴는 인체에 필요한 영양 성분(비타민, 나트륨, 마그네슘, 칼슘, 망간, 철분 등)을 다량 함유하고 있어 소비자 들에게 안전한 먹거리로 제공될 수 있다고 사료된다.
또한 순천지역의 특산물인 감을 지속적인 명품 브랜드로써의 가치를 극대화 시키고 더불어 국민 건강증진에 도움을 주고자 몇 가지 논의를 통해 얻어진 결과를 제시하였다.
첫째, 현대인들의 입맛에 맞는 다양한 감 메뉴의 상품화 전략이 필요하다.
둘째, 감을 이용한 메뉴 개발 전문 교육 프로그램이 요구된다.
셋째, 감의 대중화 및 세계화를 위한 국가적인 지원 육성책과 다양한 연구가 계속 되어져야 한다.
넷째, ‘지방의 경쟁력이 국가 경쟁력이다’에 따라 순천시는 감을 테마로한 산업특구 육성을 통해 도시 브랜드화를 시도하여야 한다.
다섯째, 공동브랜드, 공동마케팅, 연합운영을 통한 효율적인 유통상의 차별화 전략이 필요하다.
위와 같이 본 연구는 순천지역 감의 대중화 및 세계화를 위한 효율적이고 체계적인 전략을 제시하였다. 그러나 문헌조사를 통하여 연구되어진 결과 이므로 개발된 메뉴의 실험연구 및 실증분석이 한계점으로 여겨진다. 본 연구를 기점으로 향후 지역 특산물에 대한 관심과 세계화를 위한 활발한 후속연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 순천지역의 특산물인 감의 경쟁력을 강화하기 위하여 메뉴 개발을 통해 음식의 발전방안을 모색하고자 실시하였다.
연구를 통해 개발 되어진 감 치즈 메뉴는 인체에 필요한 영양 성분(비타민, 나트륨, 마그네슘, 칼슘, 망간, 철분 등)을 다량 함유하고 있어 소비자 들에게 안전한 먹거리로 제공될 수 있다고 사료된다.
또한 순천지역의 특산물인 감을 지속적인 명품 브랜드로써의 가치를 극대화 시키고 더불어 국민 건강증진에 도움을 주고자 몇 가지 논의를 통해 얻어진 결과를 제시하였다.
첫째, 현대인들의 입맛에 맞는 다양한 감 메뉴의 상품화 전략이 필요하다.
둘째, 감을 이용한 메뉴 개발 전문 교육 프로그램이 요구된다.
셋째, 감의 대중화 및 세계화를 위한 국가적인 지원 육성책과 다양한 연구가 계속 되어져야 한다.
넷째, ‘지방의 경쟁력이 국가 경쟁력이다’에 따라 순천시는 감을 테마로한 산업특구 육성을 통해 도시 브랜드화를 시도하여야 한다.
다섯째, 공동브랜드, 공동마케팅, 연합운영을 통한 효율적인 유통상의 차별화 전략이 필요하다.
위와 같이 본 연구는 순천지역 감의 대중화 및 세계화를 위한 효율적이고 체계적인 전략을 제시하였다. 그러나 문헌조사를 통하여 연구되어진 결과 이므로 개발된 메뉴의 실험연구 및 실증분석이 한계점으로 여겨진다. 본 연구를 기점으로 향후 지역 특산물에 대한 관심과 세계화를 위한 활발한 후속연구가 이루어져야 할 것이다.
The goal and purpose of this study is to review the development of foods through changing the menu in order to strengthen the competitive product of persimmon in Suncheon region. Processed products menu such as persimmon cheese is comprised nutritious ingredients, such as vitamin, sodium, magnesium,...
The goal and purpose of this study is to review the development of foods through changing the menu in order to strengthen the competitive product of persimmon in Suncheon region. Processed products menu such as persimmon cheese is comprised nutritious ingredients, such as vitamin, sodium, magnesium, calcium, and manganese, to provide a safety and healthy food to consumers. This study indicates the following information to help promote public health as well as maximizing the value of luxury brands of Suncheon Persimmon. First, it is revealed that the various menus with Persimmon which tastes just right for the people today are needed as well as merchandising. Second, Specialized Education Programs for developing menu with persimmon are required. Third, various studies and government support to globalize and popularize Persimmon need to be continued. Fourth, Suncheon City should create its own city brand with Persimmon through fostering industrial specialized zone. Province strength is the strength of nation. Fifth, efficient differentiation of distribution channel is needed through joint brand, marketing, as well as operation. This study indicates the efficient and systematic strategy for the purpose of popularization and globalization of Persimmon in Suncheon. However, it has referred to sundry records only, so experimental study and actual analysis are limited. Further study is needed for popularization of the principal products of the regions.
The goal and purpose of this study is to review the development of foods through changing the menu in order to strengthen the competitive product of persimmon in Suncheon region. Processed products menu such as persimmon cheese is comprised nutritious ingredients, such as vitamin, sodium, magnesium, calcium, and manganese, to provide a safety and healthy food to consumers. This study indicates the following information to help promote public health as well as maximizing the value of luxury brands of Suncheon Persimmon. First, it is revealed that the various menus with Persimmon which tastes just right for the people today are needed as well as merchandising. Second, Specialized Education Programs for developing menu with persimmon are required. Third, various studies and government support to globalize and popularize Persimmon need to be continued. Fourth, Suncheon City should create its own city brand with Persimmon through fostering industrial specialized zone. Province strength is the strength of nation. Fifth, efficient differentiation of distribution channel is needed through joint brand, marketing, as well as operation. This study indicates the efficient and systematic strategy for the purpose of popularization and globalization of Persimmon in Suncheon. However, it has referred to sundry records only, so experimental study and actual analysis are limited. Further study is needed for popularization of the principal products of the regions.
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