기업의 CI(Corporate Identity) 통합전략을 통한 스포츠구단의 CI변경효과 분석 - SK나이츠 사례연구 The Effects of Inducting New Corporate Identity for Professional Sport Team from Intergrated Corporate Identity Strategy of Parent Corporate - SK Knights Case
본 연구의 목적은 모기업의 CI통합전략에 따라 모기업의 CI가 반영된 새로운 CI를 도입한 스포츠구단(SK나이츠)을 대상으로 변경 전ㆍ후의 차이를 비교 분석함으로써 구단의 CI에 모기업의 CI를 반영하였을 경우 구단이미지와 라이센싱 제품 구매 의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있었다. SK나이츠 홈관중 231명의 자료가 실제분석에 사용되었으며, 자료분석은 SPSS 11.0을 사용하여 CI변경 전ㆍ후 자체평가의 차이를 분석하기 위해 대응표본 t-검증과 변경 전ㆍ후 CI평가가 구단이미지 (구단매력도, 구단우수성)와 구매의도에 미치는 영향 및 구단이미지가 라이센싱 제품 구매의도에 미치는 영향을 분석하기 위해 회귀분석을 실시하였으며, 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 변경 전ㆍ후 CI평가는 친근감, 상품성, 독창성, 선호도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 구단매력도에는 변경 전 CI의 경우 독창성이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 변경 후 CI의 경우는 친근성, 독창성, 선호도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 구단우수성에는 변경 전 CI의 경우 어떤 요인도 유의한 영향이 없는 것으로 나타난 반면 변경 후 CI의 경우에는 친근성, 의미성, 상품성, 선호도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 라이센싱 제품 구매의도에는 변경 전 CI의 경우 의미성이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 변경 후 CI는 친근성과 선호도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 기업이미지의 구성요인인 구단매력도와 구단우수성 모두 라이센싱제품 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 모기업의 CI통합전략에 따라 모기업의 CI가 반영된 새로운 CI를 도입한 스포츠구단(SK나이츠)을 대상으로 변경 전ㆍ후의 차이를 비교 분석함으로써 구단의 CI에 모기업의 CI를 반영하였을 경우 구단이미지와 라이센싱 제품 구매 의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 있었다. SK나이츠 홈관중 231명의 자료가 실제분석에 사용되었으며, 자료분석은 SPSS 11.0을 사용하여 CI변경 전ㆍ후 자체평가의 차이를 분석하기 위해 대응표본 t-검증과 변경 전ㆍ후 CI평가가 구단이미지 (구단매력도, 구단우수성)와 구매의도에 미치는 영향 및 구단이미지가 라이센싱 제품 구매의도에 미치는 영향을 분석하기 위해 회귀분석을 실시하였으며, 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 변경 전ㆍ후 CI평가는 친근감, 상품성, 독창성, 선호도에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 구단매력도에는 변경 전 CI의 경우 독창성이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 변경 후 CI의 경우는 친근성, 독창성, 선호도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 구단우수성에는 변경 전 CI의 경우 어떤 요인도 유의한 영향이 없는 것으로 나타난 반면 변경 후 CI의 경우에는 친근성, 의미성, 상품성, 선호도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 라이센싱 제품 구매의도에는 변경 전 CI의 경우 의미성이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 변경 후 CI는 친근성과 선호도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 기업이미지의 구성요인인 구단매력도와 구단우수성 모두 라이센싱제품 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the effects of inducting new 0 for professional sport team (SK Knights) based on integrated corporate identity strategy of parent corporate from comparing before and after coporate identity. Total 231 questionnaires were selected from spectators of SK Kni...
The purpose of this study was to investigate the effects of inducting new 0 for professional sport team (SK Knights) based on integrated corporate identity strategy of parent corporate from comparing before and after coporate identity. Total 231 questionnaires were selected from spectators of SK Knights home games. By using SPSSWIN Ver. 11.0 comparison of before and after CI evaluation was analyzed by compared-sample t-test and regression analyses were used for the evaluation of the effect of before/after CI on team image and purchase intentions of licensed products. The results are as follows: First, there were differences on familiarity, marketability, originality, and preference of before and after CI evaluations. Second, originality of before CI and familiarity, originality, and preference of after CI had effects on team attractiveness. No factors of before CI had a effect on team superiority, but familiarity, meaningfulness, marketability, and preference of after CI had effects on team superiority. Third, meaningfulness of before CI had a effect on intentions to purchase licensed products, and familiarity and preference of after CI had effects on purchase intentions. Finally, both team attractiveness and team superiority had effects on intentions to purchase licensed products.
The purpose of this study was to investigate the effects of inducting new 0 for professional sport team (SK Knights) based on integrated corporate identity strategy of parent corporate from comparing before and after coporate identity. Total 231 questionnaires were selected from spectators of SK Knights home games. By using SPSSWIN Ver. 11.0 comparison of before and after CI evaluation was analyzed by compared-sample t-test and regression analyses were used for the evaluation of the effect of before/after CI on team image and purchase intentions of licensed products. The results are as follows: First, there were differences on familiarity, marketability, originality, and preference of before and after CI evaluations. Second, originality of before CI and familiarity, originality, and preference of after CI had effects on team attractiveness. No factors of before CI had a effect on team superiority, but familiarity, meaningfulness, marketability, and preference of after CI had effects on team superiority. Third, meaningfulness of before CI had a effect on intentions to purchase licensed products, and familiarity and preference of after CI had effects on purchase intentions. Finally, both team attractiveness and team superiority had effects on intentions to purchase licensed products.
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