스포테인먼트 TV프로그램 진행자의 특성이 프로그램 평가 및 스포츠 참여에 미치는 영향 The Influence of Audience"s Evaluation and Sport Participation Depending on a Presenter Character on Spotainment TV Programme
본 연구는 스포테인먼트 TV프로그램 진행자의 특성이 프로그램 평가 및 스포츠 참여에 미치는 영향을 규명하여, 스포츠 종목 활성화와 스포테인먼트 TV프로그램을 통한 참여 특성에 맞는 차별화된 마케팅전략 수립을 위한 기초 자료를 제공하는데 있다. 본 연구는 스포츠관련 TV버라이어티쇼 시청 경험이 있는 시청자를 대상으로 총 설문지 586부 중 84부를 제외한 492부를 실제 분석에 사용하였다. 자료처리를 위한 통계방법은 Window"s SPSS 15.0 통계패키지를 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 스포테인먼트 TV프로그램 진행자특성 요인 중 신뢰성, 존경, 전문성요인이 TV프로그램 평가항목 중 주목(Attention)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 부정적이미지는 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, TV프로그램 평가 중 자격요인은 회의(Skepticism)에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스포테인먼트 TV프로그램 진행자특성 요인 중 존경과 전문성요인이 스포츠 간접참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 스포테인먼트 TV프로그램 진행자특성 요인 중 존경과 매력, 전문성요인이 스포츠 직접참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 스포테인먼트 TV프로그램 진행자의 특성이 프로그램 평가 및 스포츠 참여에 미치는 영향을 규명하여, 스포츠 종목 활성화와 스포테인먼트 TV프로그램을 통한 참여 특성에 맞는 차별화된 마케팅전략 수립을 위한 기초 자료를 제공하는데 있다. 본 연구는 스포츠관련 TV버라이어티쇼 시청 경험이 있는 시청자를 대상으로 총 설문지 586부 중 84부를 제외한 492부를 실제 분석에 사용하였다. 자료처리를 위한 통계방법은 Window"s SPSS 15.0 통계패키지를 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 스포테인먼트 TV프로그램 진행자특성 요인 중 신뢰성, 존경, 전문성요인이 TV프로그램 평가항목 중 주목(Attention)에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 부정적이미지는 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, TV프로그램 평가 중 자격요인은 회의(Skepticism)에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스포테인먼트 TV프로그램 진행자특성 요인 중 존경과 전문성요인이 스포츠 간접참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 스포테인먼트 TV프로그램 진행자특성 요인 중 존경과 매력, 전문성요인이 스포츠 직접참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The research is the information provider that examines the effect of the audience"s evaluation and sport participation depending on a presenter character on spotainment programme which is recently focused on sports invigoration and based on participation specificity in order to making differential m...
The research is the information provider that examines the effect of the audience"s evaluation and sport participation depending on a presenter character on spotainment programme which is recently focused on sports invigoration and based on participation specificity in order to making differential marketing strategy through spotainment TV programme. Total of 600 questionnaire were given out to people who have experienced on watching TV variety show. Out of 586 questionnaire, only 492 questionnaire were used to analyze the data. As for the statistical data analysis, frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation relative analysis and multiple regression analysis were carried out by using SPSS 15.0. First, according to presenter"s characteristic on sport programme, trustworthy, respect, professionalism factors had positive influence on attention factor under evaluation category and negative image factor gave negative effect. Second, among TV programme evaluation qualification factor had negative influence on skepticism. Third, among the presenter"s characteristic respect, professionalism factor had influence on sports indirect participation. Fourth, Among the presenter"s characteristic respect, charm, professionalism factor had influence on direct participation on sports.
The research is the information provider that examines the effect of the audience"s evaluation and sport participation depending on a presenter character on spotainment programme which is recently focused on sports invigoration and based on participation specificity in order to making differential marketing strategy through spotainment TV programme. Total of 600 questionnaire were given out to people who have experienced on watching TV variety show. Out of 586 questionnaire, only 492 questionnaire were used to analyze the data. As for the statistical data analysis, frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation relative analysis and multiple regression analysis were carried out by using SPSS 15.0. First, according to presenter"s characteristic on sport programme, trustworthy, respect, professionalism factors had positive influence on attention factor under evaluation category and negative image factor gave negative effect. Second, among TV programme evaluation qualification factor had negative influence on skepticism. Third, among the presenter"s characteristic respect, professionalism factor had influence on sports indirect participation. Fourth, Among the presenter"s characteristic respect, charm, professionalism factor had influence on direct participation on sports.
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