본 연구는 사회복지학과 대학생의 성격유형을 7년간의 자료를 바탕으로 성향을 분석하고 그 특징을 밝힘으로써 이들에 대한 올바른 지도와 교육활동을 위한 기초자료를 제공한다는 점과 한국인의 평균 성향과 비교함으로써 이들의 차이점을 유추해 볼 수 있다는 데 그 의의가 있다. 분석결과를 보면, ISTJ, ISFP 등의 IS 유형이 가장 많은 44%의 분포를 보이며, 다음으로는 ESTJ, ESFP 등의 ES 유형이 26%의 분포를 나타내는 것이 특징이다. 이러한 분석결과에서 나타난 내용을 중심으로 제언을 하면, K대학교 사회복지학과 학생을 교육하고 지도할 때, 높은 내향성을 고려해서 지도할 필요가 있다. 또한 특히 내향성이 높은 현상이 K대학교가 위치한 지역의 특성을 반영하는 것인지, 혹은 사회복지학과의 특성을 반영한 것인지에 대해서는 보다 심도 있는 연구가 진행될 필요가 있다.
본 연구는 사회복지학과 대학생의 성격유형을 7년간의 자료를 바탕으로 성향을 분석하고 그 특징을 밝힘으로써 이들에 대한 올바른 지도와 교육활동을 위한 기초자료를 제공한다는 점과 한국인의 평균 성향과 비교함으로써 이들의 차이점을 유추해 볼 수 있다는 데 그 의의가 있다. 분석결과를 보면, ISTJ, ISFP 등의 IS 유형이 가장 많은 44%의 분포를 보이며, 다음으로는 ESTJ, ESFP 등의 ES 유형이 26%의 분포를 나타내는 것이 특징이다. 이러한 분석결과에서 나타난 내용을 중심으로 제언을 하면, K대학교 사회복지학과 학생을 교육하고 지도할 때, 높은 내향성을 고려해서 지도할 필요가 있다. 또한 특히 내향성이 높은 현상이 K대학교가 위치한 지역의 특성을 반영하는 것인지, 혹은 사회복지학과의 특성을 반영한 것인지에 대해서는 보다 심도 있는 연구가 진행될 필요가 있다.
The Purpose of study is to identify the tendency of the Myers-Briggs Type Indicator(MBTI) for 1997-2003 of social work students in Kyungsung University. This study"s theoretical frameworks are C. G. Jung"s psychological type of the University students. The study"s subjects are 610 students attending...
The Purpose of study is to identify the tendency of the Myers-Briggs Type Indicator(MBTI) for 1997-2003 of social work students in Kyungsung University. This study"s theoretical frameworks are C. G. Jung"s psychological type of the University students. The study"s subjects are 610 students attending a course of human behavior and social environment at social welfare department in Kyungsung University for seven years. The analytic methods of the research used SPSS(Statistical Package for Social Science), used One-way ANOVA for verify three hypothesis, Average Scores, Standard deviation, T-test, X² analysis, Correlation for MBTI of the university students. The result of this study are as follows: First, K University students" type is revealed as ISFP for the main MBTI type. Second, the order of priority of MBTI types are ① ISTJ(14%), ② ISFP(11%) ③ ISFJ(10.7%) ④ ESTJ(10%) and IS types are 36%. Third, social work students" I trend is 12% higher than Korean mean, and E trend is 12% lower than Korean mean. Fourth, social work students" S. N trend similar to Korean mean. Fifth, social work students" F trend is 21% higher than Korean mean and T trend is 21% lower than Korean mean. Sixth, social work man students"s J trend is 24% lower than Korean men"s mean, woman students"s J trend is 8% lower than Korean woman"s mean, and social work male students" P trend is superior to J trend. As a result we have found that it is necessary to continue research for the of students in the University.
The Purpose of study is to identify the tendency of the Myers-Briggs Type Indicator(MBTI) for 1997-2003 of social work students in Kyungsung University. This study"s theoretical frameworks are C. G. Jung"s psychological type of the University students. The study"s subjects are 610 students attending a course of human behavior and social environment at social welfare department in Kyungsung University for seven years. The analytic methods of the research used SPSS(Statistical Package for Social Science), used One-way ANOVA for verify three hypothesis, Average Scores, Standard deviation, T-test, X² analysis, Correlation for MBTI of the university students. The result of this study are as follows: First, K University students" type is revealed as ISFP for the main MBTI type. Second, the order of priority of MBTI types are ① ISTJ(14%), ② ISFP(11%) ③ ISFJ(10.7%) ④ ESTJ(10%) and IS types are 36%. Third, social work students" I trend is 12% higher than Korean mean, and E trend is 12% lower than Korean mean. Fourth, social work students" S. N trend similar to Korean mean. Fifth, social work students" F trend is 21% higher than Korean mean and T trend is 21% lower than Korean mean. Sixth, social work man students"s J trend is 24% lower than Korean men"s mean, woman students"s J trend is 8% lower than Korean woman"s mean, and social work male students" P trend is superior to J trend. As a result we have found that it is necessary to continue research for the of students in the University.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.