이 연구의 목적은 성과관리 이론에 기초하여 기업교육의 선진 성과지표에 관련된 국내외 선행연구를 살펴보고, 효과성과 효율성의 성과지표 유형에 따라 우리나라 기업교육에서 활용 가능한 성과지표를 탐색하는데 있었다. 기업에서 성과관리는 조직의 전략적 목표를 달성하는 것에 일차적인 초점을 맞추고 있으며, 기업교육에서도 전략과 연계된 성과지표를 개발하여 기업교육 활동의 실행과정을 모니터링하고 성과를 측정할 수 있어야 한다. 따라서 기업교육에서는 전략적 기업교육 프로세스를 갖추어야 하며, 비교가 가능한 객관적 측정지표인 매트릭스 접근방법을 활용할 필요가 있다. 매트릭스 접근방법에 의한 대표적인 기업교육의 선진 성과지표는 ASTD의 성과지표, 인적자원 측정지표의 기업교육 관련 성과지표, BSC의 학습과 성장 관점 성과지표, 인재개발 실태조사와 인적자본 기업패널 조사의 성과지표 등이 있다. 기업교육 성과지표 개발시 이러한 선진 성과지표를 활용하게 되면 지표개발 및 적용에 따르는 시행착오를 최소화할 수 있다.
국내 기업교육에서 활용 가능한 성과지표를 설정하기 위해서 기업교육의 성과지표를 전략적 파트너로서 비즈니스 성공을 위한 교육 전략의 달성과 관련된 효과성(effectiveness) 지표와 예산, 교육시설, 장비, 교육인원, 프로그램 등의 운영에 있어서 투입 대비 산출과 관련된 효율성(efficiency) 지표로 나누어 선행연구에서 조사된 성과지표를 구분하였다.
기업교육의 효과성 지표에서는 직원 역량 향상, 리더십/핵심인재 개발, 조직문화 공유, 조직학습 및 지식공유, 경영성과 향상 등 5가지 영역에 따라 각각의 성과지표를 제시하였으며, 효율성 지표에서는 교육투자비, 교육담당자, 교육과정, 교육형태/방법, 교육평가 등 5가지 영역에 따라 각각의 성과지표를 제시하였다.
이 연구의 목적은 성과관리 이론에 기초하여 기업교육의 선진 성과지표에 관련된 국내외 선행연구를 살펴보고, 효과성과 효율성의 성과지표 유형에 따라 우리나라 기업교육에서 활용 가능한 성과지표를 탐색하는데 있었다. 기업에서 성과관리는 조직의 전략적 목표를 달성하는 것에 일차적인 초점을 맞추고 있으며, 기업교육에서도 전략과 연계된 성과지표를 개발하여 기업교육 활동의 실행과정을 모니터링하고 성과를 측정할 수 있어야 한다. 따라서 기업교육에서는 전략적 기업교육 프로세스를 갖추어야 하며, 비교가 가능한 객관적 측정지표인 매트릭스 접근방법을 활용할 필요가 있다. 매트릭스 접근방법에 의한 대표적인 기업교육의 선진 성과지표는 ASTD의 성과지표, 인적자원 측정지표의 기업교육 관련 성과지표, BSC의 학습과 성장 관점 성과지표, 인재개발 실태조사와 인적자본 기업패널 조사의 성과지표 등이 있다. 기업교육 성과지표 개발시 이러한 선진 성과지표를 활용하게 되면 지표개발 및 적용에 따르는 시행착오를 최소화할 수 있다.
국내 기업교육에서 활용 가능한 성과지표를 설정하기 위해서 기업교육의 성과지표를 전략적 파트너로서 비즈니스 성공을 위한 교육 전략의 달성과 관련된 효과성(effectiveness) 지표와 예산, 교육시설, 장비, 교육인원, 프로그램 등의 운영에 있어서 투입 대비 산출과 관련된 효율성(efficiency) 지표로 나누어 선행연구에서 조사된 성과지표를 구분하였다.
기업교육의 효과성 지표에서는 직원 역량 향상, 리더십/핵심인재 개발, 조직문화 공유, 조직학습 및 지식공유, 경영성과 향상 등 5가지 영역에 따라 각각의 성과지표를 제시하였으며, 효율성 지표에서는 교육투자비, 교육담당자, 교육과정, 교육형태/방법, 교육평가 등 5가지 영역에 따라 각각의 성과지표를 제시하였다.
The purpose of this study was to explore performance indicators for corporate education based on performance management theory. Because corporate performance management is primarily focusing on achieving strategic goals of the organization, performance indicators for corporate education associated s...
The purpose of this study was to explore performance indicators for corporate education based on performance management theory. Because corporate performance management is primarily focusing on achieving strategic goals of the organization, performance indicators for corporate education associated strategic goals should be developed to monitor the implementation process and measure performance. Therefore, organization for corporate education needs strategic corporate education process, and take advantage of metrics approach to use objective and comparable measures. Typical advanced performance indicators by metrics approach are ASTD metrics, human resource metrics, metrics for learning and growth perspective in BSC, and metrics in survey on korea HRD. If corporate education organization uses those metrics, trial and error to develop indicator can be minimized. To set up performance indicators available to corporate education, the performance indicators are classified as two types, which are effectiveness indicators related to achieving strategic goals and efficiency indicators related to output compared to input. Effectiveness indicators are presented by analysis of the result of previous studies in 5 areas such as improving employee competencies, leadership and development of talent, sharing organizational culture, organizational learning and knowledge sharing, and improving business performance. Meanwhile efficiency indicators are presented by analysis of the result of previous studies according to 5 areas such as educational investment, educational staff, curriculum, forms and methods of education, and evaluation for education.
The purpose of this study was to explore performance indicators for corporate education based on performance management theory. Because corporate performance management is primarily focusing on achieving strategic goals of the organization, performance indicators for corporate education associated strategic goals should be developed to monitor the implementation process and measure performance. Therefore, organization for corporate education needs strategic corporate education process, and take advantage of metrics approach to use objective and comparable measures. Typical advanced performance indicators by metrics approach are ASTD metrics, human resource metrics, metrics for learning and growth perspective in BSC, and metrics in survey on korea HRD. If corporate education organization uses those metrics, trial and error to develop indicator can be minimized. To set up performance indicators available to corporate education, the performance indicators are classified as two types, which are effectiveness indicators related to achieving strategic goals and efficiency indicators related to output compared to input. Effectiveness indicators are presented by analysis of the result of previous studies in 5 areas such as improving employee competencies, leadership and development of talent, sharing organizational culture, organizational learning and knowledge sharing, and improving business performance. Meanwhile efficiency indicators are presented by analysis of the result of previous studies according to 5 areas such as educational investment, educational staff, curriculum, forms and methods of education, and evaluation for education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.