본 연구는 현재 초등학교에 독립된 식생활 교과가 없으므로 전 교과에 산재해 있는 식생활교육을 보다 체계적으로 접근하기 위해 식생활교육을 다루는 데 적합한 초등학교 실과를 중심으로 식생활교육과 관련성이 있는 체육ㆍ사회ㆍ국어ㆍ미술ㆍ음악 과목의 교육과정을 분석한 후 교과간의 내용 중복을 피하고 식생활교육의 효율성을 높이고자 다학문적 통합구성 방법의 구조 하에 식생활교육 프로그램을 개발하는데 있다. 이를 위해, 탐색, 준비, 개발, 개선의 4단계를 거쳐 프로그램을 개발하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합적 접근을 통한 식생활교육 프로그램은 ‘우리는 건강 지킴이’를 단원명으로 하여 단원개관, 단원의 지도 목표, 교육 프로그램의 학습 내용, 교육프로그램의 교수ㆍ학습과정안이 제시되어 있으며 총 31차시 분량으로 구성되었다. 둘째, 프로그램의 전개는 현재 우리 나라 초등학교 학생들에게 문제가 되고 있거나 중요시되는 식생활교육 주제로 (1) 식품과 영양, (2) 건강한 먹거리, (3) 나는야 요리사의 3개 소단원과 12개의 주제로 이루어져 있으며 그에 따르는 학습지도안, 학습지 자료, 실습 안내서 등으로 구성되었다. 셋째, 식생활교육 프로그램의 전개는 학습 목표와 학습 활동 내용을 안내한 다음, 관련된 학습 활동들을 다양한 자료와 함께 제시하였으며, 참고할 수 있는 인터넷 사이트 주소를 제시하였다. 통합적 접근을 통한 이 식생활교육 프로그램은 체계적인 교육 활동을 통하여 초등학교 5학년 학생들의 식생활 지식 및 태도 육성에 기여할 것이며, 각 교과 수업에도 흥미를 높일 수 있을 뿐만 아니라, 식품과 영양에 대한 관심을 갖게 하여 바람직한 식습관 형성에 도움을 줄 수 있을 것이다.
본 연구는 현재 초등학교에 독립된 식생활 교과가 없으므로 전 교과에 산재해 있는 식생활교육을 보다 체계적으로 접근하기 위해 식생활교육을 다루는 데 적합한 초등학교 실과를 중심으로 식생활교육과 관련성이 있는 체육ㆍ사회ㆍ국어ㆍ미술ㆍ음악 과목의 교육과정을 분석한 후 교과간의 내용 중복을 피하고 식생활교육의 효율성을 높이고자 다학문적 통합구성 방법의 구조 하에 식생활교육 프로그램을 개발하는데 있다. 이를 위해, 탐색, 준비, 개발, 개선의 4단계를 거쳐 프로그램을 개발하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 통합적 접근을 통한 식생활교육 프로그램은 ‘우리는 건강 지킴이’를 단원명으로 하여 단원개관, 단원의 지도 목표, 교육 프로그램의 학습 내용, 교육프로그램의 교수ㆍ학습과정안이 제시되어 있으며 총 31차시 분량으로 구성되었다. 둘째, 프로그램의 전개는 현재 우리 나라 초등학교 학생들에게 문제가 되고 있거나 중요시되는 식생활교육 주제로 (1) 식품과 영양, (2) 건강한 먹거리, (3) 나는야 요리사의 3개 소단원과 12개의 주제로 이루어져 있으며 그에 따르는 학습지도안, 학습지 자료, 실습 안내서 등으로 구성되었다. 셋째, 식생활교육 프로그램의 전개는 학습 목표와 학습 활동 내용을 안내한 다음, 관련된 학습 활동들을 다양한 자료와 함께 제시하였으며, 참고할 수 있는 인터넷 사이트 주소를 제시하였다. 통합적 접근을 통한 이 식생활교육 프로그램은 체계적인 교육 활동을 통하여 초등학교 5학년 학생들의 식생활 지식 및 태도 육성에 기여할 것이며, 각 교과 수업에도 흥미를 높일 수 있을 뿐만 아니라, 식품과 영양에 대한 관심을 갖게 하여 바람직한 식습관 형성에 도움을 줄 수 있을 것이다.
This study tried to analyze the curriculum of Physical Education, Social Studies, Korean Language, Fine Arts Education and Music Education that are related to dietary life education centering around Practical Art Education and to develop a dietary life education through integral approach. This study...
This study tried to analyze the curriculum of Physical Education, Social Studies, Korean Language, Fine Arts Education and Music Education that are related to dietary life education centering around Practical Art Education and to develop a dietary life education through integral approach. This study was progressed through 4 stages as search, preparation, development and improvement. The following are the summarized results of this research. First, this education program presents the introduction to chapter, the teaching goal of chapter, the learning content of educational program and the teaching and learning curriculum of educational program under the title of chapter, "we are health keeper", and contains total 31 lessons. Second, Dietary life-related educational themes of program are 3 sub-chapters as (1) food and nutrition, (2) healthy foods, (3) I am a cook and 19 learning themes. The program is composed of teaching plan, learning material and guide to practice. Lastly, Dietary life education introduces the goal of learning and the content of learning activity and presents related learning activities with various materials. It also presents an internet site address to refer to.
This study tried to analyze the curriculum of Physical Education, Social Studies, Korean Language, Fine Arts Education and Music Education that are related to dietary life education centering around Practical Art Education and to develop a dietary life education through integral approach. This study was progressed through 4 stages as search, preparation, development and improvement. The following are the summarized results of this research. First, this education program presents the introduction to chapter, the teaching goal of chapter, the learning content of educational program and the teaching and learning curriculum of educational program under the title of chapter, "we are health keeper", and contains total 31 lessons. Second, Dietary life-related educational themes of program are 3 sub-chapters as (1) food and nutrition, (2) healthy foods, (3) I am a cook and 19 learning themes. The program is composed of teaching plan, learning material and guide to practice. Lastly, Dietary life education introduces the goal of learning and the content of learning activity and presents related learning activities with various materials. It also presents an internet site address to refer to.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.