본 연구는 19세기 독일 낭만주의 화가 필립 오토 룽에(Philipp Otto Runge)의 색채 이론을 분석하면서, 그 안에 내재된 종교적 의미를 밝히는데 목적을 두고 있다. 색채에 대한 룽에의 관심은 1806년경부터 핵심적인 창작 이론으로 발전해갔으며, 특히 1810년 함부르크에서 출판된 『색채구(Farbenkugel)』는 같은 해에 간행된 『괴테의 색채론(Farbenlehre)』과 더불어 19세기 초 독일에서의 색채 연구를 전달하는 중요한 문헌이 되고 있다.
무엇보다도『색채구』의 일차적 목적은 룽에 자신이 밝힌 것처럼 빛에 의해서 색채가 어떻게 나타나는가라는 과학적 질문이 아니라, 화가가 색채를 어떻게 사용해야하는 가라는 물음의 답을 찾는데 있었다. 말하자면, 룽에는 뉴턴의 광학에 반박하려던 괴테와 달리, 빛으로부터 생겨난 색채를 어떻게 해석하고 적용할 것인가라는 예술 실천의 문제를 주목했던 것이다.
이처럼 실천적 입장이 강조된 룽에의『색채구』는 빨간색, 파란색, 노란색, 그리고 흰색과 검은색을 바탕으로 색채의 모든 상호 관계와 혼합을 수학적 기호를 통해 서술하고 있다. 룽에는 삼각형, 육각형, 원의 평면 도형을 발전시켜가면서 유채색과 무채색의 색상, 명도, 채도를 총체적으로 투시할 수 있는 구의 형태를 만들어 내었고, 3차원적인 ‘색채구’는 색채 이론의 역사에서 미술가의 손으로 쓰인 최초의 입체 구조가 되었다. 이러한 색채구는 룽에가 창작과정에서 이끌어낸 색채 실험의 결과이자, 채색 작업을 위한 안내서가 되면서 이론과 실천의 상호 교차관계를 보여준다.
색채구는 안료를 체계화하기 위한 도식이지만, 색채 질서를 벗어난 상징 체계안에서 해석될 수 있다. 룽에가 색채의 위치를 동서남북에 비유했듯이, 채색된 구와 그 단면도들은 기울어진 자전축에 따라 움직이는 지구의 하루, 일 년, 사 계절의 변화를 암시하면서 색채 지도를 넘어선 지구의 지도, 그리고 시간의 지도가 되고 있다.
룽에에게 색채 사용에 대한 지침이 우주를 인식하는 규칙과 치환될 수 있다는 점은 색채의 기원에서 유래한다. 룽에는 ‘빛이 있으라’는 신의 말씀으로부터 색채가 태어났다는 새로운 창조사를 쓰면서, 종교적 가치를 색채에 부여하고 있었다. 그러나 다른 한편으로 색채는 화가의 안료, 즉 물적인 재료를 통해서 나타나는 지상적 요소이기도 하다. 따라서 색채는 신적인 빛과 안료적 물질성, 투명성과 불투명성, 비가시적인 것과 가시적인 것, 실재적인 것 과 이상적인 것 사이를 움직이며, 세계를 지배하는 대립 원칙을 매개하는 수단이 된다.
신의 빛을 색채로 이해한 룽에의 풍경 공간은 3차원의 환영감을 상실하고, 색채가 형태를 대체하는 인상주의 회화와의 연관성을 보인다. 그러나 인상주의자들이 야외의 움직이는 빛 속에서 사물을 주관적인 색채로 포착한 반면, 룽에는 신성한 빛을 재현하는 현실의 거울상으로서 색채를 선택하고 있었다는 점에서 이들의 차이를 발견하게 된다. 그리고 룽에의 색채가 모든 분리된 것, 꽃과 인간이 하나로 결합되어 있던 천국의 시간을 우리에게 상기시키고, 신에 대한 예감을 일깨우게 될때, 그가 시도한 ‘새로운 풍경’과 색채라는 ‘최후의 미술’이 완성될 수 있을 것이다.
본 연구는 19세기 독일 낭만주의 화가 필립 오토 룽에(Philipp Otto Runge)의 색채 이론을 분석하면서, 그 안에 내재된 종교적 의미를 밝히는데 목적을 두고 있다. 색채에 대한 룽에의 관심은 1806년경부터 핵심적인 창작 이론으로 발전해갔으며, 특히 1810년 함부르크에서 출판된 『색채구(Farbenkugel)』는 같은 해에 간행된 『괴테의 색채론(Farbenlehre)』과 더불어 19세기 초 독일에서의 색채 연구를 전달하는 중요한 문헌이 되고 있다.
무엇보다도『색채구』의 일차적 목적은 룽에 자신이 밝힌 것처럼 빛에 의해서 색채가 어떻게 나타나는가라는 과학적 질문이 아니라, 화가가 색채를 어떻게 사용해야하는 가라는 물음의 답을 찾는데 있었다. 말하자면, 룽에는 뉴턴의 광학에 반박하려던 괴테와 달리, 빛으로부터 생겨난 색채를 어떻게 해석하고 적용할 것인가라는 예술 실천의 문제를 주목했던 것이다.
이처럼 실천적 입장이 강조된 룽에의『색채구』는 빨간색, 파란색, 노란색, 그리고 흰색과 검은색을 바탕으로 색채의 모든 상호 관계와 혼합을 수학적 기호를 통해 서술하고 있다. 룽에는 삼각형, 육각형, 원의 평면 도형을 발전시켜가면서 유채색과 무채색의 색상, 명도, 채도를 총체적으로 투시할 수 있는 구의 형태를 만들어 내었고, 3차원적인 ‘색채구’는 색채 이론의 역사에서 미술가의 손으로 쓰인 최초의 입체 구조가 되었다. 이러한 색채구는 룽에가 창작과정에서 이끌어낸 색채 실험의 결과이자, 채색 작업을 위한 안내서가 되면서 이론과 실천의 상호 교차관계를 보여준다.
색채구는 안료를 체계화하기 위한 도식이지만, 색채 질서를 벗어난 상징 체계안에서 해석될 수 있다. 룽에가 색채의 위치를 동서남북에 비유했듯이, 채색된 구와 그 단면도들은 기울어진 자전축에 따라 움직이는 지구의 하루, 일 년, 사 계절의 변화를 암시하면서 색채 지도를 넘어선 지구의 지도, 그리고 시간의 지도가 되고 있다.
룽에에게 색채 사용에 대한 지침이 우주를 인식하는 규칙과 치환될 수 있다는 점은 색채의 기원에서 유래한다. 룽에는 ‘빛이 있으라’는 신의 말씀으로부터 색채가 태어났다는 새로운 창조사를 쓰면서, 종교적 가치를 색채에 부여하고 있었다. 그러나 다른 한편으로 색채는 화가의 안료, 즉 물적인 재료를 통해서 나타나는 지상적 요소이기도 하다. 따라서 색채는 신적인 빛과 안료적 물질성, 투명성과 불투명성, 비가시적인 것과 가시적인 것, 실재적인 것 과 이상적인 것 사이를 움직이며, 세계를 지배하는 대립 원칙을 매개하는 수단이 된다.
신의 빛을 색채로 이해한 룽에의 풍경 공간은 3차원의 환영감을 상실하고, 색채가 형태를 대체하는 인상주의 회화와의 연관성을 보인다. 그러나 인상주의자들이 야외의 움직이는 빛 속에서 사물을 주관적인 색채로 포착한 반면, 룽에는 신성한 빛을 재현하는 현실의 거울상으로서 색채를 선택하고 있었다는 점에서 이들의 차이를 발견하게 된다. 그리고 룽에의 색채가 모든 분리된 것, 꽃과 인간이 하나로 결합되어 있던 천국의 시간을 우리에게 상기시키고, 신에 대한 예감을 일깨우게 될때, 그가 시도한 ‘새로운 풍경’과 색채라는 ‘최후의 미술’이 완성될 수 있을 것이다.
The reason that Paul Klee emphasized Philipp Otto Runge’s Color Sphere, or Farbenkugel(1810) during his color lectures for Bauhaus was because it closely related to the painter’s actual artwork than any other color theories. As Runge mentioned, the primary purpose of Color Sphere is not to take a br...
The reason that Paul Klee emphasized Philipp Otto Runge’s Color Sphere, or Farbenkugel(1810) during his color lectures for Bauhaus was because it closely related to the painter’s actual artwork than any other color theories. As Runge mentioned, the primary purpose of Color Sphere is not to take a broad view on how color is visualized through light, but to answer how color should be used by painters. Runge’s theory focuses on the issues of how to practice color while keeping distance from the optical standpoint of Newton or Goethe. In Color Sphere, the relationship of all colors and their composites are illustrated by mathematical points and figures. Runge utilized triangles, hexagon and circle, and added dimension to these flat shapes for comprehensively projecting hue, brightness and saturation. This spherical form, or Farbenkugel of Runge became the very first artistic three-dimensional structure in the history of color theory. The color sphere is a scheme to systematize the characters of color, but also can be interpreted as a symbol system that outreaches the simple color order. As Runge compared locations of colors to the four directions of North, South, East and West, picture supplement to the Color Sphere suggests that a day, a year and the four seasons follows the earth’s rotational axis. Therefore, Color Sphere can be seen as a map of space and time. Runge imbues religious value onto color and writes a new Genesis in which color originates from God’s words of “Let there be light.” In the 〈Rest of Flight into Egypt〉, for example, color becomes the sign of light that adores Jesus in the morning landscape. Thus, color represents the light from heaven that shines the beginning of a day and the redemption of humanity. However, color is a part of the painter’s physical tools and is materialized through tangible pigments. Thus, color moves between properties of pigment and light of God, visibility and non-visibility, reality and ideality. For Runge, color can be the means to mediate contradictory elements, which constitutes and rules over the world. Landscapes in the two colored 〈Morning〉 show an affinity to Impressionism where color replaces form without chiaroscuro and perspective. However, while Impressionists captured objects at the moment and expressed them into subjective color under moving light in outdoor areas, Runge selected color as a mirror image of reality that reenacts the sacred light. This is the significant difference which distinguishes Runge from Impressionists. ‘Kosmos Runge. Der Morgen der Romantik’ opened at Hamburg Kunsthalle in commemoration of the 200th anniversary of Runge’s death. The exhibition continues in Munich from summer 2011, which is the first time that Runge’s work widely displays in Southern Germany. It is hoped that Runge’s ‘Blue Flower’ will ascend and bloom.
The reason that Paul Klee emphasized Philipp Otto Runge’s Color Sphere, or Farbenkugel(1810) during his color lectures for Bauhaus was because it closely related to the painter’s actual artwork than any other color theories. As Runge mentioned, the primary purpose of Color Sphere is not to take a broad view on how color is visualized through light, but to answer how color should be used by painters. Runge’s theory focuses on the issues of how to practice color while keeping distance from the optical standpoint of Newton or Goethe. In Color Sphere, the relationship of all colors and their composites are illustrated by mathematical points and figures. Runge utilized triangles, hexagon and circle, and added dimension to these flat shapes for comprehensively projecting hue, brightness and saturation. This spherical form, or Farbenkugel of Runge became the very first artistic three-dimensional structure in the history of color theory. The color sphere is a scheme to systematize the characters of color, but also can be interpreted as a symbol system that outreaches the simple color order. As Runge compared locations of colors to the four directions of North, South, East and West, picture supplement to the Color Sphere suggests that a day, a year and the four seasons follows the earth’s rotational axis. Therefore, Color Sphere can be seen as a map of space and time. Runge imbues religious value onto color and writes a new Genesis in which color originates from God’s words of “Let there be light.” In the 〈Rest of Flight into Egypt〉, for example, color becomes the sign of light that adores Jesus in the morning landscape. Thus, color represents the light from heaven that shines the beginning of a day and the redemption of humanity. However, color is a part of the painter’s physical tools and is materialized through tangible pigments. Thus, color moves between properties of pigment and light of God, visibility and non-visibility, reality and ideality. For Runge, color can be the means to mediate contradictory elements, which constitutes and rules over the world. Landscapes in the two colored 〈Morning〉 show an affinity to Impressionism where color replaces form without chiaroscuro and perspective. However, while Impressionists captured objects at the moment and expressed them into subjective color under moving light in outdoor areas, Runge selected color as a mirror image of reality that reenacts the sacred light. This is the significant difference which distinguishes Runge from Impressionists. ‘Kosmos Runge. Der Morgen der Romantik’ opened at Hamburg Kunsthalle in commemoration of the 200th anniversary of Runge’s death. The exhibition continues in Munich from summer 2011, which is the first time that Runge’s work widely displays in Southern Germany. It is hoped that Runge’s ‘Blue Flower’ will ascend and bloom.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.